Laddar

Så blir Dragörfärjans framtid: ”Perspektivet är mycket större nu”

Under mitten på januari hölls ett möte mellan aktörer från både Dragör, Limhamn och båtägaren.

delningar

Under 2016 års hamnfestival i Limhamn skulle färjelinjen till Dragör tas upp igen efter 17 år. Men då man inte hittade rätt båt fick projektet läggas ner.

Den första juni 2017 kastade m/s Elephanten loss från Limhamn, för att som cykelfärja trafikera linjen under sommaren.

Men efter fem veckor tvingades färjeverksamheten att lägga ner, rapporterade Sydsvenskan om. Anledningen var att den svenska Transportstyrelsen inte godkände att färjan tog fler än 12 passagerare, vilket inte lönade sig för rederiet.

Den danska transportstyrelsen hade godkänt fartyget för 35 passagerare.

Under mitten på januari hölls ett möte mellan Gitte Kuntson, verksamhetsledare på På Limhamn, Rikke Stoltz, entreprenören som äger fartyget som körde i somras och Erik Dahl Bidstrup, Dragör kommuns borgmästare.

– Jag har hela tiden trott på den här iden och det gör jag fortfarande, det gör vi alla, säger Gitte Knutson.

Trion har bestämt sig för att söka EU-bidrag och göra en föranalys kring vad färjelinjen skulle kunna innebära, bland annat för ökad sysselsättning och etablering av företag.

Statistiken över sommarens resenärer visade att en tredjedel varken danskar eller svenskar, utan framför allt turister från Frankrike, Nederländerna och Tyskland.

– Då ska vi komma ihåg att Dragör inte Köpenhamn, utan det handlar om turistströmningen som Dragör har. Det är turister som aldrig hade dykt upp i Limhamn annars, säger Gitte Knutson.

Den framtida cykelfärjan ska med anledning av det delvis rikta sig till den växande cykelturismen.

Men båten som körde under sommaren kommer inte att hålla måttet.

– Jag ser framför mig att det kommer vara en större båt med servering. Och att det ska kunna vara enkelt och lättillgängligt att komma på och av med cykeln, säger Gitte Knutson.

I och med det långsiktiga fokuset kommer det inte att bli någon färja till sommaren 2018.

Hur ser ni på alla den byråkrati som satte käppar i hjulet för färjeprojektet?

– Som Rikke sa till mig, man blir lite ledsen av alla skriverier och allt missnöje kring bland annat biljettpriserna. Det är stora kostnader för en sådan här satsning och samtliga måste ju ha betalt. Gällande myndighetsfrågan sa vi att vi skulle fira att vi ändå hade gjort det. Hon berättade att det var någon annan ort i Danmark där det hade tagit 25 år att arbetat fram en cykelfärja.

Gitte Knutson hopps att färjelinjen ska vara igång till 2019 eller 2020.

– Vi jobbar nu på en långsiktig lösning och perspektivet är mycket större nu. Jag är helt övertygad om att vi har en cykelfärja inom fem år, för det fanns en efterfrågan.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Svenska spelmonopolet

Något som många pratat om den senaste tiden är att det svenska spelmonopolet kommer att slopas. Från och med nästa år så kommer spelmarknaden vara öppen för privata aktörer som ansöker om spellicens. Men vilka förändringar kommer det att innebära?