Laddar

Döpte shot till ”Dunderhonung” – Nu förlorar Bamse

Foto: Pressbild/Egmont/Genrebild.

”Kopplingen till sprit är olämplig”.

delningar

Bamse har fått kämpa för att hålla sin dunderhonung för sig själv. Det efter att barkedjan Shotluckan döpt en av sina shots efter drycken med magiska egenskaper. 

Nu får dock Bamseförlaget se sig besegrat i en varumärkestvist med barkedjan. Dunderhonung anses nämligen inte vara ett tillräckligt välkänt varumärke enligt Patent- och registreringsverket

– Kopplingen till sprit är olämplig, som vi ser det. Det gör det här lite värre, säger Bamseförlagets vd Ola Andréasson till Nyhetsbyrån Siren.

"Dunderhonung är en unik benämning och en mycket viktig beståndsdel i Bamse och hans värld" argumenterar förlaget för i tvisten med Shotluckan. Men PRV slår bland annat fast att det inte finns någon utredning om hur stor marknadsandel som varumärket har, eller ur stora investeringar som gjorts för att marknadsföra det. 

Shotluckan har påtalat att dunderhonung i detta fall rör ett varumärke som inte vänder sig till barn – utan är avsett för spritdrycker och att det därför inte råder någon risk för förväxling. Tidigare har en honungstillverkare fått rätt mot serieförlaget i en liknande tvist.

– Att begreppet används i det sammanhanget är mer naturligt. Vi förstår resonemanget i PRV:s beslut, men håller inte med. Vi för nu en diskussion med våra advokater om vi ska överklaga men inget är klart än, säger Ola Andréasson till Nyhetsbyrån Siren. 

Shotluckan har barer i bland annat Halmstad, Uppsala och Malmö

Relaterade artiklar