Veckans Företag

Malmöföretagets revolution – mångkulturella dockor

Ett av Malmös mest mångkulturella företag ska utmana leksaksbranschen. Med dockor som ska hjälpa barn att få starkare självkänsla.

Gabriel Almlöf

Gabriel Almlöf

Kl.14:55, 6 december, 2016

Malmöföretagets revolution – mångkulturella dockor
Från vänster: Oana Vicol, Pamela Cordoba, Leslie Alfredsson och Susanna Lewis. Foto: Gabriel Almlöf

Få företag är så multinationella i Malmö som My Estemee. De fyra anställda är födda Colombia, Mexiko, Rumänien och USA. Det kan vara det som just är styrkan när man skapar en företag som ska göra mångkulturella dockor. Dockorna är ett verktyg för att lära barn om självkänsla.

– För tre år sedan hade jag ett samtal med mitt syskonbarn som förändrade mitt liv. Hon berättade att hon inte tyckte om sitt utseende. Det kändes så konstigt att höra det från en sexåring. Då ville jag skapa ett koncept som hjälper barn att bygga självkänsla och se positivt på mångfald, säger grundaren Leslie Alfredsson.

Företaget har nu skapat sex olika dockor med lika många etniciteter, så att alla barn ska kunna se sig i en av dockorna. De är har även inbyggda knappar som ger uppmuntrande fraser som ”Jag är värdefull” och ”Jag tycker om mig själv”

Målet är att genom repetition och uppmuntrar få barnen att leka och lära sig värderingarna och förbättra sin självkänsla. En leksak som behövs på marknaden idag menar företaget.

– När man går till en leksaksaffär är det skrämmande att se vad som finns där. Affärerna är fulla av stereotyper av hur man bör se ut. Vi tycker det är viktigt att visa en annan bild. En som mer liknar sig själv, oavsett var du kommer ifrån.

Dockorna är med i ett system tillsammans med en applikation, en bok och sånger på Youtube. Allting görs för att bättra barnens självkänsla.

myesteeme161008-77-1
Varför kommer det här 2016 och inte tidigare?
– En del i det ligger i invandringen. Malmö ser inte likadant ut nu som för tjugo år sedan. Då är det viktigt att man lär barn att det är okej att se olika ut, men att man är bra ändå, säger Susanna Lewis.

Debatten kring etnicitet har på nytt blossat upp i Sverige efter att Åhléns presenterat en svart Lucia-modell, som efter rasistiska kommentarer togs bort.
– Det är precis det här vi kämpar mot. Alla barn är lika mycket värda, säger Lewis.

Grundaren Leslie tror att sociala medier är en stor bov bakom den nya mobbningen.

– Jag tror det ligger i social media och cybermobbing. Mobbing tidigare var att någon inte fick följa med på ett kalas. Idag finns möjligheten att gömma sig bakom en skärm och mobba andra. Då tappar fler personer självkänslan, även i låga åldrar, säger Leslie Alfredsson.

Visionen har företaget klart för sig. Man ska bli störst i Norden samtidigt som man utmanar ett föråldrat synsätt.

– Målet är att utmana leksaksindustrin. Vi vill ge en känga till dem, och samtidigt visa att alla barn är lika mycket värda och att mångfald är bra, säger Oana Vicol.

Målet är att kunna starta försäljningen i mars 2017.

Fakta



My Esteeme
Grundades:
2013
Antal anställda:
4
Affärsidé:
 Skapa ett upplärningsprogram med hjälp av dockor som hjälper barn att stärka självkänslan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Porrstjärna startar restaurang i centrala Malmö

Porrstjärnan startar en hamburgerrestaurang – mitt i centrala Malmö.

Jesper Hallberg

Jesper Hallberg

Kl.13:03, 12 oktober, 2017

Porrstjärna startar restaurang i centrala Malmö
Foto: Pressbild

Porrstjärnan Puma Swede kommer lagom till Halloween att öppna upp en hamburgerrestaurang i de centrala delarna av Malmö. Det meddelar hon via sina sociala medier.

– Nu slår vi upp portarna för Puma Burger i Malmö 👌🍔 Premiär sista helgen i oktober med Halloween fest! Fest & jäkligt goda Puma burgare utlovas, skriver hon på Instagram.

Puma Swede har gjort känd som en av världens största porrstjärnor – nu öppnar hon alltså en restaurang i Tusen & 2:s gamla lokaler intill Lilla Torg.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Populärt konditori slår upp portarna mitt i Malmö

Godsaker på väg att ta plats i centrala Malmö.

Filip Beijer

Filip Beijer

Kl.20:30, 10 oktober, 2017

Populärt konditori slår upp portarna mitt i Malmö
Foto: Pixabay

Konditori Ambrosia finns idag på två adresser i Malmö. En av konditorierna har tagit plats på köpcentrumet Emporia, den andra ligger i höjd med Möllevångstorget.

Nu står det även klart att konditori nummer tre kommer att slå upp portarna på Södra Förstadsgatan.

skarmavbild-2017-10-10-kl-16-00-14

I en lokal, i höjd med Triangelns köpcentrum kan förbipasserande nu se företagets logga och informationen om att man snart öppnar. Exakt datum är ännu okänt.

24Malmö.se har sökt representanter från Ambrosia utan resultat.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Modejättens nya koncept – då öppnar man

Modejättens nya inredningskoncept slår upp dörrarna på en ny plats i Malmö.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.20:59, 9 oktober, 2017

KLART: Modejättens nya koncept – då öppnar man
Här på Emporia slår H&M upp dörrarna till sitt nya koncept H&M Home inom kort.

2009 drog klädjätten H&M igång sitt inredningskoncept H&M Home har har sedan dess expanderat runt om kring i hela landet. Sedan tidigare finns konceptet bland annat i butiken vid Gustav Adolfs Torg och på Entré vid Värnhemstorget.

Nu är det också klart när man öppnar sin nästa. Den 12 oktober klockan 11.00 slår man enligt sin Facebooksida upp dörrarna till den nya delen av butiken på Emporia. Då är det premiär för butiken på Emporias övre plan.

Med detta har H&M nära 3000 kvadratmeter på Emporia.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV-profiler öppnar nytt i Malmö: ”Vi är lyriska”

TV-profilerna Knut Knutsson och Magnus Bexhed öppnar nytt kontor i Malmö.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.10:46, 9 oktober, 2017

TV-profiler öppnar nytt i Malmö: ”Vi är lyriska”
Knut Knutsson och Magnus Bexhed öppnar upp ett nytt kontor i Malmö. Foto: Uppsala Auktionskammare

Uppsala auktionskammare, med TV-profilerna tillika radarparet Knut Knutsson och Magnus Bexhed i spetsen, öppnar i januari upp ett nytt kontor i centrala Malmö. Därmed tar man på allvar upp striden om de bästa auktionsföremålen också i södra Sverige.

– Det är investering på miljonnivå i alla fall, jag vågar inte säga exakt hur stor ännu, men jag är övertygad om att den lönar sig. Skåne är en av de absolut viktigaste regionerna, både vad gäller säljare och köpare, säger Magnus Bexhed, vd i Uppsala Auktionskammare till Dagens Industri.

2014 var senaste gången företaget öppnade nytt kontor. Då i huvudstaden. Men nu har blickarna istället riktats söderut, trots hård konkurrens på marknaden.

– Framstående gallerister har bidragit till att det finns betydande samlingar av modern och samtida konst i Skåne. Därtill en stark historisk förankring med många slott och herresäten gör Skåne till en av Nordens absolut viktigaste regioner när det gäller värdefull konst, antikviteter och design av högsta kvalitet, säger Uppsala Auktionskammares chefsintendent Knut Knutsson.

–  Jag och mina kollegor på Uppsala Auktionskammare är lyriska över denna stora satsning i Skåne. Ökad närvaro i Skåne genom de anrika och nyrenoverade lokalerna i Malmö är en viktig länk i vårt ständiga arbete för ökad kvalitet av servicen vi erbjuder alla våra kunder, säger Magnus Bexhed.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Snart kan din mobiltelefon vara ett minne blott

I framtiden kan din mobiltelefon vara helt bortglömd och planerna för den nya tekniken är redan igång.

Fanny Olsson

Fanny Olsson

Kl.13:57, 8 oktober, 2017

Snart kan din mobiltelefon vara ett minne blott
Foto: Pixabay

Förra året såldes det mer än 1,49 miljarder smartphones i världen enligt siffror från analysfirman Gartner. Apple sålde för 50 miljoner Iphones under det första kvartalet i år, skriver Leva och Bo.

I en intervju berättar Alan Kipman som är teknikexpert hur mobilen kommer att ersättas med Microsofts nya mixed-realityglasögon Hololens.

Prylen är en enhet som inte kräver någon uppkoppling till en dator eller telefon för att den ska kunna fungera och den projicerar holografiska bilder på en skärm framför ögonen.

Enligt Business Insider jobbar reda Microsoft och Facebook redan nu med att kunna dominera techbranschen när smartphones dör ut.

Enligt chefsforskaren på Oculus Research kommer AR-glasögon att finnas redan inom fem år. Men Kipman uppger att det kommer dröja innan människor kommer välja att överge sina mobiltelefoner för att gå runt i de nya MR-glasögonen, men att den nya tekniken kommer troligtvis bli ett positivt verktyg i jobbsammanhang.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng