Här är de mest hektiska dagarna att flyga i sommar | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Här är de mest hektiska dagarna att flyga i sommar

Dessa dagar bör du undvika om du ska boka sista minuten-resa.

Matilda Larsson

Kl.14:00, 28 april, 2018

Här är de mest hektiska dagarna att flyga i sommar
Foto: Flickr/joiseyshowaa.

Strax efter midsommar kommer allra flest svenskar att lämna Sverige för varmare breddgrader.

Det är eBeach.se som har kartlagt under vilka dagar flest svenskar kommer att resa iväg till värmen. Den mest trafikerade dagen infaller veckan efter midsommar, mer specifikt den 27 juni.

Dagen därpå, den 28 juni, placerar sig som nummer tre på listan medan den 19 juni hamnar på en andra plats. Föregående år var det istället 26 juni, 5 juli och 12 juli som toppade listan.

Samtidigt visar undersökningen att de populäraste destinationerna i sommar är Rhodos, följt av Mallorca, Costa Brava och Antalya.

– Sommarresor till Grekland har sjunkit mest i pris jämfört med föregående år. Framförallt till destinationerna Korfu, Kos och Santorini. Greklands öar är sedan länge en favorit bland svenska resenärer och inte minst på grund av deras solsäkra väder. Något som är väldigt viktigt för svenska semesterfirare, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.se.

Topplista – Sommarens mest hektiska flygdagar:

1. 27 juni
2. 19 juni
3. 28 juni
4. 4 juli
5. 10 juni

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Svenskt flygbolag ansöker om konkurs – ställer in alla flygningar

Samtliga flyg ställs in från och med i dag klockan 13.00.

Matilda Larsson

Kl.13:20, 16 maj, 2018

Svenskt flygbolag ansöker om konkurs – ställer in alla flygningar
Foto: Helmy oved/Wikimedia Commons.

Det svenska flygbolaget Nextjet ställer in alla flygningar omedelbart.

Anledningen är att Nextjet AB och Nextjet Sverige AB i dag meddelar att de ansöker om konkurs.

Det är samtliga flyg från och med klockan i dag, onsdag, klockan 13.00 som har ställts in.

– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid säger vd Magnus Ivarsson.

Mot bakgrund av att samtliga flygningar ställs in går det inte längre att boka biljetter och det är heller inte någon idé för passagerarna att ta sig ut till respektive avreseflygplats, enligt ett pressmeddelande.

Den som har en bokad resa rekommenderas att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. Företagets kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så dåliga kommer Sverige vara i VM – enligt fansen

Ny statistik tyder på att svenskarna inte har några höga förhoppningar på det svenska fotbollslandslaget.

Matilda Larsson

Kl.11:57, 16 maj, 2018

Så dåliga kommer Sverige vara i VM – enligt fansen
Sveriges Emil Forsberg jublar efter att VM-platsen Šär sŠäkrad efter fotbollsmatchen i VM-kvalets play-off mellan Italien och Sverige. Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån.

Efter en nära mirakulös insats i VM-kvalet säkrade Sverige till slut en plats i Ryssland och om drygt en månad är det avspark.

Men förhoppningarna inför fotbolls-VM verkar vara låga bland de svenska fansen.

Ny statistik från onlineresebyrån eBeach visar ett stort uppsving i antal sökningar på solresor direkt efter gruppspelet. Något som indikerar att många tror på ett tidigt avslut för det svenska landslaget, enligt företaget.

Sökningar på resor med avresedatum två dagar efter Sveriges sista gruppspelsmatch den 30 juni är hela 39 procent fler jämfört med den 18 juni. Dagen då Sverige spelar sin första match.

– Vår sökstatistik visar att många tvivlar på att Sverige kommer gå till slutspel. Även vår bokningsdata styrker detta tvivel. Vi ser en kraftig ökning av bokade resor med avresedatum samma dag som Sveriges sista gruppspelsmatch. VM är något som många svenskar enas kring hemma i stugorna. De flesta väljer troligtvis därför att resa bort först när de tror att Sveriges deltagande i VM tar slut, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.

Den 15 juli spelas finalen på Luzjnikistadion i Moskva. En drömmatch som kommer att beskådas från världens alla hörn. Även om intresset för att resa på solsemester i juli är mycket stort, indikerar ytterligare data från eBeach.se att en del svenskar planerar att se finalen hemma i Sverige för att sedan resa utomlands så fort fotbolls-VM är över.

Jämfört med finaldagen är intresset för att boka solresor nämligen hela 56 procent högre dagen efter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Dricks på semestern – så mycket bör du ge

Vad som är standard skiljer sig rejält mellan olika länder.

Matilda Larsson

Kl.15:34, 12 maj, 2018

Dricks på semestern – så mycket bör du ge
Montage: Akinori Takemoto/Wikimedia Commons, Satish Krishnamurthy/Flickr, Pixnio.

Hur mycket du ska ge i dricks för ett restaurangbesök, för taxiresan eller till hotellpersonalen kan variera beroende på destination.

Researrangören Airtours har tagit reda på vad som är lämpligt på elva favoritdestinationer lagom till sommarresan.

– Det kan vara lite klurigt att dricksa utomlands, i synnerhet om man inte besökt resmålet innan. Grundregeln bör dock vara att du ska dricksa om du är nöjd och göra motsatsen om du inte är det. Men faktum är att dricksen i många länder utgör en viktig del av lönen för servicepersonalen, vilket gör det viktigt att hålla koll på, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours.

1. Egypten
Valuta: Egyptiska pund (EGP)
Restaurang: Att ge dricks i Egypten är en sed som går långt tillbaka i tiden vilket bör efterlevas när du är där som turist. På restauranger och hotell kan du ofta se att 12 procent dricks har lagts till på notan. Var noga med att ge ytterligare minst 5 procent av notan då många egyptier endast lever på dricksen.
Hotellpersonal: Ca 5 pund. Ett generellt råd är att alltid ha småpengar på sig.
Taxi: Även taxichauffören förväntar sig dricks. Här är rekommendation att du dricksar runt 10 procent av priset.

2. Israel
Valuta: 
New Sheqel (ILS)
Restaurang: I Israel förväntas det inte att man skall dricksa eftersom serviceavgiften redan är inräknad.
Hotellpersonal: 10–15 procent New Shekel bör ges.
Taxi: Att avrunda uppåt uppskattas.

3. Spanien och Kanarieöarna
Valuta: Euro
Restaurang: På större restaurangnotor uppskattas det om du lämnar ett par euro i dricks beroende på servicen. På Kanarieöarna, vid mer turisttäta områden, är det vanligt att sju procent IGIC har lagts till längst ner på notan. Detta skall inte förväxlas med dricks utan är moms som inte inkluderats i priserna på menyn. Är du nöjd med servicen är det därför trevligt att lämna ett par ytterligare euro som dricks.
Hotellpersonal: Ca 1 euro kan vara trevligt, men man dricksar allt mindre i Spanien.
Taxi: Förväntar sig ingen dricks.

4. Italien
Valuta: 
Euro
Restaurang: I Italien betalar du nästan alltid en mindre summa på 1–3 euro för servicen och brödet vilket oftast betalas per person. På restauranger där det är tillagt en så kallad Coperto-avgift behöver du inte lämna någon dricks. Förutom i Venedig där det är kutym att dricksa 10–15 procent. Dessutom tillkommer det ofta en avgift på 3 euro per person. Håll koll på notan så du inte dricksar dubbelt av misstag.
Hotellpersonal: Ca 1 euro är rimligt, men även i Italien dricksas det allt mindre.
Taxi: Förväntar sig ingen dricks.

5. Kroatien
Valuta:
 Kroatiska kuna (HRK)
Restaurang: Vanligtvis bör ca 5–10 procent av notan läggas som dricks. Tänk på att dricksa med kontanter eftersom kreditkort inte är lika vanligt som i andra europeiska länder. Undvik att tömma fickorna på småmynt även om det kan verka lockande.
Hotellpersonal: 10–20 HRK är vanligt att ge.
Taxi: Förväntar sig ingen dricks.

6. Grekland
Valuta: 
Euro
Restaurang: Ungefär 10 procent av restaurangnotan bör lämnas som dricks, även om det står att det är pålagt ”service charge”.
Hotellpersonal: 1 euro
Taxi: 
Få använder taxameter så gör upp om priset innan du påbörjar din resa. Jämfört med andra destinationer på listan är taxiresor i Grekland förhållandevis dyrt. I regel rundar passageraren av uppåt vid längre taxiresor, annars förväntas ingen dricks.

7. Turkiet
Valuta: 
Lira (TRY)
Restaurang: Vid restaurangbesök är det mer regel än undantag att lämna ca 10 procent dricks.
Hotellpersonal: 2 lira
Taxi: I regel erbjuds fasta priser men om inte så rekommenderas att göra upp om priset innan påbörjad resa. Vid kortare sträckor rekommenderas 2–3 Lira i dricks.

8. Frankrike
Valuta: 
Euro
Restaurang: Enligt lag är det alltid inkluderat 15 procent dricks på notan i Frankrike. Om man varit nöjd med servicen är det trevligt att lägga 1–2 euro extra.
Hotellpersonal: 1–2 euro
Taxi: 10 procent av priset för resan bör lämnas som dricks till taxichauffören.

9. Portugal
Valuta: 
Euro
Restaurang: På finare restauranger i turistorter bör man ge ca 5 – 10 procent som dricks. På mer lokala ställen och barer förväntas du inte ge någon dricks.
Hotellpersonal: 
Något mindre en 1 euro är legitimt att ge.
Taxi: Avrunda det totala beloppet uppåt.

10. Cypern
Valuta: 
Euro
Restaurang: På Cypern dricksar den som är nöjd med servicen ungefär 10 procent.
Hotellpersonal: På hotell uppskattas det om du dricksar 1–2 euro.
Taxi: Det tillhör inte vanligheterna att man dricksar men var noga med att komma överens om ett fast pris innan resans start.

11. Malta
Valuta: 
Euro
Restaurang: På restauranger och barer bör du dricksa mellan 5–10 procent av den totala notan.
Hotellpersonal: 
Det är vanligt att man lägger ca 2–3 euro.
Taxi: När du åker taxi i Malta bör du lägga 10 procent av kostanden som dricks.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Här är de snuskigaste sakerna på hotellrummet

Dessa saker kommer att få dig att vilja tvätta händerna en extra gång.

Matilda Larsson

Kl.20:16, 6 maj, 2018

LISTA: Här är de snuskigaste sakerna på hotellrummet
Foto: Flickr/Nicolas Nova, Pixabay, Pxhere.

Oavsett vilken prisklass som hotellet man har valt har, är det för de allra flesta viktigt att hotellrummet känns rent och fräscht.

Majoriteten av hotell gör ett bra jobb när det gäller städningen. Men det finns ändå ett par ställen på hotellrummet som ofta är mycket smutsigare än andra, enligt sajten Simplemost.

LÄS MER: Överläkare varnar – för okända smittan i tvättstugan

1. Sängöverkastet
Medan det för många är självklart att lakan och örngott byts mellan varje hotellgäst, är det inte lika självklart att överkastet tvättas varje gång. Enligt Simplemost finns det till och med experter som hävdar att överkasten i regel bara tvättas omkring fyra gånger per år. Tänk dig själv – överkastet ligger ofta bäddat nere vid fötterna när man kommer in på hotellet och de gäster som inte direkt testligger sängen och slänger upp fötterna på överkastet, slänger ofta ner överkastet på golvet istället. Inte särskilt fräscht.

2. Fjärrkontrollen
På många hotell har man bara ett fåtal minuter på sig att städa. Då är det lätt att prioritera bort fjärrkontrollen. Den amerikanska showen Today show har gjort en undersökning som visade att fjärrkontrollen var den absolut smutsigaste prylen i hotellrummet. I ett fall hade man till och med hittat E coli-bakterier på knapparna, det vill säga bakterier från tarmfloran.

3. Dricksglasen
Trodde du att dricksglasen på hotellrummet var rena? Studier visar att majoriteten av hotell i USA slarvar med att diska glasen. Istället torkas glasen av med en handduk – ibland med samma handduk som används till att städa badrummet.

4. Informationspärmen/room service-menyn
Egentligen är det ganska logiskt att en pärm som nästan alla gäster bläddrar i, är full av bakterier. Personalen prioriterar att fixa rena lakan över att torka av en pärm vilket gör att man ofta kan hitta riktigt mycket bakterier här.

5. Hotelltelefonen
Även om det inte är så många som fortfarande använder den där telefonen som står i hotellrummet, finns fortfarande gäster som använder den och enligt undersökningar kan man hitta upp till tre gånger så mycket bakterier där jämfört med andra saker i närheten.

6. Örngotten
Det är inget man kanske direkt tänker på eftersom örngotten tvättas frekvent, men medan personalen bäddar sängen måste de lägga kuddarna någonstans, vilket ofta gör att de nytvättade kuddfodralen ofta hamnar på soffan. Det i sin tur gör att gamla hudavlagringar, hårstrån och andra mysiga saker hamnar på din kudde som helt plötsligt inte är så ren längre.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Galna hotelljobben du inte trodde fanns

Här är sex annorlunda arbetstitlar på hotell världen över.

Matilda Larsson

Kl.18:53, 5 maj, 2018

Galna hotelljobben du inte trodde fanns
Foto: Pxhere, Flickr/Pedro Ribeiro Simões, Pixabay.

Är du sugen på att arbeta med något annorlunda?

För att tillgodose gästernas önskemål och skilja sig från andra, erbjuder några hotell exklusiva tjänster utöver det vanliga.

Resesajten Secret Escapes introducerar sex annorlunda jobb i hotellvärlden:

1. Instagram-Butler på Rangali Island, Maldiverna:
På lyxhotellet Conrad Maldives Rangali Island, finns en Instagram-butler som hjälper gästerna att fånga semesterminnena på bild. Hotellpersonalen blir ofta tillfrågade att fotografera gästerna, därav den nyinrättade rollen. Andra uppgifter för Instagram-Butlern är att tipsa om de mest Instagramvänliga platserna, var de finaste solnedgångarna är och vid vilken tidpunkt på dagen ljuset är som mest optimalt för en bild. Det mest populära fototillfället på Rangali Island är när man äter middag på undervattensrestaurangen Ithaa Undersea.

2. Tvålexpert på Playa del Carmen, Mexiko:
På den mexikanska resorten Viceroy Riviera Maya blir gästerna erbjudna en Maya-välsignelse som utförs med garantin om att omvandla bekymmer till ett avslappnande mindset. När gästerna checkat in i sin lyxvilla, är det dags för ett besök hos tvålexperten. Där presenteras en meny av olika tvålar, handtillverkade av ekologiska ingredienser. Under besöket informerar tvålexperten gästerna om vilken tvål och doft som passar bäst för just deras välbefinnande – citron till en person som behöver uppfriskande energier och choklad till en person som är i behov av avkoppling. Tvålen som rekommenderas används under den fortsatta vistelsen.

3. Te-mästare i Berlin, Tyskland:
Gästerna på det femstjärniga hotellet Adlon Kempinski i Berlin kan koppla av och dricka te under professionell vägledning. Hotellet har fyra kvalificerade te-mästare, som är fyra av endast 100 yrkesverksamma över hela världen och som utbildats via utbildningen Tea Master Gold. Under hotellets lyxiga royal afternoon tea kan gästerna välja mellan 40 olika sorter och få expertisråd om ovanliga teer.

4. Solstols-uppassare i Jersey, Storbritannien:
Gästerna på The Club Hotel & Spa kan njuta av sol och härligheter under vistelsen med hjälp av en Sunshine butler. Han eller hon finns till vid hotellets solbäddar och erbjuder gästerna en mängd olika solkrämer, kylda handdukar, isvatten, solglasögonpolering, uppfriskande ansiktsspray och färsk vattenmelon. Allt för att gästerna ska få en så bra stund i solen som möjligt.

5. Solglasögonreparatör i Lanai City, Hawaii:
Lyxhotellet Four Seasons Resort Lanai på Hawaii har inrättat en ny servicetjänst, nämligen en solglasögonreparatör vid hotellets poolområde. Oavsett märke eller modell på solglasögonen så är reparatören redo för alla typer av reparationer och putsning mellan 11.00 och 15.00.

6. Sömnteam i New York City, USA:
Boutiquehotellet The Benjamin Hotel i New York har tillsammans med sömnexperten Rebecca Robbins utvecklat ett koncept i syfte att få hotellets gäster att sova gott. Med omfattande program inom meditation och generella sömntips med tillhörande paket av bland annat öronproppar, sovmask och ett urval av musik som främjar sömn, är sömnteamet tillgängliga 24 timmar om dygnet. Rebecca har dessutom tillsammans med hotellets kock utvecklat speciella menyer som även de ska bidra till en bättre sömn.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng