PT-Sandra: Därför är det aldrig för sent att börja träna

Foto: Mattias Nilsson, privat.

Sandra Sagebrant, PT på Wellness Studio delar med sig av sina livserfarenheter för att visa att det aldrig är för sent att börja träna.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Träning har inte ett bäst före datum. Oavsett hur gammal du är så har du samma förutsättningar som alla andra.

Det som skiljer är tiden det tar att komma till samma mål. Finns det något som kan kallas för ungdomens källa så är det fysisk aktivitet. 

Givetvis är det bästa alternativet att börja träna som ung och aldrig sluta, men vi har väldigt få sådana människor i vårt land. De har vanligtvis namn som Wassberg, Stenmark och Svan.

Men vi har inte vandrat i deras fotspår utan i våra egna. Som jag ser det så är det aldrig för sent. Alla har vi samma förutsättningar för att bli lite mer hälsosamma, lite piggare, lite gladare, lite starkare och att ha lite mindre ont. För det är väl ändå så Gunde Svan säger. "Ingenting är omöjligt".

Alla fördelar vi får när vi går från att vara en inaktiv motionär till att bli en aktiv motionär, den listan kan göras lång.

De första märkbara skillnaderna är att humöret blir bättre, du får mer energi, du får bättre balans och du sover lite bättre. Sedan finns det en massa bra saker som händer inuti kroppen som du får som en bonus, till exempel bibehållen bentäthet och minskad risk för benskörhet och åldersdiabetes. 

För att zooma ut lite och tänka på livet i det stora hela så skulle jag säga att när du börjar motionera så värdesätter du livet. Du ger sig själv några extra år att leva.

Jag menar inte att du ska komma in som 60+ på gymmet och börja lyfta stora vikter. Jag vill att du ska öva på det som är bra för dig, det du har nytta utav i ditt dagliga liv - balans, rörlighet, styrka och koordination.

Mitt allra största och viktigaste mål i livet är att jag vill klara mitt ADL (aktivitet i dagliga livet).

Jag vill kunna stiga upp ur sängen, klä på mig kläder, duscha, laga mat, handla och så vidare. Allt detta vill jag kunna göra själv för egen maskin i hela mitt liv. Tyvärr är inte detta en självklarhet om vi inte övar på det; vi måste belasta våra kroppar för att hålla hela livet.

Över livets gång minskar styrkan, särskilt efter 50 års ålder. Detta beror på att nervsystemet blir sämre på att kontrollera musklerna samt att musklerna krymper och lagrar in mer och mer bindväv. Detta går att motverka eller skjuta på med hjälp av belastning - att styrketräna helt enkelt. 

Gym och gruppträning inte passar alla och det är helt okej, men har man inte provat det så tycker i alla fall jag att det är värt en chans.

Jag som instruerar i seniorträning på Wellness studio brinner såklart för detta arbete, tack vare alla fördelar det ger. Jag utmanar ett antal seniorer varje termin i ett projekt som vi kallar för LEVA. Där får de chansen att gratis testa på vårt utbud av träning under en period för att vi vill ge människor chansen till ett längre och aktivare liv.

Många är ute och promenerar varje dag och det är jättebra, men det räcker inte. Vi måste belasta kroppen någon gång mer i veckan än att promenera.

Det vi indikerar till hjärnan om vi bara promenerar är att alla andra muskler vi har är överflödiga och drar för mkt energi för att få stanna kvar. Det gör att de försvinner.

Om vi istället belastar dem ibland får vi indikationen om att spara dem istället. Så var ärlig mot dig själv, vet du med dig att du är en person som vill vinna dessa fördelar du får med träning, agera nu!

Just nu har du som mest att vinna eftersom du har en enorm outnyttjad potential och kommer snabbt märka att du blir bättre. Du som går från stillasittande till någorlunda aktiv har chansen att minska din ”inre” ålder med 20-30 procent. 

För att övertyga dig så tar jag upp ett personligt exempel också. Min farfar blev 76 år. Han var en person som aldrig hade tränat förrän han gick i pension vid 65 års ålder. Han började promenera dagligen och var på gymmet två gånger per vecka.

När han var 75 år fick han beskedet att han hade cancer i bukspottkörteln. Läkarna säger att dem inte opererar personer som passerat 50 år eftersom utsikten på att överleva en sådan operation är för låg.

Farfar bad om ett EKG för att kolla hjärtats status. Läkarna gjorde ett test och sedan frågade de om han var en före detta elitidrottsman.

Hans hjärta var alltså så starkt att han skulle kunnat överleva denna operation numera. Tyvärr fanns det ingen läkare som vågade ta sig an denna operation ändå och han blev sämre fort. Men för mig finns det inget större bevis i hela världen än att träning förlänger ditt liv. 

Med detta i tankarna vill jag säga; tänk inte så mycket, gör ingen jättegrej av det.

Se till att träningen blir en god vana istället för ett ont måste. Det viktigaste är att vi bibehåller det vi kan i dag, men våga att testa att belasta dig för att ha möjligheten att spara dig. 

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar