TV: Arnna nådde sitt viktmål – se före- och efterbilderna | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
FamiljeFYS MED EMELIE

TV: Arnna nådde sitt viktmål – se före- och efterbilderna

Arnna Friberg fick två månaders onlinecoaching av Emelie Elmes – här är resultatet.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:31, 17 mars, 2018

I december hade jag en tävling här och på Familjefys där vinnaren Arnna Friberg fick två månaders onlinecoaching. Vi startade 2 januari och Arnna fick ett kost och träningsupplägg att köra under januari och februari. Allt efter hennes mål och förutsättningar.

Under dessa två månader har hon fått fyra träningspass som hon har kunnat utföra i deras hemmagym. Det var mycket fokus på stora muskelgrupper och helkroppsövningar. Arnna rapporterade om ordentlig träningsvärk vilket är ljuv musik för en tränares öron. Utöver träningen har vi gjort små förändringar i kosten hela tiden, detta genom mail och telefonsamtal.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Då detta upplägg sträckte sig över en ganska kort tid la jag hela tiden fokus på att ge henne mycket eget ansvar. Min tanke var att ge henne verktygen hon behövde för att kunna hålla sin nya livsstil även efter våra två månader. Vi hittade goda, bättre alternativ till de livsmedel och vanor hon hade svårt att ta bort, det tror jag var viktigt för Arnna. Ofta är det de enkla förändringarna som att byta ut det vita frukostbrödet mot bättre varianter och kaloririka drycker mot vatten som gör den stora skillnaden.

Arnna var med och tävlade på grund av att hon ville gå ner de sista, envisa två kilona efter graviditeten och tillsammans bildade vi ett bra team som gjorde att hon äntligen nådde sitt mål. Att få hjälpa någon att nå sina mål är en helt fantastisk känsla. Se fler bilder från den helt otroliga förändringen i filmen!

skarmavbild-2018-03-15-kl-14-52-13
Arnnas förändring i siffror:

Vikt: -2,7 kilo
Överarm: -1 cm
Lår: -4 cm
Midja: -5,5 cm
Rumpa: -1,5 cm

5 snabba frågor till Arnna:

Hur har det varit att ha en coach under två månader?

– Det har varit jättebra!

Trodde du att du skulle nå ditt mål på två kilo?

– Jag hoppades på att jag skulle göra det, men jag var nog lite osäker på om jag skulle klara av det. Två kilo kanske inte låter så mycket, men jag har länge försökt bli av med dessa utan att ha lyckats.

Har du ändrat dina rutiner på dessa två månader?

– Ja, det har jag gjort. Jag tycker jag har fått bättre koll på kosthållningen och träningen.

Kommer du lyckas hålla detta nu? 

– Det hoppas jag verkligen!

Vad känner du är det bästa med att ha en coach/PT?

– Det bästa är att ha någon som pushar en och följer upp ens resultat.

Jag tackar Arnna för ett fantastiskt engagemang. Motivation och kämparglöd kommer vi långt på!

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Emelie Elmes visar 15 övningar som du kan göra helt utan redskap.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:51, 14 april, 2018

Äntligen är den här, solen. Helt plötsligt ser vi grannarna ute i trädgårdarna, löparna i spåren och soldyrkarna i lä bakom husknutarna. Nu upplever många att det är svårt att få till träningen. Den prioriteras bort i allt annat som måste göras.

Personligen så kombinerar jag gymträningen med utomhusträning under vår och sommar. Det finns så otroligt mycket du kan göra med den egna kroppen som redskap.

LÄS MER: TV: Så testar du dina inre magmuskler

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Varva trädgårdsarbetet med korta träningspass eller passa på att köra några övningar när du ändå ska ligga och gassa i solen. Självklart ska du ligga och pressa om det är vad du vill och behöver.

Det jag försöker säga är att om du vill hålla igång träningen under vår och sommar, då har du alla möjligheter i världen.

Träning är en färskvara och om du tar uppehåll nu så får du börja om i augusti igen. Du kanske inte behöver köra lika ofta och lika länge under de varma månaderna?

Släpp pressen på att utvecklas och träna för att underhålla det du byggt upp och kämpat för istället. Tränar du tio minuter i solen idag så är det tio minuter mer än alla dem som inte tränar alls.

I filmen ser du 15 övningar som är ständigt återkommande på mina utomhuspass. Hoppas du hittar din morot att hålla igång träningen året runt!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

Här är ett par överraskande rekar i jakten på miljonerna under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.11:01, 13 april, 2018

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Svår kupong med 13 miljoner i jackpot!
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Tottenham – Manchester City (1)
    Veckans spik. City har rejäl baksmälla.
  2. Burnley – Leicester (1,X)
    Burnley i hälarna på självaste Arsenal förlorar inte här.
  3. Crystal Palace – Brighton (1,2)
    Palace innebär nästan alltid rally.
  4. Huddersfield – Watford (1,2)
    Hudds behöver verkligen vinna men är inte att lita på.
  5. Liverpool – Bournemouth (X,2)
    Favorit i fara på grund av CL-fokus. Vi går all-in med X2.
  6. Swansea – Everton (1)
    Swansea grym hemmastatistik. Everton imponerar inte.
  7. Middlesbrough – Bristol City (2)
    Ren feeling för ett Bristol på väg uppåt.
  8. Norwich – Cardiff (1)
    Enkelt, Cardiff nere i panikgropen, orkar inte detta heller.
  9. Barnsley – Bolton (1,X)
    Bottenkrig då väger hemmaplan extra tungt.
  10. Nottingham – Ipswich (1,2)
    Svår match, vi gamblar rätt ut.
  11. Queens PR – Preston (1,X)
    QPR flera starka hemmamatcher på rad nu.
  12. Reading – Sunderland (X)
    Sönderland krigar fram en poäng.
  13. Häcken – Dalkurd (X2)
    Häcken med av 2 avstängningar senast mot BP lyckas inte slå hål på ett Dalkurd som älskar underlaget. 

annons tipsarenan

I SAMARBETE MED TIPSARENAN

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så testar du dina inre magmuskler

Starka magmuskler har du stor nytta av i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:37, 7 april, 2018

De flesta har koll på att det är viktigt att vara stark i den inre muskulaturen. Stark magmuskulatur är bra för hållningen och skyddar ryggen. Den håller även upp den yttre muskulaturen och gör magen plattare.

Det är däremot inte så många som har koll på hur man kan testa den. Det är tyvärr väldigt vanligt att träna magen utan att egentligen ha kontakt med den inre muskulaturen.

LÄS MER: TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg fokus på detta och jag lovar dig att du kommer känna skillnad. Jag ska försöka guida dig till att kunna se om du har aktivering i alla fyra lager.

Ja! Så många lager är det. Vi har de raka synliga (M.Rectus abdominis) de sneda (M.Externus abdominis och M.Internus abdominis) och slutligen den innersta stabiliserande muskulaturen (M.Transversus abdominis).

För att vara säker på att alla lager är aktiverade brukar jag känna på två ställen. Se filmen!

Steg 1 är att hitta spänningen när du är stilla. Testa detta liggande på rygg, på sidan, sittande och stående. När du känner att du behärskar detta kan du gå vidare till steg 2 som blir att hålla denna aktivering när du rör dig.

Börja smått och stärk magen inifrån och ut! En stark inre muskulatur kommer du ha nytta av i både träningen och vardagslivet.

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

12 filmpremiärer du inte får missa i Malmö under våren

Bänka dig i biosalongen i vår, dessa filmer kommer framkalla alla tänkbara känslor du har inom dig.

André Kvist

Kl.18:06, 31 mars, 2018

Några extra lediga dagar under påsken är härligt. Aktiviteter, ägg och godis gör den fria tiden extra gemytlig. Samtidigt finns det tid att boka upp kommande filmpremiärer.

Här nedan har vi samlat ett härligt gäng filmer som har premiär i Malmö under våren.

Grace Jones: Bloodlight and Bami av Sophie Fiennes
En otroligt färgstark dokumentär om den ikoniska stjärnan Grace Jones. Jones kanske är mest känd som den livsfarliga bondbruden May Day i Levande Måltavla. Men hon var så mycket mer.
Premiär: 30 mars Panora

Som en dans (Finding your feet) av Richard Loncraine
Sandra ska just pensioneras när hon upptäcker att maken sedan 40 år har haft en affär med hennes bästa vän. Hon flyttar då in hos systern i London och finner motvilligt nöje i dans. En härlig brittisk dramakomedi om att livet är komplicerat och oväntade ting sker hela tiden.
Premiär: 30 mars Spegeln/SF

Smultronstället – Bergman 100 år av Ingmar Bergman
Den kultförklarade berättelsen om läkaren Isak Borgs resa med bil från Stockholm till Lund. En inre resa genom det förflutna mellan dröm och verklighet.
Premiär: 1 april SF

Bakom Masken (Au revoir là-haut) av Albert Dupontel
I oktober 1918 kan soldaten Edouard återvända hem efter kritest fasor i skyttegravarna. Han är nu fri att fortsätta på sin konstnärliga bana men vill han återse fadern som aldrig visat honom kärlek. Tillsammans med en kompis iscensätter han sin egen död. Tillsammans iscensätter de ett konstbedrägeri som ska lura hela Frankrike…utom Edouards far.
Premiär: 13 april SF.

Scream for me Sarajevo av Tarik Hodzic
Året är 1994 och Sarajevo är belägrat. Granater, skott och bomber dödar människor dagligen. Två FN-medarbetare lyckas övertyga en rockstjärna att  spela i staden. Bruce Dickinson, frontman i Iron Maiden, riskerar livet för att underhålla stadens invånare. Detta är historien om den osannolika konserten.
Premiär: 17 april Spegeln

Tully av Jason Reitman
Teamet bakom supersuccén Juno har slagit sig samman Oscarsbelönade Charlize Theron (Mad Max, Monster). Denna komedi kan bara bli bra!
Premiär: 20 april Panora

Tredje mordet av Hirokazu Kore-eda
Nu snackar vi mystik på hög nivå. En riktigt gåtfull pusseldeckare signerat den japanska mästaren Hirokazu Kore-eda.
Premiär: 27 april Panora

Isle of Dogs av Wes Andersson
En japansk 12-årig pojke i en nära framtid försöker rädda sin vakthund Spots som deporterats till en stor soptipp. Rolig, kärleksfull och i sanna Wes Andersson-anda.
Premiär: 4 maj Panora/SF

An american in Paris av Craig Lucas
Gershwin-musikalen som hyllats högt. Berättelsen utspelar sig efter WWII. Vi får följa den amerikanska veteranen Jerry som vill bli en framgångsrik konstnär. Ett möte med dansaren Lise gör den krigsskadade Jerry stormförälskad, problemet är att hon är förlovad.
Premiär: 16 maj Panora/SF

Under the Tree av Gunnar Sigurðsson
En galen grannfejd spårar ur i denna isländska psykologiska komedin.
Premiär: 1 juni Panora

På Chesil Beach av Dominic Cooke
Ian McEwans roman kommer till liv. Ett ungt par i England 1962 finner att deras romans krockar med samhällets förväntningar och viljan att frigöra sin sexualitet. Något som blir problematiskt på själva bröllopsnatten. Vacker och välgjord.
Premiär: 15 juni Panora

Den blomstertid nu kommer av Crazy Pictures
Äntligen får vi se om Sverige kan leverera action och dramatik på Hollywood-nivå. I denna fartfyllda filmskapelse kombineras rädslan från Cloverfield-monstren med skräcken från terroristangrepp.
Premiär: 20 juni SF

Bubblare: Pacific Rim (23 mars), The Mercy (30 mars), Saknaden (6 april), Avengers: infinity war part 1(25 april), Deadpool 2 (16 maj), Submergence (16 maj), Solo: A Star Wars story (23maj).

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

24Sveriges skribent Emelie Elmes går igenom grunderna till en välbalanserad kost.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:49, 30 mars, 2018

Det pratas mycket om vad vi ska äta och inte. Det går trender i olika dieter och det finns oändligt många varianterna att välja på.

Jag tänker så här. Kroppen behöver bra mat för att fungera optimalt. Hjärnan behöver bränsle för att tänka och för att kunna lära sig nya saker. Ge kroppen bra energi för att den är värd det. Se till att nyttig mat och god mat blir samma sak genom att spendera tid i köket.

LÄS MER: TV: Gymskola – häng med i gymsnacket

Så här lagom till chokladäggen och påskmaten så tänkte jag lära dig några grunder inom kost och näring!

Lär dig hur koppen fungerar och vad den behöver och du har kommit en lång bit på vägen.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Kolhydrater – samlingsnamn för stärkelser, socker och kostfibrer

Glykemiskt index (GI) – ett sätt att mäta hur ett livsmedel påverkar blodsockernivån

Insulin – ett hormon som tillverkas i bukspottskörteln. Detta utsöndras som ett svar på förhöjda nivåer av glukos (socker) i blodet

Långsamma kolhydrater (kolhydrater med lågt GI) – tas upp långsamt i kroppen.

Då glukoshalten stiger långsamt kommer insulinet slås på i ett lugnare tempo och blodsockret hålls på en jämn nivå (se exempel på film)

Snabba kolhydrater (kolhydrater med högt GI) – tas upp snabbt i kroppen, glukoshalten ökar vilket medför att kroppen slår på insulin. Cellerna tar upp glukos och lagrar socker i cellerna vilket leder till att blodsockret sänks. (se exempel på film)

Fett – energigivande näringsämne som bland annat lagrar energi. Fett brukar delas upp i enkelomättat/fleromättat och mättat fett. (se exempel på film)

Proteiner – kroppens byggstenar, bygger upp och reparerar muskelmassa, celler och vävnader. (se exempel på film)

Fibrer – kolhydrater som inte kan brytas ner (spjälkas). De når alltså tjocktarmen utan att avge energi. Bra för bl.a. tarmarnas funktion, motverkar infektioner och ökar mättnadskänsla. (se exempel på film)

Vitaminer – organiska, livsviktiga näringsämnen som måste tillföras via födan.

Basalomsättning – uttryck för hur mycket energi du gör av med i vila

Aminosyror – beståndsdelar som bygger upp proteinerna i kroppen

Essentiella aminosyror – aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dessa är livsviktiga att få i sig

Negativ energibalans – när energiförbrukningen är högre än energiintaget

Positiv energibalans – när energiförbrukningen är lägre än energiintaget

Slutligen. Var inte för hård mot dig själv. Äter du 35 mål i veckan och 3 av dem målen blir mindre bra är det inte hela världen. Är det däremot 20 måltider som inte blir bra behöver du kanske tänka om?

Det är rutinerna som är viktiga och inte undantagen. Ät gott och ta hand om dig själv och din kropp. Det går att göra båda!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng