TV: Jultipset som kan göra dig till miljonär

Kanske får du en riktigt stor julklapp genom att ta rygg på Tipsarenan?

Kim Ahlqvist

Kl.13:08, 22 december, 2017

11 rätt förra veckan duger inte. 13 nya miljoner i jackpot och hela åtta Premier League-matcher på kupongen, inspirerande! Vi har tagit fram vad vi tror blir den rätta raden.

TipsArenan hittar du veckans i särklass bästa speltips.

1. Leicester – Manchester United (X,2)

Den som har råd tar även med ettan här. Obs, matchen spelas 20.45 lördag, uppesittarkväll!

2. Brighton – Watford (X,2)

Båda lagen mår skit men Watford producerar i alla fall fortfarande mål och det väger blytungt i sammanhanget.

3. Burnley – Tottenham (X,2)

0-0? 0-1? Burnley sjukt starka på hemmaplan men här ett motstånd som kan bli övermäktigt. Favorit i fara hur som helst.

4. Manchester City – Bournemouth (1)

Tipsnybörjaren ska lära sig kurs 1A; Spika alltid Manchester City. Veckans spik nr 1.

5. Southampton – Huddersfield (1,X)

Var försiktig med att ta bort tvåan. Hemmalaget svajar och bortalaget gör ofta flera kassar. Favorit i fara!

6. Stoke – West Bromwich (X,2)

Grismatch. Båda lagen på väg ut ur finrummet. WBA har dock haft tuffa matcher på senare tid. Vi kör X2.

7. Swansea – Crystal Palace (2)

Seriens sämsta lag med en enorm press på sig klarar inte av det här heller. Bra chansspik.

annons tipsarenan

8. West Ham – Newcastle (1)

Ett upcoming West Ham bör fixa 3 pinnar här men visst är det en rå spik. Krysset tas med av större plånböcker.

9. Aston Villa – Sheffield United (1)

Aston Villa studsar snabbt tillbaka och vinner på Upton Park dagen före julafton, så blir det bara.

10. Bolton – Cardiff (X,2)

Cardiff har bara förlorat 3 matcher i år. En av dom matcherna spelade man med 10 man. Här räcker X2 synnerligen långt.

11. Leeds – Hull (1,X)

Svenskarnas streckfavorit Leeds måste alltid garderas av finansiella skäl, inget undantag den här gången heller.

12. Queens PR – Bristol City (1,2)

Marig match. Mål är att vänta och då brukar kryssets chanser minska drastiskt. 1,2 givet val.

13. Sheffield Wednesday – Middlesbrough (X)

Kupongens svåraste. Vi chansspikar eftersom en halvgardering inte bidrar till någon extra trygghet. Som Enköpingståget, går det så går det.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Så undviker du att göra stretchövningen på fel sätt

Emelie Elmes förklarar varför du inte ska stretcha baksida lår med raka ben.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:58, 17 februari, 2018

Baksida lår (hamstrings) är en tvåledsmuskel vilket innebär att den går över två leder. Muskelns funktion är att böja knät, rotera knät och sträcka i höftleden. Många är väldigt stela i hamstrings vilket kan bero på flera olika saker. Sitter du till exempel stilla mycket? Då kan kroppen kompensera genom att göra höftböjarna tighta och helt plötsligt har du ett nytt problem.

Allt hänger ihop och problemområdet i kroppen vandrar ofta vidare till nästa ställe. Har du stora problem med strama hamstrings föreslår jag att du tar hjälp av en sjukgymnast för att ta reda på varför och lösa problemet från grunden. Men det finns också sätt att förebygga problemet på.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

De flesta står med raka ben när de stretchar baksida lår. Men det är fel. Hos i princip alla är det ischiasnerven som säger ifrån först. Du får då ingen stretch i baksida och nerverna som inte tycker om att bli tänjda på säger ifrån.

Så hur ska man göra? Med en lätt böj i knäna hamnar stretchen på rätt ställe. En lätt justering som gör stor skillnad!

Står du i en fixerad position är det en statisk stretch och är du i rörelse är det istället en dynamisk. Personligen föredrar jag dynamisk rörelseträning. Jag visar även en variant av detta i filmen.

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Stryktipsförslaget som ska ge dig 13 rätt

En riktigt hög utdelning väntas i helgen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.15:55, 16 februari, 2018

Dags för ett ny omgång på Stryktipset och en riktigt klurig rad väntar. Den som lyckas pricka in 13 rätt kan förmodligen förvänta sig en riktigt hög utdelning.

För fler starka speltips besök tipsarenan.se.

1. Huddersfield – Manchester United (X,2)
Favorit i fara. CL väntar för hemmalaget och spelet hackar.

2. Brighton – Coventry (1)
FA-cup men ska vara klasskillnad. Veckans säkraste.

3. West Bromwich – Southampton  (X,2)
FA-cup. Saints mentalt övertag med 3 raka segrar i dessa möten senaste året.

4. Birmingham – Millwall (1,X)
En av få starka halv denna vecka. Hemma har flow nu.

5. Cardiff – Middlesbrough (1,X)
Ska räcka men hela gärna.

6. Fulham – Aston Villa (1,2)
Toppmöte och mål att vänta.

7. Preston – Wolverhampton (1,2)
Bortalaget tuffar på men det är vidöppet denna gång.

8. QPR – Bolton (1)
Chansspik, i brist på annat. QPR övertygar inte fullt ut.

9. Burton – Nottingham (2)
Formsvaga lag men vi tror borta vinner här.

10. Sunderland – Brentford (2)
Hemma svårlästa. Bortalaget kommer gå starkt under våren.

11.Oxford – Plymouth (2)
Plymouth med 4 raka segrar får nytt förtroende.

12. Shrewsbury – Rotherham (1,X)
Serieledarna i L1 mot laget som sitter på 5 raka segrar. Hemma starka hemma.

13. Southend – Portsmouth (1,X)
Southend sitter med hemmaplan och formen, marknaden tror på bortalaget.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så gör du plankan på rätt sätt

Emelie Elmes visar hur du utför övningen korrekt och gör den mer effektiv.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:36, 10 februari, 2018

Denna fantastiska, omtalade övning har de flesta testat på någon gång. Varför är den så bra då? Du arbetar med både de inre och yttre magmusklerna, den är bra för din hållning och du behöver inga redskap. Du tränar balans och flexibilitet och aktiverar hela kroppen.

Viktigt! Plankan är en tung övning och inget du ska börja med om du är svag i din inre magmuskulatur.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Rätt teknik:

  1. Lägg dig på golvet, sätt armbågarna och tårna i golvet.
  2. Lyft kroppen så att bara armbågar och tår nuddar golvet.
  3. Se till att axlarna är över armbågarna.
  4. Rotera bäckenet något inåt (motsats till svank).
  5. Spänn bålen.

Vanliga fel:

  1. Hängbron – du tappar svanken.
  2. Rumpan högt upp – axlarna tar den största smällen.
  3. Och nu kommer ett tips som kommer göra stor skillnad. När du står i plankan: pressa upp skulderbladen mot taket. Testa detta och känn skillnaden. Du kommer inte orka stå lika länge!

Gå gärna in på ”Familjefys” och berätta för mig vad ni vill att jag ska skriva om under våren. Lycka till!

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Stryktipsförslaget som ska ge dig storvinsten

12 miljoner i jackpot – här är veckans förslag till stryktipset.

Kim Ahlqvist

Kl.13:18, 9 februari, 2018

En ny vecka och nya möjligheter till miljonerna. Tipsarenan.se har satt ihop sitt bästa speltips för att du ska kunna vara med och slåss om 12 miljoner i jackpot.

För fler starka speltips besök tipsarenan.se.

1. Manchester City – Leicester (X)
Favorit i fara. CL bara 3 dagar senare för hemmalaget.

2. Everton – Crystal Palace (1)
Bortalaget helt bedrövliga på fasta situationer för stunden.

3. Stoke – Brighton (1)
Knepigt. Vi chansar ändå.

4. Swansea – Burnley (2)
Vi har jättefeeling för att Burnley vinner för första gången på mycket länge.

5. West Ham – Watford (1,X)
Ska räcka men hela gärna.

6. Bolton – Fulham (1,2)
Tror på mycket mål, krysset bort först.

7. Brentford – Preston (1,2)
Hemma alltid av eller på, även här krysset bort först.

8. Bristol City – Sunderland (1)
Eliasson på bänken inte illa. Bristol vinner detta.

9. Derby – Norwich (X,2)
Derby vacklar lite och vi chansar med X2.

annons tipsarenan

10. Ipswich – Burton (X,2)
Svårt, helgardera helst.

11. Middlesbrough – Reading (1,2)
Reading alltid bra 12-lag på bortaplan, år på år.

12. Nottingham – Hull (X,2)
Även här går vi emot svensken och tar det svårare alternativet.

13. Wolverhampton – QPR (1,X)
Här kan man spika ettan men vi har valt att “helgardera” med krysset också.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FamiljeFYS MED EMELIE

TV: Så lär du dig att göra chins och pull-ups

Emelie Elmes visar dig knepen för att lyckas.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:31, 3 februari, 2018

Chins och pull-ups, vem vill inte behärska dessa övningar? Det är tuffa övningar och det krävs en hel del för att kunna dra sin egna kroppsvikt upp men känslan när det går gör att det är värt besväret.

Behärskar du inte att göra en repetition så kan det vara svårt att veta vart du ska börja. Det finns några tips på vägen men först ska jag reda ut ett par begrepp. Den excentriska fasen är delen när du bromsar/håller emot. Alltså när du är på väg ner. Att träna denna fas kommer att göra dig starkare i den koncentriska fasen. Den koncentriska fasen blir då vägen upp.

Skillnaden mellan chins och pull-ups har diskuterats vilt och mycket och det verkar vara olika benämning i olika skolor. För mig är chins när du drar upp kroppen med handflatorna bort från dig och pull-ups med handflatorna mot dig.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Här kommer några steg till din väg att göra din första repetition. Låt det ta tid, lägg till steg ett i din träning och gå vidare när du är redo.

  1. Börja med att bara hänga.
  2. Fortsätt med att hänga och dra upp skuldrorna.
  3. Träna i den excentriska fasen. Detta gör du genom att exempelvis hoppa upp från en bänk och hålla emot på vägen ner. Låt det ta några sekunder på vägen ner.

Andra tips:

  • Du kan också ta hjälp av ett gummiband. Dessa finns i olika styrkor och på så sätt bestämmer du hur mycket hjälp du vill ha att komma upp.
  • Det är tunga övningar. Vila minst en minut mellan dina set.
  • Svinga inte med kroppen. Försök ha kontroll.
  • Du kan också använda en kompis som hjälp som då håller under knäna eller fötterna. Försök guida kompisen i hur mycket hjälp du behöver, det är lätt att hjälpa till för mycket här.

Lycka till!

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng