Malmöforskaren: Länder behöver pressa techjättarna

Johan Farkas, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet. Foto: Malmö universitet.

I en artikel redogör Johan Farkas för hur man kan adressera propaganda i dagens moderna samhälle.

delningar

Efter Cambridge Analytica skandalen och de ryska angreppen lovar Facebook bot och bättring. Men enligt Johan Farkas, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet, behöver länder och EU sätta ökad press på sociala medieföretag.

I den prestigefulla tidningen "The Brown Journal of World Affairs" redogör Farkas för hur man kan adressera propaganda.

– Propaganda är inget nytt. Olika typer av propaganda har alltid funnits. Men tekniken har ändrat spelreglerna och möjligheterna för spridning av information, tankar och åsikter, i dagens samhällen, säger Johan Farkas, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet, i ett pressmeddelande.

Att Facebook främst satsat på att hitta och avslöja falska konton menar Farkas är något bra, samtidigt som det finns en baksida med det.

– Automatiserad censurering skapar lite eller ingen transparens. Man går inte till roten med eller löser det bakomliggande problemet. – När företagen väljer att stänga ner och blockera konton förflyttas bara problemet. Användarna skapar nya identiteter och konton och fortsätter sin kommunikation någon annanstans, säger han.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.