Laddar

Forskaren: Så länge klarar du dig på sommarens D-vitamin

Sol, D-vitamin, höst. Foto: Mostphotos/Anetlanda

Vissa personer lagrar D-vitaminet bättre än andra efter rekordsommaren.

delningar

Det var en rekordsolig och varm sommar i Sverige i år, och de som passade på att vistas utomhus tog emot en hel del D-vitamin från solens strålar. När solens ultravioletta strålning träffar huden startar en kemisk reaktion som bildar D-vitamin, och solen är den absolut bästa källan till vitaminet. Under en riktigt solig sommardag kan kroppen på en kvart till 20 minuter producera betydligt mer D-vitamin än det rekommenderade dagsintaget.

Men hur länge räcker egentligen kroppens D-vitaminlager? Eftersom det är fettlösligt lagras det i kroppens fettväv, men inte hur länge som helst, skriver Land.se.

– Den som tror att det räcker ända till nästa sommar tror fel. D-vitamin har en halveringstid på mellan tre veckor och två månader, säger Johan Malm, professor i klinisk kemi vid Lunds universitet till Land.se.

Man kan exponeras för sol som kan omvandlas till D-vitamin i kroppen senast fram till höstdagjämningen, men därefter står solen för lågt för att ge D-vitamin, skriver sajten. Sedan är det alltså max två månader som det lagras i kroppens fettväv. Men hur stort ens lager är och hur länge det räcker är väldigt individuellt, enligt Johan Malm. Överviktiga, mörkhyade och äldre har svårare att bilda och lagra D-vitamin, skriver sajten.

Men även personer med ett bra uppdag av D-vitamin från solen kan inte lagra hur stora mängder som helst. För alla som inte äter D-vitaminrik mat, som fet fisk (exempelvis sill och lax) men även skogssvamp (exempelvis kantareller), kan det vara bra med ett tillskott av D-vitamin under hösten fram till vårdagjämningen i mars. Livsmedelsverkets rekommenderade dagsintag är på 10 mikrogram.

– Det går inte att bli förgiftad av D-vitamin från solen eller kosten. Men stora mängder D-vitamintillskott kan i sällsynta fall leda till förgiftning, säger Johan Malm till Land.se.

Relaterade artiklar