I samarbete med annonsör

Så hittar Svensk Fastighetsförmedling rätt köpare av din bostad

Med hjälp av ett unikt annonsverktyg hittar mäklarbyrån rätt målgrupp och spekulanter för just den aktuella bostaden.

delningar

På Svensk Fastighetsförmedling använder man sig idag av en ny typ av marknadsföring av bostäder – långt ifrån annonssidorna i papperstidningens söndagsbilaga. På ett halvt decennium har digitaliseringen tagit nya kliv och som fastighetsförmedlare gäller det att hänga med.

– Det är intressant att se hur annonseringen ser ut idag och hur den har förändrats jämfört med 6-7 år sedan. Då var det mycket print-annonser och när annonsen nådde tidningsprenumeranterna på söndagen hade bostäderna ibland redan legat ute för försäljning i sju dagar, säger Kasper Isgren, fastighetsmäklare på Svensk Fastighetsförmedling i Malmö.

Med det nya smarta annonsverktyget SMART har bolaget nu flyttat en viktig del av sin marknadsföring av bostäder till sociala medier. Beroende på vilka sidor vi gillar, hur gamla vi är, var vi bor och ytterligare ett 30-tal parametrar kan Svensk Fastighetsförmedling nu målgruppsanpassa en bostadsförsäljning på ett helt annat sätt.

– Vi vill nå den delen av marknaden som vi kallar för passiva bostadsköpare. Det är de som kanske inte hänger på Hemnet varje dag, men som kan tänka sig att flytta om rätt bostad dyker upp. Genom att skräddarsy och målgruppsanpassa når vi på så sätt den typen av intressenter när bostäder som kan passa dem blir tillgängliga, säger Kasper Isgren.

Verktyget jobbar med att försöka hitta en relevant målgrupp och profil för det aktuella objektet och därefter poppar det upp som en annons i profilens sociala medier. Algoritmen underlättar både för säljaren som kan hitta en stark intressent och för köparen vars möjlighet att hitta rätt bostad ökar. Statistik visar att antalet sidvisningar av ett aktuellt objekt ökar betydligt för den som använder sig av SMART.

– Eftersom verktyget driver mycket trafik med spekulanter till våra bostäder och att vi är ensamma om att kunna erbjuda detta så ger det oss och våra kunder ett försprång och en direkt fördel i konkurrensen, säger Kasper Isgren.

Just nu pågår en kampanj där extra marknadsföring inom SMART annonsering ingår för alla som tecknar förmedlingsuppdrag fram till den 20 juni.Läs mer och kontakta din mäklare här

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.