Här är skräpmaten som är nyttigare än du tror

Foto: Mostphotos.

Så kan du fortsätta äta snabbmat utan att din hälsa tar skada.

15 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

När sockersuget slår till på eftermiddagen är det lätt att ta till onyttigheter som både är gott och ger dig den efterlängtade sockerkicken. Men det finns faktiskt "skräpmat" som inte är så onyttig som du faktiskt tror. Mitt kök listar här fem alternativ till dig som gillar snabbmat, men ändå vill äta nyttigt.

LISTA: Fem typer av skräpmat som är nyttigare än du tror:

Popcorn

Står du och velar om du ska äta popcorn eller chips är det förstnämnda det mest hälsosamma valet. Varför det då? Jo popcorn innehåller nästan inget socker. Poppar du 100 gram popcorn innehåller det endast 1,6 gram socker och är fettsnålt. Det många inte är medvetna om är att popcorn dessutom innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter. Blandar man dessutom ner kryddor i popcornskålen blir det ännu nyttigare.

Glass

Är du en glassälskare finns det nyttigare alternativ att välja än exempelvis chokladglass. Numera erbjuder flera glassföretag fryst frukt (Sorbet), samt fettsnåla alternativ med mindre socker. En ännu nyttigare variant är att göra glass hemma med frysta bär och frukter med en yoghurt som bas.

Choklad

Istället för ljus choklad som innehåller mycket socker är det mer klokt att välja den mörka chokladen som innehåller antioxidanter, vilket också stabiliserar blodtrycksnivån. Den mörka chokladen bör ha en kakaohalt som överstiger 70 procent. Ju mer kakao chokladen innehåller desto mindre socker finns i regel i den.

Kebab

En tallrik med kebab kanske inte är det första man tänker på när det gäller nyttig och hälsosam mat. Men det fina i kråksången är att du själv kan göra din kebab mer nyttig. Välj bort läsken och pommes och tillför mer grönsaker. De feta såserna bör du med fördel också undvika.

Hamburgare

Att gott råd är att undvika snabbmatskedjornas burgare som ofta är både sockerrika och onyttiga. Gör i stället din egen hamburgare med bra kött, grovt bröd och byt ut pommes mot grönsaker. Gillar du dock att äta på en kedja kan du med fördel välja ett mer fettsnålt alternativ såsom kyckling- eller fiskburgare. Även här bör du skippa läsken och i stället välja ett stort glas vatten.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar