GDPR – allt du behöver veta om den nya dataskyddslagen | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

GDPR – allt du behöver veta om den nya dataskyddslagen

Har du fått kryptiska sms från företag de senaste dagarna? Det här betyder de.

Matilda Larsson

Kl.16:37, 26 april, 2018

GDPR – allt du behöver veta om den nya dataskyddslagen
Foto: Matilda Larsson.

Många svenskar har fått sms, mail och påminnelser från olika företag den senaste tiden som nämner GDPR och meddelar dig om att företaget kommer att ändra sina allmänna villkor snart.

Anledningen är att den 25 maj får alla EU-länder en ny dataskyddslag som kallas General Data Protection Regulation, GDPR, eller Dataskyddsförordningen på svenska.

Förordningen är gemensam för EU/EES, så de skillnader som finns mellan länderna i dag kommer att försvinna nästan helt.

Det innebär att samma spelregler kommer att gälla på den inre marknaden, vilket en fördel för företagen i Europa. En annan fördel är att du som individ blir bättre skyddad, enligt Visma.

Ett exempel på sms, här från Bredbandsbolaget.

Ett exempel på sms som skickas till privatpersoner, här från Bredbandsbolaget.

Våra intressen och uppgifter om oss är i dag en handelsvara på ett sätt som inte lagstiftarna förutsåg på 90-talet. Den nya dataskyddslagen tar hänsyn till den snabba teknikutvecklingen och kommer att ersätta den nuvarande lagstiftningen, Personuppgiftslagen, PuL, som trädde i kraft 1998.

Jämfört med PuL är det många regler som kommer att vara samma som förut, men medborgares rättigheter har förstärkts i den nya lagen. Det innebär till exempel att det blir lättare att ha kontroll över vilka av dina personuppgifter som företag har sparat, samt möjligheten att få dem borttagna.

Det kommer också att bli lättare att slippa direktreklam, eftersom det ska gå att neka företag, under vissa omständigheter, att sälja vidare dina personuppgifter.

Det ska också gå att bli ”glömd” av sökmotorer och liknande, men då krävs det att sökresultatet är oriktigt, irrelevant, eller överflödigt.

Samtidigt blir det hårdare krav på organisationer och företag. Om ett företag brister i sin behandling av personuppgifter kan de tvingas betala en så kallad administrativ sanktionsavgift på upp till 20 miljoner euro, eller fyra procent av deras globala omsättning. Den bedömningen gör i första hand tillsynsmyndigheten i varje land. I Sverige är det Datainspektionen, skriver idg.se.

Sverige har tidigare haft en förenkling av PuL. Har man behandlat personuppgifter i löpande text och enklare listor, har den hanteringen kunnat göras med stöd i missbruksregeln. Därför har det varit möjligt att hantera personuppgifter, så länge det inte är kränkande för någon. Den regeln försvinner helt med den nya lagen.

Fakta



De viktigaste nyheterna för enskilda medborgare:

  • När uppgifter behandlas med stöd av samtycke eller för att uppfylla ett avtal, ska den registrerade ha rätt att få ut de uppgifter man själv lämnat för att föra över dem till en annan tjänst, det kallas dataportabilitet.

  • Innan man planerar en ny personuppgiftsbehandling som innebär särskilda risker för de registrerade ska man göra en bedömning av vilka konsekvenser behandlingen kan få och vilka åtgärder som behövs för att minska riskerna (konsekvensbedömning).

  • Om det inträffar en säkerhetsincident, till exempel ett dataintrång eller en oavsiktlig förlust av uppgifter, måste man anmäla det till Datainspektionen inom 72 timmar. Man kan också behöva informera de registrerade (anmälan om personuppgiftsincident).

  • Vissa organisationer; myndigheter, de som behandlar känsliga uppgifter eller uppgifter som innebär en kartläggning av enskildas beteende måste utse en person i organisationen som har till särskild uppgift att bevaka dataskyddsfrågor, ett dataskyddsombud.

  • Datainspektionen kan komma att utdöma en sanktionsavgift för den som bryter mot förordningens regler. Avgiften ska bedömas utifrån hur allvarlig överträdelsen är, om det skett avsiktligt eller inte, vilka åtgärder man har vidtagit för att minska skadan, om man tjänat ekonomiskt på överträdelsen och andra försvårande eller förmildrande omständigheter.

  • I personuppgiftslagen finns en förenklad regel för behandling av personuppgifter i löpande text och enkla listor, missbruksregeln. Den innebär kort och gott att man får behandla uppgifter i vissa situationer så länge det inte är kränkande för någon. Den här regeln försvinnernär dataskyddsförordningen träder ikraft. Sådan behandling måste alltså följa förordningens regler.


Källa: Datainspektionen.se

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

App ska få unga att börja jobba hos grannen

"Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan".

Matilda Larsson

Kl.15:26, 23 maj, 2018

App ska få unga att börja jobba hos grannen
Jacob Rudbäck, grundare och vd på Yepstr. Foto: Yepstr.

I en studie med över 200 HR-chefer så säger åtta av tio att svenska ungdomar är tillräckligt utbildade men helt saknar arbetslivserfarenhet.

Frågar man istället ungdomarna så säger nio av tio att det är avsaknaden av arbetslivserfarenhet som gör att de inte får något jobb.

Enligt Sveriges kommuner och landsting tredubblas chanserna till ett arbete efter gymnasiet om personen har haft ett extrajobb under studietiden. Samtidigt har antalet unga som extrajobbar vid sidan av studierna halverats under det senaste decenniet.

Nu vill man på ett nytt sätt hitta unga mellan 15-21 år som vill jobba.

Yepstr, en app-baserad tjänst som tidigare testats i Stockholm, lanseras i hela Sverige i dag, den 20 maj 2018, och kopplar ihop arbetssugna ungdomar med privatpersoner som behöver enklare sysslor utförda.

Uppgifterna varierar, från gräsklippning till barnvakt, läxhjälp eller biltvätt, enligt företaget.

– Många hushåll kämpar för att få tiden att räcka till och samtidigt finns det duktiga ungdomar precis över gatan som vill jobba. Vi gör det tryggt och enkelt för dem att träffas, säger Jacob Rudbäck, vd och grundare av Yepstr.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas

Snart slopas avgiften på paketen från Kina.

Hanna Södergren

Kl.16:04, 21 maj, 2018

Postnords tvärvändning – Kina-avgiften slopas
Postnord har haft mindre att göra sen administrationsavgiften infördes. Foto: Matilda Larsson, Postnord/Kalle von Hausswolff

Första mars i år kom beslutet att Postnord ändrade reglerna för utländska paket. Köper man varor från Kina eller andra länder utanför EU tillkommer det en administrationsavgift på 75 kronor. Detta för att säkra upp momsen.

De flesta paketen var från lågprissajter som till exempel Wish och Ali express. Idag är antalet paket som kommer från Kina knappt tiondel jämfört med förra hösten.

Men nu knappt tre månader senare kommer avgiften att försvinna från lågprissajterna. Bakgrunden tros vara det stora intresset bland svenskarna att just handla på lågprissajterna. Postnord ska ha drivit förhandlingar med företag i Kina så att företagen kan komma att ha hand om momsen direkt vid beställningarna.

– Allt är klart. Postnord har även varit i kontakt med fler aktörer om liknande lösningar, säger en källa till Breakit.

Hur låg avgiften kommer att bli återstår att se, men lägre lär den bli.

– Avgiften kommer att vara avsevärt lägre än de 75 kronorna vi har i dag. Men en avgift måste vi ta eftersom vi fortfarande måste ta betalt för arbetsinsatsen vi måste göra. När avgiften kommer att slopas är inte bestämt än. Det återstår några pusselbitar i den praktiska lösningen innan vi är helt färdiga, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord till Aftonbladet.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades

Bedragaren slog till mot Håkan Bosäter: "Finns flera saker som borde fungera".

Robin Östberg

Kl.13:47, 21 maj, 2018

Håkan lurades på 140 000 – såg på när kontot länsades
Foto: Mostphotos.

En av de utsatta för ”bluffmetoden” är Håkan Bosäter som trodde att han blev uppringd av Nordea. På uppmaning slog han in sina bankuppgifter och gjorde då upptäckten att det dragits 5 000 kronor kronor från hans sparkonto. När Bosäter väntade på Nordeas kundtjänst kunde han se hur bedragaren flyttade pengar från hans kapitalkonto till lönekontot. Innan kontot hunnit spärras hade han blivit av med 140 000 kronor.

– För mig är det viktigt att framhålla att det finns flera saker som borde fungera annorlunda, säger Håkan Bosäter till Expressen.

Håkan hade blivit utsatt för en bedrägerivariant som kallas spoofing. I korta drag är det som sker att det ser ut som bedragaren ringer från banken och påstår att det pågår en misstänkt transaktionen. För att stoppa detta uppmanas kunden identifiera sig via mobilt bank-id. Bedragaren kan då logga in och få tillgång till kundens samtliga konton.

I de flesta fall ersätter banken inte kunder som utsatts för spoofing, då kunderna använt bank-id för att öppna sina konton anses de av bankerna varit ”grovt oaktsamma”

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, prövar nu för första gången sex ärenden där personer som utsatts för spoofing vill få tillbaka sin pengar.

Cecilia Blomqvist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, menar att då kunderna är övertygade om att de blivit kontaktad av sin bank är frågan om det verkligen kan anses ha agerat oaktsamt. Vidare menar hon att det beslut ARN fattar i dessa ärenden kan få stor betydelse framöver.

– ARN:s beslut är inte bindande för bankerna, men bankerna brukar alltid följa ARN:s riktlinjer, säger hon till tidningen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Enorm prisökning på glass – här är anledningen

Här är glassfavoriten som har ökat mest i pris.

Matilda Larsson

Kl.13:56, 19 maj, 2018

Enorm prisökning på glass – här är anledningen
Genrebild: Pxhere.

Under sommaren är glass ett måste för många.

Den som har varit uppmärksam har dock märkt att glassen tycks ha blivit dyrare genom åren.

Det stämmer – på tjugo år har till exempel en Daimglass blivit 78 procent dyrare, vilket Di först rapporterade.

År 1998 kostade en Daimglass 14 kronor styck, i dag har priset gått upp till 25 kronor. Bland annat glassföretaget Sia har höjt sina priser med tio procent bara det senaste året.

Enligt Rolf Frid, vd på Sia, är det råvarorna som påverkar priset mest.

–Vi höjer när råvarupriserna går upp. Gräddpriset har gått upp 35 procent i år i jämförelse med föregående år, säger han till Di.

Det är dock inte bara grädden som har gjort våra plånböcker tommare. Även priset på vanilj har ökat, under en längre tid. Cyklonen Enawo som ödelade stora delar av vaniljodlingen på Madagaskar förra året, har lett till brist på äkta vanilj.

Tack vare långa kontrakt som många glassföretag har med sina vaniljleverantörer, har det dock kortsiktigt inte en lika stor prispåverkan enligt Rolf Frid.

Kostnaden kan dock bli mer synlig för nya glassleverantörer.

– Om man i dag vill gå från arom till äkta vanilj i förpackning så går det nästan inte att köpa över huvud taget. Vi har ju jobbat med äkta vanilj under lång tid, så vi är vana, säger Rolf Frid till Di.

Det finns dock positiva nyheter – den glass som har gått upp minst i pris är den klassiska isglassen Piggelin, som bara har haft en prisökning på två kronor de senaste 20 åren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan

"Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många", säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Matilda Larsson

Kl.08:09, 16 maj, 2018

Matjätte skrotar papperskvitton – vill bli första digitala kedjan
Genrebild: Pixabay.

Digitaliseringen ökar mer och mer – inte minst inom handeln.

Nu vill matjätten Hemköp bli den första stora kedjan att införa digitala kvitton istället för papperskvitton. Det skriver livsmedelskedjan i ett pressmeddelande.

Orsaken ska vara att företaget har upplevt att efterfrågan på digitala kvitton är stor efter en Sifo-undersökning som Hemköp genomfört, samtidigt som man räknar med att det kommer att innebära en kraftigt minskad mängd utgifter och samtidigt minska nedskräpning och skogsskövling.

Enligt undersökningen är det främst yngre och medelålders kunder som är positiva till den digitala förändringen, där framkommer också att endast en procent av kunderna sparar sitt kvitto.

I åldern 65–79 år sparar istället var tionde kund kvittot.

Totalt sett är det 190 Hemköpsbutiker som ska införa digitala kvitton. Inledningsvis är det dock bara en förmån för bonuskunder hos Hemköp, med 1,5 miljoner medlemmar.

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, it-chef på Hemköp.

Det dröjer dock innan handeln blir helt digital. Möjligheten att få kvittot i pappersform kommer fortfarande att finnas kvar, enligt företaget.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng