Laddar

Butiksjätten storsatsar i Sverige – vill öppna 50 butiker

OBS! Bilden har inget med artikeln att göra. Genrefoto: buecax/Mostphotos - Foto: Mostphotos

Vill öppna tio nya butiker i Sverige redan vid årsskiftet.

delningar

Den danska butiksjätten Only, med nära 100 butiker i Skandinavien, planerar en storsatsning i Sverige. Kedjan har fem butiker i Sverige; i Solna, Örebro, Borlänge, Malmö och Eskilstuna, men i framtiden vill man ha ett 50-tal butiker i landet.

– Vi har väntat med expansionen i Sverige lite då vi hållit så hög fart i de andra länderna. Hur snabbt vi ska nå dit kan jag inte svara på i dag, säger regionchefen Jens Kristian Holberg till Market.

Redan vid årsskiftet är tanken att man ska ha tio butiker i Sverige. Till sajten Market bekräftar Jens Kristian Holberg att man förhandlar om flera lägen, och att man främst satsar på att öppna i köpcentrum.

– I Sverige känner vi att det är så. Det beror på marknaden. I Danmark ligger 50 procent av butikerna längs en handelsgata. I Sverige blir det nog snarare tio procent och 90 procent i köpcentrum, säger Jens Kristian Holberg.

Onlys målgrupp är kvinnor i 18-35-årsåldern, och man satsar på att hela tiden visa upp de senaste trenderna.

– Jag vill nog säga att framför allt så upplever kunden att vi har annorlunda kläder än de andra kedjorna där mycket är samma sak. Vi gör åtta kollektioner per år. Det gör att vi hela tiden kan visa upp nyheter i butik, säger Jens Kristian Holberg.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Svenska spelmonopolet

Något som många pratat om den senaste tiden är att det svenska spelmonopolet kommer att slopas. Från och med nästa år så kommer spelmarknaden vara öppen för privata aktörer som ansöker om spellicens. Men vilka förändringar kommer det att innebära?