Laddar

Efter lyckade tester – 24 Journalistik och Mittmedia fördjupar samarbetet

Mediekoncernen Mittmedia går in som minoritetsägare i 24 Journalistik. "Otroligt roligt och spännande att vi tar det här steget", säger Per Bowallius, vd i Mittmedia.

delningar

Mittmedia och 24 Journalistik har efter lyckade tester under våren beslutat att fördjupa sitt samarbete.

– 24 Journalistik och Mittmedia känns som en perfekt kombination, säger Jeanette Lindström, vd i 24 Journalistik.

I februari i år inledde Mittmedia och Kalmarbaserade 24 Journalistik ett testsamarbete som i en första fas innefattade innehållsdelning, redaktionella tjänster och tekniska lösningar. Mittmedia levererade bland annat natt- och sportnyheter till en av 24:s sajter och 24 har testat att nyttja Mittmedias annonsteknik.

Testerna och samarbetet blev så lyckat att de båda parterna nu tar samarbetet vidare på flera sätt.

– Mittmedia har en teknisk styrka och system som vi kan dra nytta av, en skalbar redaktionell organisation och dessutom en gedigen erfarenhet både publicistiskt och strukturellt, säger Jeanette Lindström

För Mittmedia är det viktigt att kunna bidra med teknik och kompetens men också att samarbeta och lära sig av andra, menar Per Bowallius.

Otroligt roligt och spännande att vi nu tar det här steget. För att Mittmedia ska kunna finnas kvar i framtiden måste vi hela tiden röra på oss, förändra oss och få nya perspektiv. Entreprenörsdrivna start ups som 24 är perfekta att samarbeta med, säger han.

24 Journalistik har kontinuerligt expanderat sedan starten 2014, och planerar inte att dra ner på takten.

– Vi kommer att följa vår affärsplan i högt tempo, säger Jeanette Lindström, 24.

På frågan om hur han ser på att 24 eventuellt kan etablera sig på marknader där Mittmedia redan finns svarar Per Bowallius:

Konkurrens vässar oss och får oss att bli bättre. Om 24 avgör att deras affär gynnas av att expandera till någon av våra orter ska de göra det. Vi kommer inte att försöka påverka 24:s affärsverksamhet. På ett övergripande plan vore det konstigt om vi trodde att mediebranschen skulle vara undantagen konkurrens.

Under våren granskades 24 Journalistik när det gällde arbetsmetoder och publicistik. Frågor som man tar på stort allvar. Under sommaren har man gått med i det pressetiska systemet och senast i veckan anställdes en övergripande ansvarig utgivare för alla 24-sajter.

– Vi har expanderat fort. På tre år har vi startat upp på elva orter och anställt ett 50-tal medarbetare och som vanligt i en kraftigt växande organisation finns det växtvärk men vi utvecklas hela tiden och förbättrar våra rutiner och policys successivt. Vi är oerhört angelägna om att följa de publicistiska och etiska regler som finns, säger Jeanette Lindström.

– Jag känner mig trygg i att 24 journalistik har fokus på att fortsätta utveckla sin publicistisk och journalistik. Kan vi hjälpa dom på vägen är det naturligtvis bra, säger Per Bowallius.

Så ska samarbetet se ut:

Mittmedia går in som delägare i 24 Journalistik, och Mittmedia tar plats i 24:s styrelse.  Det utökade samarbetet innebär rent konkret att Mittmedia kommer att fortsätta leverera redaktionella tjänster till 24. Bland annat ska Mittmedia leverera utökad bevakning och assistans från sin nattdesk, sportdesk och live-tv-nav till 24:s sajter.

Dessutom kommer 24 under 2018 att gå över på Mittmedias tekniska plattformar och redaktionella verktyg, Soldr och Aracua och ta del av Mittmedias annonsteknik. Under 2018 kommer 24 också att få möjlighet att börja använda Mittmedias annonsplattform/verktyg Reacher.

 

Sponsrat inlägg

Svenska spelmonopolet

Något som många pratat om den senaste tiden är att det svenska spelmonopolet kommer att slopas. Från och med nästa år så kommer spelmarknaden vara öppen för privata aktörer som ansöker om spellicens. Men vilka förändringar kommer det att innebära?