Galna drömjobbet – nu kan du arbeta som heltidsresenär | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Galna drömjobbet – nu kan du arbeta som heltidsresenär

Älskar du att åka på semester? Kan du inte låta bli att läsa jobbmailen under resan? Då kan detta vara yrket för dig.

Matilda Larsson

Kl.16:56, 4 februari, 2018

Galna drömjobbet – nu kan du arbeta som heltidsresenär
Alexander Waltner arbetar som digital nomad. Foto: Alexander Waltner.

Det har växt fram en helt ny yrkesgrupp den senaste tiden.

Enligt Momondo ställer den yngre generationen hela nya krav på arbetsmarknaden och har på så sätt skapat den nya yrkestiteln: Digital nomad.

Att leva som digital nomad innebär att man försörjer sig på sitt yrke via internet samtidigt som man lever som heltidsresenär. Man är en global medborgare som tack vare internets framfart kan göra karriär med hela världen som arbetsplats.

– Vi har sett hur begreppet digitala nomader synts allt mer i olika trendspaningar, och det är intressant att se hur trenden förändrar människors sätt att se på sitt resande. Att vara på resande fot kan nu vara mer av en livsstil snarare än att ta några unga år som backpacker, säger Carl Sundberg, talesperson för Momondo i Sverige.

Momondos årliga reseundersökning visar även att yngre svenskar, till skillnad mot äldre, inte undviker jobbrelaterade aktiviteter som att hålla kolla på jobbmail, eller ta emot jobbsamtal under semesterresan, vilket också indikerar att allt fler går mot en tillvaro där vardag och semester flyter ihop.

Alexander Waltner driver resebloggen Swedish Nomad och har levt som nomad de senaste tre åren. Han försörjer sig på sin blogg och som fotograf och har hittills besökt fyra kontinenter, 50 länder och över 300 städer.

Några av de största anledningarna till att denna trend vuxit sig så stark menar Alexander Waltner, beror på att det allt mer digitala samhället samt globaliseringen, öppnar upp för möjligheten att arbeta mer fritt.

– Under mina tre år som digital nomad har det skett en stor ökning av nomader världen över och nu verkar trenden komma allt mer även i Sverige. Man kan vara flexibel och kombinera nytta med nöje så länge man har tillgång till en stabil internetuppkoppling, något som även det förbättrats markant världen över de senaste åren, säger Alexander Waltner.

Det finns många yrken i dag som passar för att leva som digital nomad, bland annat webbutvecklare, frilansskribent, grafisk formgivare eller revisor – det enda kriteriet är att arbetet inte är platsbundet och möjligt att utföras på distans, enligt Momondo.

– Det är inte längre något märkvärdigt att skypa med någon på andra sidan jorden och det blir allt billigare att resa. Dessutom är det många företag idag som är öppna för nya idéer så länge det främjar slutresultatet, säger Alexander.

Alexander Waltners fem viktigaste tips för att lyckas som digital nomad:
1. Fokusera
på något du känner passion för. Då får man automatisk extra drivkraft att lyckas och det blir då heller inte jobbigt att arbeta fler timmar än vanligt, vilket kan krävas i början innan man har etablerat sig.

2. Sträva efter att bli expert inom en nisch. Detta ger bättre betalt och möjlighet att i längden korta ner sin arbetstid, om man vill.

3. Våga följa dina drömmar och var inte rädd för att fråga om råd eller hjälp av andra.

4. Håll koll på tidszonerna. Som digital nomad behöver du ofta anpassa dina arbetstider till de lokala tider som gäller på hemmaplan.

5. Tänk på att planera dina resor i förväg så att du kan vara säker på att du hela tiden har uppkoppling och andra förutsättningar som krävs för att kunna göra ditt jobb.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Svenskt flygbolag ansöker om konkurs – ställer in alla flygningar

Samtliga flyg ställs in från och med i dag klockan 13.00.

Matilda Larsson

Kl.13:20, 16 maj, 2018

Svenskt flygbolag ansöker om konkurs – ställer in alla flygningar
Foto: Helmy oved/Wikimedia Commons.

Det svenska flygbolaget Nextjet ställer in alla flygningar omedelbart.

Anledningen är att Nextjet AB och Nextjet Sverige AB i dag meddelar att de ansöker om konkurs.

Det är samtliga flyg från och med klockan i dag, onsdag, klockan 13.00 som har ställts in.

– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid säger vd Magnus Ivarsson.

Mot bakgrund av att samtliga flygningar ställs in går det inte längre att boka biljetter och det är heller inte någon idé för passagerarna att ta sig ut till respektive avreseflygplats, enligt ett pressmeddelande.

Den som har en bokad resa rekommenderas att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. Företagets kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så dåliga kommer Sverige vara i VM – enligt fansen

Ny statistik tyder på att svenskarna inte har några höga förhoppningar på det svenska fotbollslandslaget.

Matilda Larsson

Kl.11:57, 16 maj, 2018

Så dåliga kommer Sverige vara i VM – enligt fansen
Sveriges Emil Forsberg jublar efter att VM-platsen Šär sŠäkrad efter fotbollsmatchen i VM-kvalets play-off mellan Italien och Sverige. Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån.

Efter en nära mirakulös insats i VM-kvalet säkrade Sverige till slut en plats i Ryssland och om drygt en månad är det avspark.

Men förhoppningarna inför fotbolls-VM verkar vara låga bland de svenska fansen.

Ny statistik från onlineresebyrån eBeach visar ett stort uppsving i antal sökningar på solresor direkt efter gruppspelet. Något som indikerar att många tror på ett tidigt avslut för det svenska landslaget, enligt företaget.

Sökningar på resor med avresedatum två dagar efter Sveriges sista gruppspelsmatch den 30 juni är hela 39 procent fler jämfört med den 18 juni. Dagen då Sverige spelar sin första match.

– Vår sökstatistik visar att många tvivlar på att Sverige kommer gå till slutspel. Även vår bokningsdata styrker detta tvivel. Vi ser en kraftig ökning av bokade resor med avresedatum samma dag som Sveriges sista gruppspelsmatch. VM är något som många svenskar enas kring hemma i stugorna. De flesta väljer troligtvis därför att resa bort först när de tror att Sveriges deltagande i VM tar slut, säger Rebecca Pettersson, marknadsansvarig på eBeach.

Den 15 juli spelas finalen på Luzjnikistadion i Moskva. En drömmatch som kommer att beskådas från världens alla hörn. Även om intresset för att resa på solsemester i juli är mycket stort, indikerar ytterligare data från eBeach.se att en del svenskar planerar att se finalen hemma i Sverige för att sedan resa utomlands så fort fotbolls-VM är över.

Jämfört med finaldagen är intresset för att boka solresor nämligen hela 56 procent högre dagen efter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Dricks på semestern – så mycket bör du ge

Vad som är standard skiljer sig rejält mellan olika länder.

Matilda Larsson

Kl.15:34, 12 maj, 2018

Dricks på semestern – så mycket bör du ge
Montage: Akinori Takemoto/Wikimedia Commons, Satish Krishnamurthy/Flickr, Pixnio.

Hur mycket du ska ge i dricks för ett restaurangbesök, för taxiresan eller till hotellpersonalen kan variera beroende på destination.

Researrangören Airtours har tagit reda på vad som är lämpligt på elva favoritdestinationer lagom till sommarresan.

– Det kan vara lite klurigt att dricksa utomlands, i synnerhet om man inte besökt resmålet innan. Grundregeln bör dock vara att du ska dricksa om du är nöjd och göra motsatsen om du inte är det. Men faktum är att dricksen i många länder utgör en viktig del av lönen för servicepersonalen, vilket gör det viktigt att hålla koll på, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours.

1. Egypten
Valuta: Egyptiska pund (EGP)
Restaurang: Att ge dricks i Egypten är en sed som går långt tillbaka i tiden vilket bör efterlevas när du är där som turist. På restauranger och hotell kan du ofta se att 12 procent dricks har lagts till på notan. Var noga med att ge ytterligare minst 5 procent av notan då många egyptier endast lever på dricksen.
Hotellpersonal: Ca 5 pund. Ett generellt råd är att alltid ha småpengar på sig.
Taxi: Även taxichauffören förväntar sig dricks. Här är rekommendation att du dricksar runt 10 procent av priset.

2. Israel
Valuta: 
New Sheqel (ILS)
Restaurang: I Israel förväntas det inte att man skall dricksa eftersom serviceavgiften redan är inräknad.
Hotellpersonal: 10–15 procent New Shekel bör ges.
Taxi: Att avrunda uppåt uppskattas.

3. Spanien och Kanarieöarna
Valuta: Euro
Restaurang: På större restaurangnotor uppskattas det om du lämnar ett par euro i dricks beroende på servicen. På Kanarieöarna, vid mer turisttäta områden, är det vanligt att sju procent IGIC har lagts till längst ner på notan. Detta skall inte förväxlas med dricks utan är moms som inte inkluderats i priserna på menyn. Är du nöjd med servicen är det därför trevligt att lämna ett par ytterligare euro som dricks.
Hotellpersonal: Ca 1 euro kan vara trevligt, men man dricksar allt mindre i Spanien.
Taxi: Förväntar sig ingen dricks.

4. Italien
Valuta: 
Euro
Restaurang: I Italien betalar du nästan alltid en mindre summa på 1–3 euro för servicen och brödet vilket oftast betalas per person. På restauranger där det är tillagt en så kallad Coperto-avgift behöver du inte lämna någon dricks. Förutom i Venedig där det är kutym att dricksa 10–15 procent. Dessutom tillkommer det ofta en avgift på 3 euro per person. Håll koll på notan så du inte dricksar dubbelt av misstag.
Hotellpersonal: Ca 1 euro är rimligt, men även i Italien dricksas det allt mindre.
Taxi: Förväntar sig ingen dricks.

5. Kroatien
Valuta:
 Kroatiska kuna (HRK)
Restaurang: Vanligtvis bör ca 5–10 procent av notan läggas som dricks. Tänk på att dricksa med kontanter eftersom kreditkort inte är lika vanligt som i andra europeiska länder. Undvik att tömma fickorna på småmynt även om det kan verka lockande.
Hotellpersonal: 10–20 HRK är vanligt att ge.
Taxi: Förväntar sig ingen dricks.

6. Grekland
Valuta: 
Euro
Restaurang: Ungefär 10 procent av restaurangnotan bör lämnas som dricks, även om det står att det är pålagt ”service charge”.
Hotellpersonal: 1 euro
Taxi: 
Få använder taxameter så gör upp om priset innan du påbörjar din resa. Jämfört med andra destinationer på listan är taxiresor i Grekland förhållandevis dyrt. I regel rundar passageraren av uppåt vid längre taxiresor, annars förväntas ingen dricks.

7. Turkiet
Valuta: 
Lira (TRY)
Restaurang: Vid restaurangbesök är det mer regel än undantag att lämna ca 10 procent dricks.
Hotellpersonal: 2 lira
Taxi: I regel erbjuds fasta priser men om inte så rekommenderas att göra upp om priset innan påbörjad resa. Vid kortare sträckor rekommenderas 2–3 Lira i dricks.

8. Frankrike
Valuta: 
Euro
Restaurang: Enligt lag är det alltid inkluderat 15 procent dricks på notan i Frankrike. Om man varit nöjd med servicen är det trevligt att lägga 1–2 euro extra.
Hotellpersonal: 1–2 euro
Taxi: 10 procent av priset för resan bör lämnas som dricks till taxichauffören.

9. Portugal
Valuta: 
Euro
Restaurang: På finare restauranger i turistorter bör man ge ca 5 – 10 procent som dricks. På mer lokala ställen och barer förväntas du inte ge någon dricks.
Hotellpersonal: 
Något mindre en 1 euro är legitimt att ge.
Taxi: Avrunda det totala beloppet uppåt.

10. Cypern
Valuta: 
Euro
Restaurang: På Cypern dricksar den som är nöjd med servicen ungefär 10 procent.
Hotellpersonal: På hotell uppskattas det om du dricksar 1–2 euro.
Taxi: Det tillhör inte vanligheterna att man dricksar men var noga med att komma överens om ett fast pris innan resans start.

11. Malta
Valuta: 
Euro
Restaurang: På restauranger och barer bör du dricksa mellan 5–10 procent av den totala notan.
Hotellpersonal: 
Det är vanligt att man lägger ca 2–3 euro.
Taxi: När du åker taxi i Malta bör du lägga 10 procent av kostanden som dricks.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Här är de snuskigaste sakerna på hotellrummet

Dessa saker kommer att få dig att vilja tvätta händerna en extra gång.

Matilda Larsson

Kl.20:16, 6 maj, 2018

LISTA: Här är de snuskigaste sakerna på hotellrummet
Foto: Flickr/Nicolas Nova, Pixabay, Pxhere.

Oavsett vilken prisklass som hotellet man har valt har, är det för de allra flesta viktigt att hotellrummet känns rent och fräscht.

Majoriteten av hotell gör ett bra jobb när det gäller städningen. Men det finns ändå ett par ställen på hotellrummet som ofta är mycket smutsigare än andra, enligt sajten Simplemost.

LÄS MER: Överläkare varnar – för okända smittan i tvättstugan

1. Sängöverkastet
Medan det för många är självklart att lakan och örngott byts mellan varje hotellgäst, är det inte lika självklart att överkastet tvättas varje gång. Enligt Simplemost finns det till och med experter som hävdar att överkasten i regel bara tvättas omkring fyra gånger per år. Tänk dig själv – överkastet ligger ofta bäddat nere vid fötterna när man kommer in på hotellet och de gäster som inte direkt testligger sängen och slänger upp fötterna på överkastet, slänger ofta ner överkastet på golvet istället. Inte särskilt fräscht.

2. Fjärrkontrollen
På många hotell har man bara ett fåtal minuter på sig att städa. Då är det lätt att prioritera bort fjärrkontrollen. Den amerikanska showen Today show har gjort en undersökning som visade att fjärrkontrollen var den absolut smutsigaste prylen i hotellrummet. I ett fall hade man till och med hittat E coli-bakterier på knapparna, det vill säga bakterier från tarmfloran.

3. Dricksglasen
Trodde du att dricksglasen på hotellrummet var rena? Studier visar att majoriteten av hotell i USA slarvar med att diska glasen. Istället torkas glasen av med en handduk – ibland med samma handduk som används till att städa badrummet.

4. Informationspärmen/room service-menyn
Egentligen är det ganska logiskt att en pärm som nästan alla gäster bläddrar i, är full av bakterier. Personalen prioriterar att fixa rena lakan över att torka av en pärm vilket gör att man ofta kan hitta riktigt mycket bakterier här.

5. Hotelltelefonen
Även om det inte är så många som fortfarande använder den där telefonen som står i hotellrummet, finns fortfarande gäster som använder den och enligt undersökningar kan man hitta upp till tre gånger så mycket bakterier där jämfört med andra saker i närheten.

6. Örngotten
Det är inget man kanske direkt tänker på eftersom örngotten tvättas frekvent, men medan personalen bäddar sängen måste de lägga kuddarna någonstans, vilket ofta gör att de nytvättade kuddfodralen ofta hamnar på soffan. Det i sin tur gör att gamla hudavlagringar, hårstrån och andra mysiga saker hamnar på din kudde som helt plötsligt inte är så ren längre.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Galna hotelljobben du inte trodde fanns

Här är sex annorlunda arbetstitlar på hotell världen över.

Matilda Larsson

Kl.18:53, 5 maj, 2018

Galna hotelljobben du inte trodde fanns
Foto: Pxhere, Flickr/Pedro Ribeiro Simões, Pixabay.

Är du sugen på att arbeta med något annorlunda?

För att tillgodose gästernas önskemål och skilja sig från andra, erbjuder några hotell exklusiva tjänster utöver det vanliga.

Resesajten Secret Escapes introducerar sex annorlunda jobb i hotellvärlden:

1. Instagram-Butler på Rangali Island, Maldiverna:
På lyxhotellet Conrad Maldives Rangali Island, finns en Instagram-butler som hjälper gästerna att fånga semesterminnena på bild. Hotellpersonalen blir ofta tillfrågade att fotografera gästerna, därav den nyinrättade rollen. Andra uppgifter för Instagram-Butlern är att tipsa om de mest Instagramvänliga platserna, var de finaste solnedgångarna är och vid vilken tidpunkt på dagen ljuset är som mest optimalt för en bild. Det mest populära fototillfället på Rangali Island är när man äter middag på undervattensrestaurangen Ithaa Undersea.

2. Tvålexpert på Playa del Carmen, Mexiko:
På den mexikanska resorten Viceroy Riviera Maya blir gästerna erbjudna en Maya-välsignelse som utförs med garantin om att omvandla bekymmer till ett avslappnande mindset. När gästerna checkat in i sin lyxvilla, är det dags för ett besök hos tvålexperten. Där presenteras en meny av olika tvålar, handtillverkade av ekologiska ingredienser. Under besöket informerar tvålexperten gästerna om vilken tvål och doft som passar bäst för just deras välbefinnande – citron till en person som behöver uppfriskande energier och choklad till en person som är i behov av avkoppling. Tvålen som rekommenderas används under den fortsatta vistelsen.

3. Te-mästare i Berlin, Tyskland:
Gästerna på det femstjärniga hotellet Adlon Kempinski i Berlin kan koppla av och dricka te under professionell vägledning. Hotellet har fyra kvalificerade te-mästare, som är fyra av endast 100 yrkesverksamma över hela världen och som utbildats via utbildningen Tea Master Gold. Under hotellets lyxiga royal afternoon tea kan gästerna välja mellan 40 olika sorter och få expertisråd om ovanliga teer.

4. Solstols-uppassare i Jersey, Storbritannien:
Gästerna på The Club Hotel & Spa kan njuta av sol och härligheter under vistelsen med hjälp av en Sunshine butler. Han eller hon finns till vid hotellets solbäddar och erbjuder gästerna en mängd olika solkrämer, kylda handdukar, isvatten, solglasögonpolering, uppfriskande ansiktsspray och färsk vattenmelon. Allt för att gästerna ska få en så bra stund i solen som möjligt.

5. Solglasögonreparatör i Lanai City, Hawaii:
Lyxhotellet Four Seasons Resort Lanai på Hawaii har inrättat en ny servicetjänst, nämligen en solglasögonreparatör vid hotellets poolområde. Oavsett märke eller modell på solglasögonen så är reparatören redo för alla typer av reparationer och putsning mellan 11.00 och 15.00.

6. Sömnteam i New York City, USA:
Boutiquehotellet The Benjamin Hotel i New York har tillsammans med sömnexperten Rebecca Robbins utvecklat ett koncept i syfte att få hotellets gäster att sova gott. Med omfattande program inom meditation och generella sömntips med tillhörande paket av bland annat öronproppar, sovmask och ett urval av musik som främjar sömn, är sömnteamet tillgängliga 24 timmar om dygnet. Rebecca har dessutom tillsammans med hotellets kock utvecklat speciella menyer som även de ska bidra till en bättre sömn.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng