Laddar

Motormännen rasar: ”Regeringen har svikit hushållen”

Regeringens besked om miljözoner har mött hård kritik.

delningar

Kommuner kommer att ha möjlighet att införa tre miljözoner från och med den 1 januari 2020. Det beskedet gav infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog förra veckan.

Som 24Halmstad rapporterade, i den hårdaste zonen, milijözon klass 3, kommer kommuner ha möjlighet att stänga ute alla bilar förutom elbilar, bränslecellsbilar och bilar som drivs med fordonsgas med rening enligt Euro 6. I den zonen tillåts alltså inte ens personbilar som är laddhybrider, även om de körs på el.

Regeringens besked har mött kritik från bland annat Motormännens riksförbund som anser att regeringen har svikit svenskarna.

– Det är häpnadsväckande att regeringen väljer att svika hushållen istället för att ställa krav på biltillverkarna som har sålt fordon som släpper ut många gånger mer kväveoxid vid verklig körning än vad typgodkännandet anger. Hushållen ska självklart inte drabbas av detta utsläppstrixande, vare sig genom dålig luft eller genom att få sina bilar förbjudna i stora områden utan någon som helst kompensation, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens riksförbund.

Enligt Motormännen kommer miljözonerna att kosta samhället och hushållen många miljarder, men vara överspelade inom endast några år.

Enligt Transportstyrelsens ursprungliga förslag skulle invånarna i Stockholm behöva köpa nya bilar för mer än nio miljarder kronor. Samhällets besparing på minskat utsläpp och buller skulle endast bli 330 miljoner kronor på tio år, beräknat på att miljözoner införs 2020, enligt Motormännen.

– Luftkvaliteten är viktig och gemensamt beslutade gränsvärden ska vi självklart hålla. Om det kräver att användningen av redan sålda fordonstyper begränsas, kan det endast gälla på de platser och vid de tidpunkter som satta gränsvärden överskrids. Så resonerar man i Oslo, Stuttgart och många andra städer. Nu ligger ett stort ansvar på kommunerna att noggrant utreda om och var miljözoner ska inrättas, säger Heléne Lilja.

Beslutet har dock inte bara mött kritik. Bland annat IVL Svenska Miljöinstitutet är positiva till regeringens besked.

– Det här är ett beslut i rätt riktning. Miljözonskrav är ett viktigt verktyg för att förbättra luftkvaliteten i våra städer, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Miljöinstitutet skriver i ett pressmeddelande att de istället hade velat se ett dieselförbud tidigare än år 2022.

– Önskvärt hade dock varit att kommunerna haft möjlighet att sätta gränsen till Euro 6 för dieselbilar redan år 2020 och inte som regeringens förslag först 2022. Det är stor skillnad av kväveoxidutsläpp i verklig körning mellan Euro 5 och Euro 6, samtidigt som utsläppsskillnaderna i verkligheten är mindre mellan Euro 5, Euro 4 och Euro 3, säger Anders Roth.

Vad händer nu? Regeringen kommer att besluta om ändringar i trafikförordningen som gör det möjligt för kommunerna att införa de nya miljözonerna. Ändringar behöver först notifieras i EU. Därefter kan kommuner besluta att införa en eller fler miljözoner enligt ovan. Kommunala beslut om miljözoner kan behöva avgöras i domstol.

Regeringen ger också ett uppdrag till Transportstyrelsen att ta fram förslag på hur kommunernas möjlighet att se till att miljözonsbestämmelser och andra trafikregler efterlevs.

Regeringen behöver inte riksdagens godkännande för att ändra i trafikförordningen, men en annan regering kan ändra förordningen igen.

Källa: Motormännens riksförbund.