Patricia, 27, från Malmö med i nytt matprogram: "Underbart"

Patricia Kayowa Dianda tävlar nu mot tre andra personer och drömmen är att kunna lägga vinstpengarna på en foodtruck.

delningar

"Mataam" är Sveriges nya matlagningstävling som sänds i sex avsnitt på Viafree. "Mataam" kombinerar entreprenörskap och matlagning och Patricia Kayowa Dianda, 27, från Malmö är en av dem som tävlar om att vinna 50 000 kronor i startkapital.

– De sökte entreprenörer som hade ett nytt koncept, och jag kände "det här är ju jag". När de hörde av sig och sa att jag skulle vara med var det underbart men det kändes som att det var "meant to happen". Jag var skitglad över att medverka i showen, men jag hade inte förstått hur stor inspelningen skulle vara, berättar Patricia Kayowa Dianda för 24Malmö.se.

I programmet tävlar fyra deltagare mot varandra under ledning av programledaren Filip Dikmen, som också är känd komiker på Instagram och YouTube. Vid sin sida har han de tre experterna och jurykollegorna Nidal Kersh, Zeina Mourtada och Andra Farhad som finns där för att ge deltagarna proffsrådgivning både inom matlagning och entreprenörskap under resans gång. Programmet har premiär måndagen den 29 april.

– Matlagningen är en stor del av mitt liv och har alltid funnits där. Jag älskar mat, att laga den och att experimentera med mat, säger Patricia.

Hon har sina rötter i både Sverige och Kongo. Med en pappa från Kongo och en mamma från Sverige plockar hon inspiration från båda matkulturerna. Patricias koncept heter "En afro-karibisk smakupplevelse", vilket innebär västafrikansk och karibisk mat i en mix av båda. Hon serverar västafrikanska grytor och karibisk barbecue. 

– Jag har alltid dragits till den afrikanska maten men även svensk husmanskost. Jag har velat ha mer kryddning i den svenska maten och det är därifrån mitt koncept kommer. Jag kryddar min svenska husmanskost med mina afrikanska kryddor – min karibiska kryddblandning. Det är den jag är känd för i dag, säger Patricia.

Patricias verksamhet startade för några år sedan då hon gjorde en Facebook-grupp dit hon bjöd in vänner och bekanta. De hade då möjlighet att hämta matlådor hos Patricia som hon lagat själv.

– Det blev mycket snack om min matlagning, och jag fick förfrågningar från företag. Det var då jag tog beslutet att öppna företaget "Flavor-boss catering och events" för cirka 2,5 år sedan. Först var det lunchlådor, sedan catering och nu har verksamheten utvecklats ännu mer, berättar hon.

Patricia har alltid haft ett intresse av att fixa fester och fick idén att börja med events. I affärsplanen har hon nu helhetslösningar med catering, DJ, musik, mat, dekoration, med mera.

– Jag började med att ha en gårdsfest som ett marknadsföringsevent för att nå ut - en backyard barbecue. Jag planerade eventet i tre månader, frågade hyresvärden om lov, bjöd in grannar och alla i Facebook-gruppen och gick ut med det i sociala medier. På gårdsfesten hade jag grillmat, ansiktsmålning, DJ på gården och afrikanska tyger. Det var som att komma till en exotisk värld. Jag visste inte ens om en enda person skulle komma, men det blev 250 personer som kom till gården, det blev jättelyckat, säger Patricia.

Patricia Kayowa Dianda. Foto: Privat

Patricia kommer nu alltså tävla i programmet "Mataam" och i vinstpotten finns, förutom äran, även fina priser från Halebop, som står bakom programmet, med 50 000 kronor i startkapital och en ny mobil inklusive gratis mobilabonnemang. 

– Min taktik i programmet byggde mycket på att vara mig själv och visa min personlighet i och med att den är en stor del i mitt koncept. Jag ville visa att jag kunde bemöta kunder och hela den biten, men även att jag kan ta hand om entreprenörsbiten. Jag är nytänkande och gör något som inte finns där ute. Jag var ganska förberedd innan programmet i och med att jag redan hade börjat med mitt koncept. För mig handlade det mer om att presentera det på rätt sätt, säger Patricia.

Om vi hypotetiskt sett säger att det är du som vinner programmet och tar hem vinstpengarna, vad gör du för dem då?

– Hade jag vunnit hade pengarna gått till en foodtruck. Det är första steget på min dröm. Min dröm är att göra en restaurangkedja av hela mitt koncept, men just nu är jag mobil och tar mig runt till olika platser, så som Stockholm, Malmö och Köpenhamn, med mina events. Det är jobbigare att åka runt utan en foodtruck och ekonomin är tuff när du är nystartad. Så pengarna hade gått till en foodtruck för att ta företaget till nästa steg.

Patricia Kayowa Dianda. Foto

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar