LISTA: Namnen som ingen vill döpa sina barn till längre | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

LISTA: Namnen som ingen vill döpa sina barn till längre

Här är de fem namn som tidigare har varit väldigt populära i Sverige.

Matilda Larsson

Kl.14:44, 2 april, 2018

LISTA: Namnen som ingen vill döpa sina barn till längre
Foto: Wikimedia Commons/Evan-Amos.

Förra året var Alice och William de populäraste tilltalsnamnen på nyfödda. Då döptes 888 personer till Alice och 941 till William.

Enligt statistik från SCB som KIT har sammanställt var Maryam och Matteo de namn som fick mest uppsving förra året.

Samtidigt försvann många klassiska namn från listan, bland annat dessa fem namn som tidigare varit väldigt populära:

1. Birgitta
Trots att namnet är Sveriges 14:e vanligaste kvinnonamn – fick inte en enda unge det som tilltalsnamn förra året.

2. Gunilla
Under 2016 fick endast två Gunillor se världens ljus. I fjol döptes ingen till Gunilla.

3. Göran
Göran som tilltalsnamn var ingen hit förra året, men det är fortfarande ett starkt andranamn. 177 barn fick Göran som andranamn år 2017.

4. Christer
Tyvärr har det inte gått särskilt bra för Christer de senaste åren. Tre år i rad har ingen bebis i Sverige fått det som tilltalsnamn.

5. Agneta
Man måste gå tillbaka till 2004 för att hitta senaste gången någon döpte sitt barn till Agneta.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Unga män gripna efter stölder i bilar

På några sekunder krossade de rutor och tog värdefulla tillhörigheter. Tack vare vittne kunde de två männen snabbt gripas.

André Kvist

Kl.11:32, 19 april, 2018

Unga män gripna efter stölder i bilar
På mindre än en minut har värdesakerna och förövarna försvunnit. Foto: Pixabay.

Runt lunchtid på onsdagen utförde de två männen minst två stölder i fordon. Först på en parkering på Lockarp, och därefter på Svågertorp.

– Det är ett tillvägagångssätt som vi sett innan. Någon spejar efter offer som parkerar, sedan tar man titt, krossar rutan och försvinner från platsen på några sekunder, säger Nils Norling, polisens presstalesperson i Malmö.

Vid både stölderna under gårdagen stals datorer. Vittnesuppgifter gjorde att polisen kunde gripa en 22-åring och en 20-åring i deras bil i närheten av Svågertorp, kort efter den andra stölden.

– Uppmaningen är att oavsett om man ska lämna bilen ett par minuter så lämna aldrig värdesaker i bilen. Dessa stölder tar några sekunder.

På Svågertorp var det stora problem nyligen med just denna typen av stölder. Polisen berättade då att de arbetar aktivt på ett antal platser där stölder i fordon är vanlig företeelse.

De båda männen är nu anhållna misstänkta för stölderna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tände bengaler för att fira studenten – nu åtalas två

Bröderna var okunniga om farorna med bengaliska eldar, förnekar brott.

André Kvist

Kl.08:57, 19 april, 2018

3 bilder
  • Tre personer firade studenten med att tända bengaler, nu åtalas två. Foto: Polisen.
    Tre personer firade studenten med att tända bengaler, nu åtalas två. Foto: Polisen.
  • Foto: Polisen.
    Foto: Polisen.
  • Foto: Polisen.
    Foto: Polisen.

Den 8 juni 2016, skolavslutning på Pauliskolan i Malmö. I glädjeyran över att ha tagit studenten tänder två unga män bengaliska eldar för att fira. Mitt i en stor folksamling. En tredje person som inte har kunnat identifierats tänder också upp en bengal.

De två bröderna, nu 21 och 22 år gamla, åtalas för framkallande av fara för annan.

Båda förnekar till brott och säger att de inte kan identifiera sig själva på bilder. De uppger att de var ovetande om bengaliska eldars fara. Flera vittnen pekar ut personerna för polisen.

Lågan på dessa bengaler brinner mycket het, cirka 2 000 grader celsius. Dessa går inte släcka när de väl tänts och orsakar därför lätt bränder. Även röken är skadlig. Den innehåller giftiga ämnen som svaveldioxid, väteklorid och kolmonoxid. Det är lika farligt som brandrök och kan orsaka livshotande och irreversibla skador.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Malmö blir teststad för nationellt program i ekonomi

"Vi behöver skifta från en ekonomi som bygger på ägarskap till en ekonomi där vi genom att dela istället får tillgång till de saker vi behöver".

André Kvist

Kl.21:56, 18 april, 2018

Malmö blir teststad för nationellt program i ekonomi
Att dela på verkyg och fordon kan bli vardag framöver, nu lanseras ett testprogram. Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån.

Malmö blir teststad tillsammans med Stockholm, Göteborg och Umeå. Man ska pröva ett nationellt program för delad ekonomi.

Bilar, kläder, leksaker och fysiskt utrymme är exempel på saker som kan delas i urbana städer.

– Genom försöken i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå, ska delningstjänster utvecklas genom digitala plattformar samtidigt som möjligheter och risker ska testas och utvärderas, säger Kes McCormick, programkoordinater för Sharing Cities Sweden, Lunds universitet.

Delningstjänsterna ska fokusera på dels samutnjyttjande av ytor som lokaler och boende. Men även varor och tjänster såsom verktyg, kläder och leksaker. Exempelvis ska man i Sege Park utveckla området för att människor ska dela på bilar och cyklar.

– Vi behöver skifta från en ekonomi som bygger på ägarskap till en ekonomi där vi genom att dela istället får tillgång till de saker vi behöver, säger Kes McCormick.

Syftet är att stärka Sveriges roll som ledande aktör i arbetet för de global hållbarhetsmålen. Programmet Sharing Cities Sweden lanseras den 23 april vid Lunds universitet.

– De flesta städer i världen står inför enorma befolkningsökningar och måste hitta helt andra sätt att jobba med utrymme, varor och tjänster, människors resande och rörlighet.

Programmet finansieras av av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flottans unika fartyg besökte Malmö

Stort intresse när HMS Belos med besättning visade upp sin räddningsubåt URF på ubåtssäkerhetsdagen.

André Kvist

Kl.17:04, 18 april, 2018

12 bilder
  • HMS Belos med besättning besökte Malmö under onsdagen. Foto: André Kvist.
    HMS Belos med besättning besökte Malmö under onsdagen. Foto: André Kvist.
  • URF sjösätts. Foto: André Kvist.
    URF sjösätts. Foto: André Kvist.
  • Stort intresse från allmänheten. Foto: André Kvist.
    Stort intresse från allmänheten. Foto: André Kvist.
  • Utsikten från bryggan med helikopterplatta framför. Foto: André Kvist.
    Utsikten från bryggan med helikopterplatta framför. Foto: André Kvist.
  • Anders Wendt och fartygschef Tobbe till höger. Foto: André Kvist.
    Anders Wendt och fartygschef Tobbe till höger. Foto: André Kvist.
  • Foto: André Kvist.
    Foto: André Kvist.
  • Fartygschef Tobbe förklarar hur HMS Belos styrs från två platser på bryggan. Foto: André Kvist.
    Fartygschef Tobbe förklarar hur HMS Belos styrs från två platser på bryggan. Foto: André Kvist.
  • Anders Wendt förklarar vad som sker. Foto: André Kvist.
    Anders Wendt förklarar vad som sker. Foto: André Kvist.
  • Foto: André Kvist.
    Foto: André Kvist.
  • Foto: André Kvist.
    Foto: André Kvist.
  • Foto: André Kvist.
    Foto: André Kvist.
  • En dykare fäster URF på en
    En dykare fäster URF på en "förlist" ubåt, därefter genomförs räddningsaktionen. Foto: Andreas Sannerman/Försvarsmakten.

Under helgen har Första ubåtsflottiljen med hemmahamn Karlskrona besökt Göteborg. Detta med anledning av 75-årsdagen sedan ubåten HMS Ulven förliste och tog 33 man ner sig i djupet. Under en övning sprängdes ubåten av, troligen, en tysk mina den 15 april 2015.

På onsdagen anlöpte flottans fartyg till Malmö för att demonstrera sin unika utrustning och genomföra en ubåtssäkerhetsdag med Saab Kockums och och Försvarets materialverk, FMV.

Bak i aktern sticker en märklig cylinderformad och gul anordning upp. Det är ubåtsräddningsfarkosten URF, eller Urfen som den kallas ombord. På hela 52 ton har den kapacitet att inhysa 35 man i sitt inre.

Plötsligt börjar saker och ting hända ombord, vinscher låter och knarrande lyfts farkosten upp för att sänkas ned i vattnet.

– Det här är en procedur vi vanligen gör till sjöss, förklarar fartygets tekniska chef Anders Wendt för åskådarna. Han sträcker upp tummen och URF:en sänks ned i vattnet.

– Så, nu är den nytvättat när vi kommer hem också.

Foto: André

Foto: André Kvist.

Drygt 60-70 dygn om året är HMS Belos ute och övar, man utför även räddningsaktioner i skarpt läge. Idag har den kommit hit för att medverka vid en utbåtssäkerhetsdag.

– Det är ett gammaldags system, men ett välfungerande sådant. Systemet är ofta det som gör att vi är på plats först när det gäller räddningsinsatser. Styrkan ligger i att kunna bogsera och flygtransportera, förklarar Saab Kockums platschef Lars Ekstrand.

URF:en är från 1979 men har blivit uppdaterad sedan dess. 2016 var den senaste moderniseringen, då fick den också sin karaktäristiska gula färg.

– Man gjorde en livstidsförlängning, bytte ut alla adelssystem som hade med framdrift, kommunikation, ja i stort sett allt utom själva tryckskrovet som är det samma, säger Sverker Lindholm, affärsverksamhetschef för ubåt på Saab Kockums.

Fartygets system är också väldigt speciella, unika rentav. För att kunna rädda besättningen vid en förolyckad ubåt med URF måste fartyget ligga väldigt stilla.

Det gör man med hjälp av tre system. Det första är Dynamisk positionering, DP, som gör det möjligt att vara helt stilla med fem propellrar. Två som går att vrida 360 grader.

– Framförallt när man har dykare i vatten, de sitter fast i en ”navelsträng” med Belos, vill vi ligga alldeles stilla, berättar fartygschef Tobbe.

Fartygschef Tobbe förklarar hur HMS Belos styrs från två platser i aktern och två i fören. Foto: André Kvist.

Fartygschef Tobbe förklarar hur HMS Belos styrs från två platser i aktern och två i fören. Foto: André Kvist.

De övriga två är en 400-kilos blyklump som hissas ner på botten och hydrakustiskt system på fartygets undersida. Dessa tre navigationssystem ska klara över 50 sekundmeters vind med en ökad felmarginal förvisso.

– Vi har legat då det blåste över 40 sekundmeter, då rörde vi oss cirka tre meter, vilket inte är särskilt mycket. Ligger man med vinden mitt i näsan ska den klara över 50.

– Vi vill hävda att det är det mest kompetenta systemet i världen. Den enda i sitt slag i Sverige, säger Anders Wendt.

Just nu arbetas det inte aktivt med nya modeller för ubåträddningsfarkoster, dock utvecklas systemen för ubåtar hela tiden.

– Det kommer hela tiden ny teknik som man skulle kunna applicera, säger Lars Ekstrand.

Fakta



Fakta: 

HMS Belos byggdes i Nederländerna i början av 1980-talet, ursprungligen som en så kallad DSV, Diving Support Vessel för transporter och brandbekämpning vid oljeplattformar. I dag utgör Belos tillsammans med undervattensfarkosten URF det svenska ubåtsräddningssystemet. HMS Belos kan genomföra dykning och undervattensarbeten med våtdykklocka eller med undervattensfarkoster.

Tack vare så kallad dynamisk positionering behöver HMS Belos inte ankra utan kan ligga still över till exempel en haveriplats genom en kombination av GPS, gyrokompass och roder- och bogpropellrar.

Fartyget är även utrustat med ett tryckkammarsystem 
för det fall då den räddade ubåtsbesättningen behöver
dekomprimeras. Fartyget har en helikopterplatta i fören
 och är fullt kompatibel med Natos system för ubåtsräddning, Nato Submarine Rescue System (NSRS).

HMS Belos tillhör Första ubåtsflottiljen i Karlskrona.


Längd: 104,9 m

Bredd: 18 m

Djupgående: 5,1 m

Maxfart: 13 knop

Deplacement: 6 150 ton

Beväpning:

Motorer: 5 st MAN 9ASL 25/30-motorer dieselelektrisk drift

Effekt: 2 313 hk/per diesel

Framdrivning: Två roderpropellrar, tre bogpropellrar

Besättning: 40 man (varav 30 officerare)

Källa: Försvarsmakten.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Dansk strejk skjuts upp två veckor

Konflikten berör en halv miljon offentliganställda. Vid strejk kommer inga tåg att köra över Öresundsbron.

André Kvist

Kl.08:22, 18 april, 2018

Dansk strejk skjuts upp två veckor
Skånetrafiken har förberett med ersättningsbussar om strejken bryter ut. Foto: Ludvig Thunman/Bilbyrån.

Efter nitton timmars överläggningar som sträckte sig långt över midnatt kunde facken och arbetsgivarna fortfarande inte finna någon gemensam mark. Beslutet att skjuta upp överläggningarna togs då eftersom det finns en möjlighet att komma överens.

Enligt den danska tidningen Berlingske är detta sista gången som konflikten om avtalet skjuts upp. Strejken kan därmed bryta ut den 8 maj och en lockout från den 12 maj.

LÄS MER: EXTRA: Strejk kan bryta ut – Öresundstågen hotade

En eventuell strejk berör 100 000 offentligt anställda i Danmark medan lockouten berör hela 440 000 människor.

På fredag träffas parterna igen. Förhoppningen är att man då kan komma överens om de tre brinnande frågorna; lön, lärarnas arbetstid och betald lunchpaus.

För svenskarnas del innebär en strejk att tågen även Öresundsbron inte kommer att framföras. Skånetrafiken har dock löst saken med ersättningsbussar.

”Vi har fått klartecken på att vi får lov att köra busstrafik. Nu planerar vi hur busstrafiken ska köra på bästa möjliga sätt för våra resenärer. Så fort det är beslutet kommer vi att informera om det”, skriver Skånetrafiken på sin hemsida.

Drygt 14 000 människor pendlar dagligen över bron, rådet är att fortsatt köpa månadskort.

Skulle strejken bryta ut kommer skolor och förskolor att stängas. Kollektivtrafiken kommer stå stilla och sjukhusen i Danmark kommer att skjuta upp icke livshotande operationer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng