Malmöföretagets revolution – mångkulturella dockor | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

Malmöföretagets revolution – mångkulturella dockor

Ett av Malmös mest mångkulturella företag ska utmana leksaksbranschen. Med dockor som ska hjälpa barn att få starkare självkänsla.

Gabriel Almlöf

Kl.14:55, 6 december, 2016

Malmöföretagets revolution – mångkulturella dockor
Från vänster: Oana Vicol, Pamela Cordoba, Leslie Alfredsson och Susanna Lewis. Foto: Gabriel Almlöf

Få företag är så multinationella i Malmö som My Estemee. De fyra anställda är födda Colombia, Mexiko, Rumänien och USA. Det kan vara det som just är styrkan när man skapar en företag som ska göra mångkulturella dockor. Dockorna är ett verktyg för att lära barn om självkänsla.

– För tre år sedan hade jag ett samtal med mitt syskonbarn som förändrade mitt liv. Hon berättade att hon inte tyckte om sitt utseende. Det kändes så konstigt att höra det från en sexåring. Då ville jag skapa ett koncept som hjälper barn att bygga självkänsla och se positivt på mångfald, säger grundaren Leslie Alfredsson.

LÄS MER: Dyslektiker sökes: ”Finns en fantastisk potential”

Företaget har nu skapat sex olika dockor med lika många etniciteter, så att alla barn ska kunna se sig i en av dockorna. De är har även inbyggda knappar som ger uppmuntrande fraser som ”Jag är värdefull” och ”Jag tycker om mig själv”

Målet är att genom repetition och uppmuntrar få barnen att leka och lära sig värderingarna och förbättra sin självkänsla. En leksak som behövs på marknaden idag menar företaget.

– När man går till en leksaksaffär är det skrämmande att se vad som finns där. Affärerna är fulla av stereotyper av hur man bör se ut. Vi tycker det är viktigt att visa en annan bild. En som mer liknar sig själv, oavsett var du kommer ifrån.

Dockorna är med i ett system tillsammans med en applikation, en bok och sånger på Youtube. Allting görs för att bättra barnens självkänsla.

myesteeme161008-77-1
Varför kommer det här 2016 och inte tidigare?
– En del i det ligger i invandringen. Malmö ser inte likadant ut nu som för tjugo år sedan. Då är det viktigt att man lär barn att det är okej att se olika ut, men att man är bra ändå, säger Susanna Lewis.

Debatten kring etnicitet har på nytt blossat upp i Sverige efter att Åhléns presenterat en svart Lucia-modell, som efter rasistiska kommentarer togs bort.
– Det är precis det här vi kämpar mot. Alla barn är lika mycket värda, säger Lewis.

Grundaren Leslie tror att sociala medier är en stor bov bakom den nya mobbningen.

– Jag tror det ligger i social media och cybermobbing. Mobbing tidigare var att någon inte fick följa med på ett kalas. Idag finns möjligheten att gömma sig bakom en skärm och mobba andra. Då tappar fler personer självkänslan, även i låga åldrar, säger Leslie Alfredsson.

Visionen har företaget klart för sig. Man ska bli störst i Norden samtidigt som man utmanar ett föråldrat synsätt.

– Målet är att utmana leksaksindustrin. Vi vill ge en känga till dem, och samtidigt visa att alla barn är lika mycket värda och att mångfald är bra, säger Oana Vicol.

Målet är att kunna starta försäljningen i mars 2017.

Fakta



My Esteeme
Grundades:
2013
Antal anställda:
4
Affärsidé:
 Skapa ett upplärningsprogram med hjälp av dockor som hjälper barn att stärka självkänslan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030

Kontanter kan snart vara ett minne blott. Redan om 12 år spås Skåne vara helt kontantfritt.

Gabriel Almlöf

Kl.08:04, 19 maj, 2018

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030
Foto: Robert Kneschke / MostPhotos

Företaget ST1 har tillsammans med SIFO undersökt svenskarnas inställning till kontantfri betalning. Undersökningen visade att 79 procent var positivt inställda och att de använder betalning via mobilen minst en gång i månaden.

34 procent av dem som inte använder mobil betalning, gör det inte eftersom de anser att för få butiker erbjuder möjligheter att betala med mobilen.

Men snart kan det bli ändring på det. Malmö Stads näringslivsdirektör Pehr Andersson säger att kontantfria betallösningar kommer ta över allt mer.

– Stora delar av Skåne är så kallade early adopters som tar till sig ny teknik och nya trender väldigt snabbt. Jag tror många som redan testat Swish eller att betala parkering med mobilappar är mycket nöjda och har insett hur bra den typen av betalning fungerar. Då finns ingen anledning att backa utan man välkomnar istället fler betallösningar av sådant slag.

– Ett utökat utbud av mobilbetalning blir win-win för båda sidor. Konsumenten slipper bära med sig en plånbok med växelpengar. Handlaren slipper i sin tur dyr kontanthantering och kan fokusera på att stärka kundupplevelsen. Dessutom är mobilbetalning säkrare för båda parter. Jag tror utvecklingen kommer gå fort och skulle gissa på att Skåne är kontantfritt redan år 2030.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Malmö Food Truck Festival laddar för ny succé: ”Blir större i år”

I år blir Malmö Food Truck Festival en tredagarsfestival med mängder av nya aktörer. "Evenemanget kommer bli 50 procent större jämfört med förra året" säger projektledaren Rodrigo Lopez Calderon.

Gabriel Almlöf

Kl.18:03, 17 maj, 2018

Malmö Food Truck Festival laddar för ny succé: ”Blir större i år”
Fotograf: Pierre Ekman

I fjol var det premiär för Malmö Food Truck Festival. Snart är det dags igen och årets evenemang kommer bli ännu större.

– Evenemanget kommer bli 50 procent större jämfört med förra året. Vi kommer att köra en extra dag, så i år blir det fredag, lördag och söndag. Vi har fått in 14 helt nya aktörer, varav många aldrig varit i Malmö tidigare. Det rör bland annat om foodtrucks från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, säger projektledaren Rodrigo Lopez Calderon och fortsätter.

– Vi kommer även att ha några foodbikes på plats. Det är en slags lådcykel som man gjort om till en försäljningsvagn. Det kommer att bli jättehäftigt att få in dem i mixen.

Festivalen kommer att innehålla något för alla smaklökar, eftersom mat från cirka 15 länder kommer att finnas representerade.

– Det blir en helt annan känsla när vi skapar en festival om man jämför med att ha de utspridda över hela staden. Jag tror det kommer bli en härlig stämning och så klart massa god mat.

Malmö Food Truck Festival arrangeras 25-27 maj i Magistratsparken.

Se årets deltagare i faktarutan. 

Fakta



Årets deltagare med hemstad i parantes

Argentine Street Food (Köpenhamn)
Baristakollektivet (Malmö)
Bike and Bake (Köpenhamn)
Boho Bar (Göteborg)
Carne & Taco Streetfood (Köpenhamn)
Casseroll (Malmö)
Crepes A La Carte (Köpenhamn)
Fisky Business (Malmö)
Gaston & Vega (Kristianstad)
Green Fries (Malmö)
Indian Grill (Stockholm)
Ismobilen (Köpenhamn)
Jeffrey's Food Truck (Stockholm)
Kafferista (Malmö)
Korrito (Malmö)
Meal on Wheels (Malmö)
Noi's Café och Deli (Malmö)
Nordic Street Food (Malmö)
Operagrillen (Malmö)
Papas Folkölsbar (Malmö)
Poké & Sunt (Göteborg)
Reggae Juice (Stockholm)
Ristet Rug (Köpenhamn)
Rosa Husvagnen (Stockholm)
Simple Food Truck (Malmö)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Malmöföretaget slår försäljningsrekord: ”Början på något mycket större”

Företaget Hövding har skapat en airbag för cyklister. Efter en stor försäljningssuccé på hemmaplan börjar företaget nu också få in stora försäljningssiffror från utlandet.

Gabriel Almlöf

Kl.10:53, 17 maj, 2018

Malmöföretaget slår försäljningsrekord: ”Början på något mycket större”
Fredrik Carling på Hövdin. Foto: Pressbild

Malmöföretaget Hövding gör succé med sin airbag för cyklister. Under torsdagsmorgonen meddelade företaget att man nu sålt 100 000 enheter.

– Sedan årsskiftet 2017 har vi sålt lika många Hövdingar som vi gjort de senaste fem åren. Att det nu är över 100 000 cyklister som är skyddade tack vare Hövdings unika airbagteknologi är något som gör oss glada och stolta, säger Hövdings VD Fredrik Carling i ett pressmeddelande.

Nu tror företaget att försäljningskurvan kommer att gå upp ännu mer. Inte minst eftersom de nu säljs på 15 marknader i Europa, samt Japan.

– Vi ser detta som en början på något mycket större och jag är övertygad om att de nästa 100 000 kommer säljas på mycket kortare tid. Precis som när man cyklar gäller det att få hjulen i rullning, sedan kommer farten. Hövding börjar bli en etablerad produkt som fler och fler känner till på vår hemmamarknad. Vi siktar på att använda de erfarenheterna för att nå framgång även internationellt, säger Fredrik Carling.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Cool Minds flyttar till Folkets Park

Malmös populära vetenskapslekland flyttar till nya centrala lokaler. "Vi är övertygade om att vår flytt kommer att ge en positiv effekt" säger Cool Minds VD Marielle Sterner.

Gabriel Almlöf

Kl.08:49, 17 maj, 2018

Cool Minds flyttar till Folkets Park
Foto: Cool Minds

Vetenskapsleklandet Cool Minds Stadiongatan har varit ett självklart mål för många av Malmös skolklasser. Även under under loven vallfärdar barnen till företaget för att lära sig som vetenskap på ett roligt sätt.

Snart flyttar Cool Minds till nya lokaler i Folkets Park. Anledningen är att man nu vill kunna erbjuda ett ännu större utbud av aktiviteter för barnen, samtidigt som man får ett mer centralt läge.

LÄS MER: Via lek skapas framtidens genier: ”Kul att få exprimentera”

– Vi är övertygade om att vår flytt till Folkets Park kommer att ge en positiv effekt för både Cool Minds, barnen som besöker oss och Malmö. Här är vi mer lättillgängliga och har fantastiska möjligheter att anordna större events. Vi är också väldigt glada över den rika kulturen och grönskan som finns just utanför vår nya lokal, säger Cool Minds VD Marielle Sterner.

Invigningen av de nya lokalerna sker den 15 juni mellan 15-20. Den nya adressen blir Norra Parksgatan 2.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Här är kommunerna med Skånes bästa företagsklimat

Svenskt Näringsliv har sammanställt enkäten om företagsklimatet i kommunerna. Så här placerar sig din hemort i Skåne.

Henrik Nordell

Kl.08:28, 16 maj, 2018

LISTA: Här är kommunerna med Skånes bästa företagsklimat
Betygen om företagsklimatet skiljer sig åt mellan Skånes kommuner.

Organisationen Svenskt Näringsliv har nyligen presenterat undersökningen av företagsklimatet i landets kommuner. De har bett närmare 31 000 entreprenörer att sätta betyg i ett flertal olika kategorier inom allt från infrastruktur till medias och kommunpolitikernas attityder till företagande. Nu har omdömena sammanställts där Munkfors i Värmland hamnar i topp.

I Skåne går det starkt framåt enligt enkätundersökningen. Klimatet för entreprenörerna har förbättras i 19 av 33 kommuner. Höganäs är bäst inom regionen. Samtidigt är Perstorp, Östra Göinge och Kristianstad de kommuner som klättrar mest. Det visar en sammanställning från Svenskt Näringsliv.

– Vi har jobbat långsiktigt för att hela Sverige ska ha ett bra företagsklimat. Det börjar ge resultat. Vi ser att många kommuner anstränger sig för att ha en bra dialog med företagen och förbättra sin egen service, säger Rolf Elmér, regionchef på Svensk Näringsliv.

Samtidigt finns det orosmoln. På två områden ger företagen ett underkänt betyg. Det ena är tillgången på kompetent personal. Kompetensbristen är ett av de stora hindren för skånska företag som vill växa och anställa fler. Det andra är offentliga upphandlingar, där många företag upplever att de blir allt mer komplicerade.

– Kommunerna kan göra mycket för att förbättra sina upphandlingar, framförallt genom att se över de krav som ställs för att få delta. Alltför ofta är de inte relevanta, utan stänger enbart ute företag som skulle kunna ha deltagit i upphandlingar, säger Rolf Elmér.

Enkäten visar också på en tilltagande skillnad mellan hur företagen upplever förutsättningarna lokalt jämfört med nationellt. Förra året noterades det lägsta betyget någonsin på det nationella företagsklimatet, i år ligger den kvar på samma nivå.

– Duktiga kommunpolitiker runt om i Skåne visar att det går att förbättra företagsklimatet. Regeringen borde ta lärdom, säger Rolf Elmér.

I faktarutan ser du rankinglistan för Skånes kommuner.

Fakta



Så bra företagsklimat har Skånes kommuner (betyg inom parentes på  en skala mellan 1 och 6):

1.Höganäs (4,25)

2. Kävlinge: (4,16)

3. Staffanstorp: (4,13)

4. Vellinge: (4,03)

5. Landskrona: (3,96)

6. Burlöv: (3,94)

7. Ystad: (3,92)

8. Östra Göinge: (3,90)

9. Lomma: (3,82)

10. Örkelljunga: (3,81)

11. Ängelholm: (3,76)

12. Helsingborg: (3,73)

13. Bromölla: (3,72)

14. Skurup: (3,63)

15. Klippan: (3,45)

16. Perstorp: (3,43)

17. Sjöbo: (3,43)

18. Åstorp: (3,43)

19. Eslöv: (3,42)

20. Kristianstad: (3,42)

21. Tomelilla: (3,31)

22. Båstad: (3,27)

23. Lund : (3,25)

24. Hörby: (3,21)

25. Svalöv: (3,16)

26. Malmö: (3,14)

27. Bjuv:  (2,97)

28. Svedala: ( 2,92)

29. Hässleholm: (2,87)

30. Trelleborg: (2,87)

31. Höör: (2,69)

32. Osby: (2,67)

33. Simrishamn: (2,64)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng