Laddar

Åtta burgare på en kväll – här är eventet för hamburgerälskaren

Burgarfrossa! Då öppnar restaurangerna upp för provsmakning av hamburgare.

delningar

Succén med evenemanget ”Matnatten” får sig nu en avstickare när arrangörerna bakom konceptet slår sig samman med Malmös största burgarfantast – Pierre Orsander som bland annat driver sajten skitgott.se och burgarsajten alltomburgare.se.

Tillsammans ordnar de ”Burgarnatten” lagom till den internationella burgardagen, den 28 maj.

– Jag kom i kontakt med personerna på TasteTicket (arrangör av Matnatten) förra året och de som arrangerar Matnatten. Vi kände någonstans när vi pratade att vi hade många gemensamma nämnare och det slutade med att pratade om eventuella samarbeten och att anordna en specifik natt tillsammans, säger Pierre Orsander.

Då kom idén om att hylla hamburgaren med en egen natt, i samma anda som Matnatten.

– Vi började spåna på hur en burgarnatt hade kunnat se ut och i början på året bestämde vi oss för att köra på, säger Pierre Orsander.

Burgarnatten fungerar på samma sätt som Matnatten. Besökaren köper en biljett i form av ett klippkort som går att använda för att provsmaka burgare på åtta restauranger den aktuella kvällen.

Vilka ställen kommer ni att besöka?

–  Planen är att vi avslöjar det den första april. I princip alla är helt klara och det kommer vara en blandning mellan burgarställen och restauranger. I praktiken kan du få allt från en grön burgare till en med skinka, säger Pierre Orsander.

För att vara en del av burgarnatten krävs det lilla extra.

– För oss handlar det om att man gärna får servara något som är unikt, något som framhäver en egen tolkning. Det ska vara smakupplevelser.

Det poppar upp nya hamburgerrestauranger i stan hela tiden, kan Malmö få för många burgare? 

– Nej, det tror jag inte. De som verkligen kör all in på burgare har störst chans att överleva och bli populära. Och ett hål i väggen kan vara minst lika bra som en större restaurang. Många gånger finns det fall där en foodtruck levererar bättre grejer än en fullfjädrad restaurang till exempel. Men de som inte håller sig uppdaterade på efterfrågan från kunderna har nog svårare att överleva, spår Pierre Orsander.

400 biljetter till ”Burgarnatten” släpptes under onsdagen och trycket har varit högt.

Relaterade artiklar