Mentala gränshinder påverkar bolag i Öresundsregionen

Foto (samtliga bilder): Mostphotos.

Ny analys: Rörligheten bland företagarna i Öresundsregionen påverkas av mentala gränshinder.

delningar

En ny studie har identifierat fyra så kallade gränshinder i näringslivet mellan Danmark och Sverige. Samtidigt ser flera företagare goda chanser till arbete över gränsen i Öresundsregionen. Ovanpå det upplever de också hinder relaterade till uppfattningar, upplevelser, vanor och känslor, vilket kan innebära att de avstår från att arbeta gränsöverskridande.

Studien har gjorts på uppdrag av Øresunddirekt med finansiering av från regeringskansliet i Sverige och har utförts av Øresundsinstituttet. Den bygger på 30 djupintervjuer, främst med företagare och chefer i både Danmark och Sverige, men också med gräns- och företagarorganisationer i båda länderna.

– Analysen ger oss som informationstjänst en inblick hur de mentala uppfattningarna påverkar näringslivet i regionen. Resultaten kommer på sikt att användas för att utveckla de insatser vi gör gentemot näringslivet idag, såsom vår gränsregionala företagsrådgivning och våra hemsidor för företag där vi bidrar med vår expertis, säger Sandra Forsén, verksamhetsansvarig på Øresunddirekt Sverige, i ett pressmeddelande.

Utifrån studien har fyra mentala gränshinder definierats:

Nationell gravitationskraft: Kan uppstå genom bland annat språkskillnader, skola och utbildning samt nationell nyhetsvärdering och nationell kulturkonsumtion. Det bidrar till en större kunskap om det egna landet, nationella vanor och traditioner, samt en känsla av vi (i vårt land) och de (i det andra landet). Bland de intervjuade företagarna beskrivs inte språkskillnaden som något stort hinder.

Skillnader i affärskultur: Skillnaderna kan skapa friktion i mötet mellan företagare och samtidigt bygga upp en bild av det finns något annorlunda och ibland skrämmande på andra sidan gränsen. 

Sociala nätverk når sällan över sundet: Dessa nätvärk når sällan över gränsen mellan Danmark och Sverige, vilket innebär att många av de möjligheter som vanligen uppstår genom vänner och affärskontakter uteblir.

• Höga trösklar: Det finns en upplevelse av hög tröskel i form av bristande kunskap om det andra landets marknad och regelverk, vilket kan ge en känsla av osäkerhet för den som funderar på att ta sitt företag över Öresund.

Intervjuerna visar samtidigt att det finns många drivkrafter som får danska och svenska företagare att satsa i grannlandet. Det handlar dels om konkreta omständigheter, som möjligheten till en större marknad och den geografiska närheten, men även om sådant som likheter i kultur och språk, men även att olikheterna i vissa fall lockar företagarna.

 

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar