Malmöforskaren: Länder behöver pressa techjättarna

Johan Farkas, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet. Foto: Malmö universitet.

I en artikel redogör Johan Farkas för hur man kan adressera propaganda i dagens moderna samhälle.

delningar

Efter Cambridge Analytica skandalen och de ryska angreppen lovar Facebook bot och bättring. Men enligt Johan Farkas, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet, behöver länder och EU sätta ökad press på sociala medieföretag.

I den prestigefulla tidningen "The Brown Journal of World Affairs" redogör Farkas för hur man kan adressera propaganda.

– Propaganda är inget nytt. Olika typer av propaganda har alltid funnits. Men tekniken har ändrat spelreglerna och möjligheterna för spridning av information, tankar och åsikter, i dagens samhällen, säger Johan Farkas, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet, i ett pressmeddelande.

Att Facebook främst satsat på att hitta och avslöja falska konton menar Farkas är något bra, samtidigt som det finns en baksida med det.

– Automatiserad censurering skapar lite eller ingen transparens. Man går inte till roten med eller löser det bakomliggande problemet. – När företagen väljer att stänga ner och blockera konton förflyttas bara problemet. Användarna skapar nya identiteter och konton och fortsätter sin kommunikation någon annanstans, säger han.