Julspecial: ”Succéglöggen kom av en slump” | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag – Julspecial

Julspecial: ”Succéglöggen kom av en slump”

Saturnus i Malmö har skapat glögg i över 100 år. I företagets laboratorium skapas nya spännande smaker, men en av de största succéerna gjordes hemma i TV-soffan.

Gabriel Almlöf

Kl.20:30, 26 december, 2016

Julspecial: ”Succéglöggen kom av en slump”
Foto: Gabriel Almlöf

Familjeföretaget Saturnus i Malmö har producerat såväl Cuba Cola som Piratens Besk. Men i juletider är det glöggen som står i fokus nere på Bronsyxegatan. I Malmö har företaget drivits i fyra generationer och man glömmer aldrig sina rötter.

– Vår framgångssaga har främst varit med glöggen, den har vi haft med oss sedan vi startade 1893. Det är i stort sett samma recept som vi kör idag, säger marknadschefen Fredrik Lamorell.

LÄS MER: Han gör succé med unika glassar: ”Pressar komfortzonen”

Företaget grundades av en apotekare på Stortorget i Malmö som började producera glögg. År 1920 köptes företaget upp av familjen Liepe, sedan dess har företaget hållits inom familjen och så hoppas man att det förblir. Idag ägs företaget av Edward Liepe.

– Han har tre barn så hoppas att den femte generationen kommer. Vi är ett familjeföretag från Malmö och vi kommer så förbli. Vi kommer aldrig att flytta från Malmö.

I lokalerna skapas inte bara den traditionella god jul glöggen som står på många bord under högtiderna. För att ta ut svängarna lite har företaget även glögg med smaker av hallonlakrits dödskalle och polkagris. Målet är att utveckla smakerna i branschen och ge kunderna mer än bara den traditionella glöggen.

–  Vi jobbar mycket med utvecklingen varje år. Vi dricker glögg året runt på vårt labb här. Då jobbar vi mycket med smaker, och då hittar man ibland smakupplevelser som passar väldigt bra ihop, som till exempel hallon och lakrits.

Trots att man lägger mycket tid inne i labbet så är det inte där alla genidrag görs. En av de stora succéerna kom hemma i soffan, förklarar Lamorell.

– Polkagrisglöggen var mer en slump kan man säga. Det var vår produktionschefs son som satt hemma i TV-soffan och la ner två polkagrisar i vår glögg. Då smälte dem och det blev fantastiskt gott. Då valde vi att kontakta ett kokeri i Gränna och startade ett samarbete, säger Fredrik Lamorell

Inne i företagets laboratorium skapas företagets succéer. Men det blir inte alltid helt perfekt erkänner Lamorell. Det finns några mindre fiaskon bland glöggsorterna genom historien.

– Vi gjorde en glögg för tre år sedan som blev sådär. Det var delicatobollsglögg. Det var en rolig idé, men det var lite för mycket mockasmak som inte matchade så bra med glöggen. I efterhand var det väldigt roligt, men smakade kanske inte så bra. Men smakerna vi brukar få fram är väldigt bra.

Glöggen som idag står på många bord runt om i Sverige ses ofta som en ganska simpel dryck. Men det ligger ett avancerat recept och en ganska krävande process för att skapa en riktigt god glögg menar Lamorell.

– Många tror att man kan ta vilket billigt vin som helst för att göra glögg. Men så fungerar det inte, för att göra riktigt bra glögg så behöver man ett bra vin i botten. Sedan är vårat glöggextrakt ett ganska avancerat recept. Det är ingenting man klarar att kopiera hemma.

Med ett recept från 1800-talet förs tankarna till det superhemliga receptet för Coca-Cola. Men även ett företag som Saturnus håller hårt i tyglarna på deras recept.

– Ja, vi skulle ju aldrig avslöja vårt recept för någon. Gruppen som vet receptet är väldigt begränsad, säger Fredrik Lamorell med ett leende.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Prylkedjan stänger sin butik i Malmö

Försäljningsraset tvingar butikskedjan att stänga samtliga fysiska butiker.

Robin Östberg

Kl.20:57, 23 maj, 2018

KLART: Prylkedjan stänger sin butik i Malmö
Foto: Mostphotos.

För butikskedjan Hobbex sjönk försäljningen med drygt 50 miljoner kronor kronor det senaste räkenskapsåret. Därför har bolagsledningen bestämt att alla fysiska butiker ska stängas, inklusive den i Emporia Shoppingcenter.

– Det nuvarande butikskonceptet fungerar inte för den här typen av försäljning. Det kan vi se på siffrorna, säger delägaren Johan Gustavsson, till Market.

Hobbex har nu inlett en total omvandling av bolaget för att skapa en modell som är hållbar på fem års sikt, där fokus ska ligga på e-handeln.

I dagsläget finns finns 14 butiker kvar inklusive lagerbutiken i Borås. Klart är att butiken i Umeå stänger efter sommaren och med övriga butiker förs en dialog med berörda fastighetsägare.

Johan Gustavsson utesluter dock inte att kedjan även i framtiden kommer att ha en fysisk närvaro.

– Det krävs något annat och jag har mina idéer. Men det får vi prata om senare, säger han till sajten.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

4 000 Malmöungdomar ska få sommarpraktik

Projektet Ung i sommar fortsätter att växa.

Gabriel Almlöf

Kl.11:00, 21 maj, 2018

4 000 Malmöungdomar ska få sommarpraktik
Foto: MostPhotos

Projektet Ung i sommar har varit ett sätt för unga Malmöbor att komma in på arbetsmarknaden genom praktikplatser. I år ökar antalet praktikplatser från 3 000 till 4 000. Bland annat är det möjlighet att praktisera som projektledare, designer, installatör och undersköterska.

— För oss arbetsgivare är det en fantastisk möjlighet att visa sin verksamhet för Malmös ungdomar och förstås även möta eventuella nya medarbetare, säger Henrik Drakhed, sektionschef på Praktik Malmö, arbetsmarknads- och socialförvaltningen.

En av alla arbetsgivare som hoppat på tåget är FEW Agency i Malmö.

— Vi som arbetar med kommunikation har stor nytta av att få in nya talanger med större mångfald i branschen, som speglar samhället vi verkar i. Vi tyckte att det gick så bra förra året att vi självklart vill driva detta vidare i år igen och hoppas på att fler reklambyråer ansluter sig, säger Jonna Åkesson, som är produktionsledare på FEW Agency.

I år fyller Ung i sommar 25 år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030

Kontanter kan snart vara ett minne blott. Redan om 12 år spås Skåne vara helt kontantfritt.

Gabriel Almlöf

Kl.08:04, 19 maj, 2018

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030
Foto: Robert Kneschke / MostPhotos

Företaget ST1 har tillsammans med SIFO undersökt svenskarnas inställning till kontantfri betalning. Undersökningen visade att 79 procent var positivt inställda och att de använder betalning via mobilen minst en gång i månaden.

34 procent av dem som inte använder mobil betalning, gör det inte eftersom de anser att för få butiker erbjuder möjligheter att betala med mobilen.

Men snart kan det bli ändring på det. Malmö Stads näringslivsdirektör Pehr Andersson säger att kontantfria betallösningar kommer ta över allt mer.

– Stora delar av Skåne är så kallade early adopters som tar till sig ny teknik och nya trender väldigt snabbt. Jag tror många som redan testat Swish eller att betala parkering med mobilappar är mycket nöjda och har insett hur bra den typen av betalning fungerar. Då finns ingen anledning att backa utan man välkomnar istället fler betallösningar av sådant slag.

– Ett utökat utbud av mobilbetalning blir win-win för båda sidor. Konsumenten slipper bära med sig en plånbok med växelpengar. Handlaren slipper i sin tur dyr kontanthantering och kan fokusera på att stärka kundupplevelsen. Dessutom är mobilbetalning säkrare för båda parter. Jag tror utvecklingen kommer gå fort och skulle gissa på att Skåne är kontantfritt redan år 2030.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Malmö Food Truck Festival laddar för ny succé: ”Blir större i år”

I år blir Malmö Food Truck Festival en tredagarsfestival med mängder av nya aktörer. "Evenemanget kommer bli 50 procent större jämfört med förra året" säger projektledaren Rodrigo Lopez Calderon.

Gabriel Almlöf

Kl.18:03, 17 maj, 2018

Malmö Food Truck Festival laddar för ny succé: ”Blir större i år”
Fotograf: Pierre Ekman

I fjol var det premiär för Malmö Food Truck Festival. Snart är det dags igen och årets evenemang kommer bli ännu större.

– Evenemanget kommer bli 50 procent större jämfört med förra året. Vi kommer att köra en extra dag, så i år blir det fredag, lördag och söndag. Vi har fått in 14 helt nya aktörer, varav många aldrig varit i Malmö tidigare. Det rör bland annat om foodtrucks från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, säger projektledaren Rodrigo Lopez Calderon och fortsätter.

– Vi kommer även att ha några foodbikes på plats. Det är en slags lådcykel som man gjort om till en försäljningsvagn. Det kommer att bli jättehäftigt att få in dem i mixen.

Festivalen kommer att innehålla något för alla smaklökar, eftersom mat från cirka 15 länder kommer att finnas representerade.

– Det blir en helt annan känsla när vi skapar en festival om man jämför med att ha de utspridda över hela staden. Jag tror det kommer bli en härlig stämning och så klart massa god mat.

Malmö Food Truck Festival arrangeras 25-27 maj i Magistratsparken.

Se årets deltagare i faktarutan. 

Fakta



Årets deltagare med hemstad i parantes

Argentine Street Food (Köpenhamn)
Baristakollektivet (Malmö)
Bike and Bake (Köpenhamn)
Boho Bar (Göteborg)
Carne & Taco Streetfood (Köpenhamn)
Casseroll (Malmö)
Crepes A La Carte (Köpenhamn)
Fisky Business (Malmö)
Gaston & Vega (Kristianstad)
Green Fries (Malmö)
Indian Grill (Stockholm)
Ismobilen (Köpenhamn)
Jeffrey's Food Truck (Stockholm)
Kafferista (Malmö)
Korrito (Malmö)
Meal on Wheels (Malmö)
Noi's Café och Deli (Malmö)
Nordic Street Food (Malmö)
Operagrillen (Malmö)
Papas Folkölsbar (Malmö)
Poké & Sunt (Göteborg)
Reggae Juice (Stockholm)
Ristet Rug (Köpenhamn)
Rosa Husvagnen (Stockholm)
Simple Food Truck (Malmö)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Malmöföretaget slår försäljningsrekord: ”Början på något mycket större”

Företaget Hövding har skapat en airbag för cyklister. Efter en stor försäljningssuccé på hemmaplan börjar företaget nu också få in stora försäljningssiffror från utlandet.

Gabriel Almlöf

Kl.10:53, 17 maj, 2018

Malmöföretaget slår försäljningsrekord: ”Början på något mycket större”
Fredrik Carling på Hövdin. Foto: Pressbild

Malmöföretaget Hövding gör succé med sin airbag för cyklister. Under torsdagsmorgonen meddelade företaget att man nu sålt 100 000 enheter.

– Sedan årsskiftet 2017 har vi sålt lika många Hövdingar som vi gjort de senaste fem åren. Att det nu är över 100 000 cyklister som är skyddade tack vare Hövdings unika airbagteknologi är något som gör oss glada och stolta, säger Hövdings VD Fredrik Carling i ett pressmeddelande.

Nu tror företaget att försäljningskurvan kommer att gå upp ännu mer. Inte minst eftersom de nu säljs på 15 marknader i Europa, samt Japan.

– Vi ser detta som en början på något mycket större och jag är övertygad om att de nästa 100 000 kommer säljas på mycket kortare tid. Precis som när man cyklar gäller det att få hjulen i rullning, sedan kommer farten. Hövding börjar bli en etablerad produkt som fler och fler känner till på vår hemmamarknad. Vi siktar på att använda de erfarenheterna för att nå framgång även internationellt, säger Fredrik Carling.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng