Tog avstånd till Jimmie Åkessons uttalande – nu fälls SVT

Foto: Mostphotos/Dennis Johansson

Knappt ett halvår efter den heta debatten fälls SVT.

16 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Granskningsnämnden har nu fällt SVT för att strax innan valet ha tagit avstånd från ett uttalande av Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson. Det var i en slutdebatt om integrationen den 7 september som man efter en het debatt valde att agera, skriver Aftonbladet.

– För oss var det uppenbart att man agerade utanför sitt uppdrag om opartiskhet, säger SD:s presschef Henrik Gustafsson till Aftonbladet.

”Bara invandrare får jobb så kommer allt att lösa sig – det har de sagt hela tiden. Det händer inte, det blir inte så. Därför måste man ställa frågan varför det är så svårt för de här människorna att få jobb. Det är för att de inte är svenskar. De passar inte in i Sverige” sa SD-ledaren i samband med att frågan diskuterades.

Centerpartiets partiledare Annie Lööf valde att då slå näven i bordet samtidigt som hon med en arg och upprörd ton utbrast:

– Men hur uttrycker du dig?

Efter den tv-sända debatten valde SVT att kommentera händelsen.

– Det var grovt generaliserande och SVT tar avstånd från det, sa programledaren.

Avståndstagandet försvarades med en hänvisning till radio- och tv-lagens demokratiparagraf. Den menar att programverksamheten har som skyldighet att präglas av ”principen om alla människors lika värde”.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.