Laddar

Här tas första spadtaget på Rosengård station: ”Äntligen!”

Efter mer än tjugo års förberedelser har nu arbetet börjat.

delningar

Bygget av Kontinentalbanan är nu officiellt påbörjad. Det första spadtaget vid Station Rosengård togs på måndagseftermiddagen. Fyra förskoleklasser från Annelund och Rosengård hjälpte dignitärerna att ta det första spadtaget.

Men arbetet började redan 1996 berättar kommunstyrelsen ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S):

– Det här är en investering vi har längtat att få göra, vi har varit beredda i flera år och fått vänta på statliga beslut. Egentligen sedan 1996, så detta är verkligen ett efterlängtat första spadtag, säger hon.

– Äntligen är vi färd med att ta det första spadtaget! Det har varit en lång lång resa.

 

Foto: André Kvist

Dagens startskott innebär samtidigt starten för Amiralsstaden. Om planen håller ska det första tåget stanna här den 9 december. Just nu är det enbart godstrafik som passerar förbi. Planeringsstadiet är över, nu går man in i nästa fas.

– Nu kommer detta vara en byggarbetsplats under ett par månader. Det kommer sen genera nytta för dem som bor där. Med stationen kommer man lättare kunna röra sig i staden och det kommer byggas fler bostäder och arbetsplatser.

Utöver den nya stationen i Rosengård kommer även stationerna vid Persborg och Östervärn att åter öppnas i december 2018.

På plats var även Jens Möller, ställföreträdande regiondirektör syd på Trafikverket. Han berättar i sitt tal att att för 120 år sedan (1898) så invigdes denna järnväg.

– Den fick det fina namnet Malmö Kontinentens Järnväg. Det visar vilken betydelse den skulle ha, man skulle inte bara ta sig till Trelleborg utan vidare till kontinenten, berättar han.

Hur ser ni på Trafikverket på stationens betydelse? – Vi ser det som ett sätt att läka, att hela Malmö och få till en större arbetsmarknad i denna stadsdel. Man öppnar upp en större geografi, säger Jens Möller.

 

Så ska det se ut i december om allt går enligt planen. Foto: Malmö stad.

Möller pratar om att stationen kopplar samman området, och staden, med resten av Skåne och Danmark.

– Du kan på en biljett ta dig till Lund och med fortfarande en biljett ta dig till Köpenhamn. Öppna uppe för människor som mest rör sig inom Malmö, säger han och berättar att denna satsning kommer göra skillnad.

Så småningom ska det gå ett lokalt pågatåg i halvtimmen i vardera riktning. Bygget beräknas kosta drygt 100 miljoner kronor varav EU står för en femtedel av notan. På längre sikt kommer Skånetrafikens projekt med dubbeldäckade tåg troligen också ta plats.

– Det är på längre sikt att bygga ut det vidare. Men med denna station kan man nå dem som kommer på Helsingborg till Köpenhamn linjen, säger Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämndens ordförande. Det här är jätteviktigt för Malmö stad.

Det är BCA Entreprenad AB som de närmaste månaderna ska bygga stationen.

– Det är ett mycket komplext projekt med kort utförandetid. Många teknikdelar som ska harmoniera, en viktig utmaning för oss och vi ser fram emot att leverera en fin station, säger Torbjörn Jönsson, VD.

Relaterade artiklar

Sponsrat inlägg

Svenska spelmonopolet

Något som många pratat om den senaste tiden är att det svenska spelmonopolet kommer att slopas. Från och med nästa år så kommer spelmarknaden vara öppen för privata aktörer som ansöker om spellicens. Men vilka förändringar kommer det att innebära?