Laddar

Malmöprofil erbjuder charterresa – till Tjernobyl

Tar vägen via Blekinge på sin väg ner till kärnkraftskatastrofens epicentrum.

delningar

Malmöbon Henrik Valdemar ”Valle” Westesson erbjuder nu nyfikna att anmäla sig till en bussresa till en av 1980-talets mest mytomspunna platser; Tjernobyl i nuvarande Ukraina.

Det var här som reaktorn till ett kärnkraftverk drabbades av en härdsmälta den 26 april 1986. Radioaktiva partiklar spreds över stora delar av Europa och platsen har förvandlats till en spökstad.

– Jag har alltid fascinerats av det skeva och övergivna, säger Valle Westesson som genom företaget Blå bussen nu söker intresserade till en resa som utgår från Malmö i april och därefter via färjan mellan Karlskrona-Gdynia tar sig söderut genom Polen och Ukraina.

Sedan några år tillbaka arrangerar Valle tillsammans med några kompisar vad man kallar för indie-charter via både båt och buss.

– Bussen är en Volvo från 1978 som vi målat om och fräschat upp.

Nu söker man intresserade till en vårresa ner till Tjernobyl och enligt uppgift har några personer redan anmält sig.

– Helst av allt vill ju förstås fylla bussen som har 30 platser. Bokar man resan ingår resa, hotell, färjeöverfart och inträde till det avspärrade området. Det har stått orört så länge och man har ju sett alla häftiga bilder där växtligheten tvinnat sig ut genom balkongerna. Det är en mytologisk plats och vi har länge känt att vi velat åka dit för att se det med egna ögon.

Är det inte farligt att åka till Tjernobyl?

– Nej, efter vad vi förstått ska det inte vara det om man bara befinner sig där en kortare tid. Vi kommer självklart att dela ut geigermätare till dem som är oroliga.

Valle Westesson berättar även att man kommer att ta hjälp av en guide som pekar ut var man kan befinna sig. Fläckvis ska det tydligen finnas väldigt farliga platser.

Vilken typ av människor tror du attraheras av en sådan här resa?

– Jag vet inte. Det brukar vara en brokig skara, allt från gamla tanter och farbröder till yngre. Det är bra om man tänker sig det hela som en gemensam expedition. Vägnätet i Ukraina är speciellt och vi brukar på våra resor åka förbi väldigt roliga och märkliga ställen.

Eftersom bussen är från 1978 menar man att det kan underlätta om de resande har en viss fordonskunskap.