TV: 8 grymma övningar för en bättre hållning

Träningsexperten Emelie Elmes tipsar om flera enkla övningar för en stark och fin hållning.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Ungefär 80 procent av svenskarna får ont i ryggen någon gång. Det är en onödigt hög siffra.

Ryggproblem är en riktig epidemi och vi kan och bör förebygga det genom att träna regelbundet. Vi behöver fundera över vad vi har för långsiktiga mål. För att kunna leka med barnbarn, ta hand om trädgården livet ut och för att kunna knyta skorna på ålderns höst så behöver vi ta hand om oss själva.

Det är så mycket enklare att ta tag i det innan smärtan och skadorna kommer. Om vi tränar vi för att hålla oss friska och pigga istället för att trimma formen till sommaren så brukar det även vara lättare att hålla motivationen uppe livet ut.

Att kontinuerligt stretcha bröstmuskulaturen kommer också hjälpa oss till en problemfri rygg. Strama, korta bröstmuskler ger en framåtrotation av axlarna vilket ofta leder till både värk och skador.

I videon nedan visar jag åtta övningar för en stark och fin hållning:

Dessa kan du köra hemma eller på gymmet. När som helst, var som helst. Har du inga hantlar fungerar det lika bra med två fyllda vattenflaskor, mjölpåsar eller vad du har hemma.

1. Rygglyft- Knip ihop skulderbladen i övre läget

2. Simma

3. Jorden runt- Byt hand över ländryggen, håll raka armar genom hela övningen

4. Superman- Lägg fokus på att ha bäckenbenen lika långt från golvet så att du inte tippar åt sidan

5. Rodd- Tänk dig att du klämmer sönder en vindruva i övre läget. Håll axlarna långt från öronen

6. Bröststretch

7. Omvända flies- naturlig svank, fokus på skulderbladen

8. Bröststretch- Försök hålla armbågar och händer mot väggen hela tiden

Stort lycka till!

Emelie Elmes