Veckans Företag

Malmöföretagets revolution – mångkulturella dockor

Ett av Malmös mest mångkulturella företag ska utmana leksaksbranschen. Med dockor som ska hjälpa barn att få starkare självkänsla.

Gabriel Almlöf

Gabriel Almlöf

Kl.14:55, 6 december, 2016

Malmöföretagets revolution – mångkulturella dockor
Från vänster: Oana Vicol, Pamela Cordoba, Leslie Alfredsson och Susanna Lewis. Foto: Gabriel Almlöf

Få företag är så multinationella i Malmö som My Estemee. De fyra anställda är födda Colombia, Mexiko, Rumänien och USA. Det kan vara det som just är styrkan när man skapar en företag som ska göra mångkulturella dockor. Dockorna är ett verktyg för att lära barn om självkänsla.

– För tre år sedan hade jag ett samtal med mitt syskonbarn som förändrade mitt liv. Hon berättade att hon inte tyckte om sitt utseende. Det kändes så konstigt att höra det från en sexåring. Då ville jag skapa ett koncept som hjälper barn att bygga självkänsla och se positivt på mångfald, säger grundaren Leslie Alfredsson.

Företaget har nu skapat sex olika dockor med lika många etniciteter, så att alla barn ska kunna se sig i en av dockorna. De är har även inbyggda knappar som ger uppmuntrande fraser som ”Jag är värdefull” och ”Jag tycker om mig själv”

Målet är att genom repetition och uppmuntrar få barnen att leka och lära sig värderingarna och förbättra sin självkänsla. En leksak som behövs på marknaden idag menar företaget.

– När man går till en leksaksaffär är det skrämmande att se vad som finns där. Affärerna är fulla av stereotyper av hur man bör se ut. Vi tycker det är viktigt att visa en annan bild. En som mer liknar sig själv, oavsett var du kommer ifrån.

Dockorna är med i ett system tillsammans med en applikation, en bok och sånger på Youtube. Allting görs för att bättra barnens självkänsla.

myesteeme161008-77-1
Varför kommer det här 2016 och inte tidigare?
– En del i det ligger i invandringen. Malmö ser inte likadant ut nu som för tjugo år sedan. Då är det viktigt att man lär barn att det är okej att se olika ut, men att man är bra ändå, säger Susanna Lewis.

Debatten kring etnicitet har på nytt blossat upp i Sverige efter att Åhléns presenterat en svart Lucia-modell, som efter rasistiska kommentarer togs bort.
– Det är precis det här vi kämpar mot. Alla barn är lika mycket värda, säger Lewis.

Grundaren Leslie tror att sociala medier är en stor bov bakom den nya mobbningen.

– Jag tror det ligger i social media och cybermobbing. Mobbing tidigare var att någon inte fick följa med på ett kalas. Idag finns möjligheten att gömma sig bakom en skärm och mobba andra. Då tappar fler personer självkänslan, även i låga åldrar, säger Leslie Alfredsson.

Visionen har företaget klart för sig. Man ska bli störst i Norden samtidigt som man utmanar ett föråldrat synsätt.

– Målet är att utmana leksaksindustrin. Vi vill ge en känga till dem, och samtidigt visa att alla barn är lika mycket värda och att mångfald är bra, säger Oana Vicol.

Målet är att kunna starta försäljningen i mars 2017.

Fakta

My Esteeme
Grundades:
2013
Antal anställda:
4
Affärsidé:
 Skapa ett upplärningsprogram med hjälp av dockor som hjälper barn att stärka självkänslan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel