Åtta onödiga böter – så slipper du dem

Snö på biltaket och översnöade vägskyltar – de här missarna kan leda till dryga böter.

Matilda Larsson

Kl.14:01, 1 januari, 2018

Åtta onödiga böter – så slipper du dem
Foto: Arkiv.

Under vintern finns det många bilister som glömmer att tänka på de småsaker som kan ge irriterande böter.

Allt om bilar har därför pratat med trafikpolischefen Tony Östh för att tipsa om hur du undviker onödiga böter.

1. Snö på biltaket eller motorhuven
Snö på taket eller motorhuven faller ofta av när du åker i väg. Det riskerar att förstöra sikten för dig eller någon bakomvarande förare och är därför inte tillåtet.

– Att bli bötfälld för att det bara ligger snö där är osannolikt. Men du har ansvar för att det inte far i väg och stör andra förare. Det är samma sak som om en lastbil har is på kapuschongen där bak – far det i väg och träffar någon annan kan det bli vårdslöshet i trafik, säger Tony Östh, gruppchef för trafikutredningen i Göteborg.

2. Kör inte i fel fil
Att köra långsamt i mitten- eller vänsterfilen är emot reglerna, som säger att du måste ligga i det körfält längst till höger som är tillgängligt. Regeln gäller förutsatt att vägen har en hastighetsbegränsning över 70 km/h.

– Vänsterfilen är ju ett omkörningsfält, sen finns det en del som ligger där och såsar. Då har man ingenting där att göra, och man riskerar att blockera vägen för någon som vill göra en omkörning, säger Tony Östh.

3. Torka av din smutsiga registreringsskylt
Registreringsskyltar måste kunna avläsas. Det tar inte mer än 20 sekunder att torka av skylten, men det kan spara dig 1 500 kronor.

4. Håll inte för låg fart
Inte alla känner till att det inte är tillåtet att köra för långsamt. Reglerna säger att körningen måste anpassas så att man inte stör andra i onödan. Tro det eller ej: Det finns svenskar som fått böter för att de kört för sakta.

5. Undvik tomgångskörning
Många startar bilen och låter den stå på tomgång medan de borstar snö eller skrapar rutor. Det finns tydliga regler för hur länge bilen får stå.

– Det finns regler för i varje kommun hur länge du får stå på tomgång. Snittet för vad som är tillåtet är mellan 1-2 minuter.

6. Inga smutsiga lyktor
Det är inte bara rutor som måste hållas fria från smuts, is och snö. Även bilens fram- och baklyktor måste hållas rena. Annars kan det bli böter. Anledningen är att ljuset helt enkelt inte syns lika bra om glaset täcks av smuts.

7. Glöm inte dubbdäck på släpet 
Om du tänker dra ett släp eller en husvagn räcker det inte med att vinterrusta bilen. Om en bil är utrustad med dubbdäck säger nämligen reglerna att även ditt släpfordon måste ha dubbdäck.

– Har bilen dubbdäck ska släpet också ha det, säger Tony Östh.

8. Översnöade trafikskyltar
Fartöverträdelser där föraren hävdat att den tillåtna hastigheten inte gått att se, har varit uppe i rätten ett antal gånger. Domstolarna har dömt olika från fall till fall, beroende på om överträdelsen uppfattats som uppsåtlig eller inte.

Som tumregel gäller en hastighetsskylt även om den är översnöad.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Förslaget: Stoppa alla fossila drivmedel år 2030

"Kommer gynna både miljön och ekonomin", enligt Miljöpartiet.

Matilda Larsson

Kl.10:46, 13 februari, 2018

Förslaget: Stoppa alla fossila drivmedel år 2030
Foto: Pixabay.

Miljöpartiet presenterade i veckan en så kallad klimatfärdsplan med 142 åtgärder som de anser ska göra att Sverige lever upp till Parisavtalet.

DN Debatt skriver språk­rören Isabella Lövin och Gustav Fridolin bland annat att de vill att alla fossila drivmedel ska sluta säljas i Sverige år 2030.

– Det blir ett viktigt steg för att nå 100 procent förnybar energi och för att minska vårt importberoende av länder med fossil energiproduktion. För att lyckas behöver transporterna effektiviseras och alternativen till fossildrift gynnas. Investeringar för både elektrifiering och produktion av förnybara drivmedel kommer gynna både miljön och ekonomin, skriver de på DN Debatt.

MP vill också att hushållen ska ges möjlighet att spara i ”gröna sparkonton” där sparade pengar används för att stötta nya smarta klimatinnovationer.

Samtidigt uppmanar MP alla partier att ”redovisa sina samlade förslag för att Parisavtalet ska nås”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu är det enklare att ta körkort

Det blir lättare att ta körkort. Samtidigt ökar kostnaden för att förnya körkortet.

Matilda Larsson

Kl.10:56, 16 januari, 2018

Nu är det enklare att ta körkort
Foto: Pixabay.

Från och med den 1 januari 2018 blev det enklare att ta körkort.

De avgifter som tidigare varit separata, har nu bakats ihop och flera avgifter har tagits bort.

Tidigare behövde du både ansöka om och betala för körkortstillstånd, godkännande för respektive handledare och sedan betala för tillverkningen av körkortet. Det blev en totalkostnad på minst 350 kronor, med endast en handledare. Det nya priset är istället 250 kronor.

– För den som planerar att ta körkort blir det billigare, enklare och du kan sätta igång betydligt snabbare, sade Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen till Aftonbladet.

Anledningen till avgiftsändringen motiveras med färre inbetalningstillfällen, samt en enklare och snabbare ansökningsprocess, enligt Transportstyrelsens hemsida.

Eftersom Transportstyrelsen inte längre behöver vänta på inbetalningen, kan handläggningen börja så fort ansökningen har skickats in.

Dessutom har organisationen bakom körkortshanteringen ändrats.

Tidigare var Vägverket den centrala körkortsmyndigheten och länsstyrelsernas 21 myndigheter, var regionala körkortsmyndigheter. I dag är det endast Transportstyrelsen som har ansvaret för körkortsverksamheten, som nu nästan är helt digitaliserad, enligt Transportstyrelsen.

Dock kommer Transportstyrelsen fortfarande få in samma summa pengar.

Avgiften för att tillverka körkortet höjs från 150 kronor till 250 kronor, vilket även påverkar de som ska förnya sitt körkort.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Miljontals kronor i p-böter – så ser det ut i Malmö

Så mycket kostade Malmöbornas felparkeringar

Mia Martelleur

Kl.07:34, 11 januari, 2018

Miljontals kronor i p-böter – så ser det ut i Malmö
Foto: Petter Arvidsson, Bildbyrån

Antalet utfärdade p-böter skiljer sig väldigt från kommun till kommun, enligt ny statistik från Transportstyrelsen som Nyhetsbyrån Siren tagit del av. Samtidigt ser Transportstyrelsen en ökning i antalet utfärdade belopp totalt.

– Det har skett en ökning om man tittar på utfärdade belopp. Det sammanlagda beloppet i Sverige har ökat med 60 miljoner mellan 2016 och 2017, från 906 miljoner till 960 miljoner, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, till Nyhetsbyrån Siren.

I Helsingborg utfärdades p-böter för ett totalbelopp på 18 534 400 kronor år 2017. Men det är ingeting i jämförelse med Malmö där hela 96 878 200 kronor utfärdades i p-böter.

Samtidigt visar statistiken att antalet utfärdade felparkeringsavgifter inte har ökat i någon större utsträckning. Enligt Mikael Andersson kan därför en förklaring till det ökade beloppen vara att kommunerna har höjt beloppen för felparkeringsavgifterna.

– Sådana saker ger genomslag, och kanske i synnerhet när det gäller Stockholm, eftersom överlägset flest felparkeringsavgifter utfärdas där, säger han.

I Stockholm utfärdades p-böter för störst belopp med hela 400 miljoner kronor. Medan det i Karlsborg utfärdades minst med bara en p-bot under 2017. Den kostade 700 kronor.

Grafik: Nyhetsbyrån Siren

Grafik: Nyhetsbyrån Siren

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny undersökning: Detta är viktigast vid nästa bilköp

På listan finns flera olika egenskaper:

Magnus Jansson

Kl.17:09, 1 januari, 2018

Ny undersökning: Detta är viktigast vid nästa bilköp
Foto: Arkiv

I en intervjustudie som gjorts av Kantar Sifo, för bilsajten Wayke, deltog knappt 1600 bilägare. När de fick ange vilka som var de viktigaste egenskaperna för sin nästa bil svarade över hälften ”mer miljövänlig”.

Totalt 51 procent av deltagarna angav miljöaspekten som den viktigaste.

Övriga beskrivningar på listan var bland annat:

”Mer praktisk” – 32 %
”Säkrare” – 30 %
”Billigare” – 20 %
”Snyggare” – 12 %
”Större” – 12 %
”Mer uppkopplad” – 12 %

Det fanns några skillnader mellan könen. Kvinnorna uppmärksammade särskilt miljö och säkerhet. Att kommande bil ska vara snygg var viktigt för 15 procent av männen – men enbart för sju procent bland kvinnorna.

I samma studie deltog totalt 2000 personer, där resterande del av antalet hade körkort, men inte någon bil i nuläget.

Bland de aktuella svaren trodde 65 procent att de kommer köpa bil inom fem år. Av dem som tror sig bli bilköpare är det ungefär hälften som förutspår att de, vid något tillfälle, kommer köpa en helt ny bil.

Tre av fem deltagare svarade ja på frågan om de planerar att köpa en elbil någon gång.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tio omvärldstrender som kommer påverka 2018

Slutet för bilen, nättroll och turister till månen. Så här förutspår Kairos Future att omvärldstrender kommer påverka det nya året.

Matilda Larsson

Kl.17:48, 31 december, 2017

Tio omvärldstrender som kommer påverka 2018
Foto: Genrebild / Pexels.

Konsult- och analysföretaget Kairos Future har släppt en trendrapport där de har analyserat omvärlden och dess trender.

Rapporten baseras på en årlig föreläsning som under 2017 hölls av Mats Lindgren, vd på Kairos Future.

Här följer tio punkter som rapporten förutspår kommer påverka vårt 2018:

1. Fossil är fossilt
Saudiarabien bygger en miljonstad som endast ska försörjas med ren energi.  Samtidigt säljer den norska oljefonden av sina tillgångar i olja och gas.

Solel är redan billigare än fossila bränslen i 30 av världens länder samtidigt som alltfler städer planerar att förbjuda fossildrivna bilar. Vi kan vänta oss en del förändringar under 2018 när det kommer till vår användning av fossila bränslen.

2. Artificiell Intelligens
Robothandläggare, robotrådgivare och AI-kundtjänst blir allt vanligare och under 2018 har Amazon räknat med att sälja 22 miljoner Echo-enheter, som fungerar som virtuella assistenter.

AI i form av såväl enklare maskininlärning som mer avancerad djupinlärning finns snart överallt. Marknaden växer med 55% per år och kommer ha stor påverkan på vårt 2018.

3. Slutet på affärer som vi känner dem
Varje dag kommer 100 000 paket till Arlanda flygplats från Kina. Majoriteten är privatpersoners köp från bland annat e-företaget Alibaba. Detta är ett lysande exempel på den chockvåg som går genom detaljhandeln och andra branscher som utmanas av de globala plattformsföretagen.

Fem av de största – Apple, Alphabet (Google), Amazon, Alibaba och Facebook kommer med nuvarande tillväxt att ha lika stor omsättning som Frankrikes och Tysklands samlade BNP redan 2025.

4. Bilen är inte vad den en gång var
I november 2017 släppte Uber och Volvo nyheten som många väntat på: Uber beställer 24 000 självkörande XC90 av Volvo. Samtidigt lanserar processortillverkaren Nividia redan ”AI-hjärnor”, det vill säga datorer som kan vara centrum i helt självkörande bilar utan vare sig pedaler eller ratt.

En sak är säker, redan 2018 börjar vi ersätta ett fossilbaserat bilsamhälle med något helt nytt, enligt Mats Lindgren.

5. Inga mer söta drömmar
Försäljningen av strategiskt viktiga hamnar, utkontraktering av känsliga informationssystem till företag med icke säkerhetsklassad personal i utlandet, helt oskyddade säkerhetssystem – 2016 års svenska skandaler har varit många och det är sannolikt bara början.

Med en ny geopolitisk situation och hundratusentals heltidsanställda hackers och nättroll runt om i världen står säkerhet åter överst på agendan i näringsliv såväl som politik. Uppvaknandet riskerar att bli brutalt, enligt rapporten.

6. Identitetskrisernas snårskog
Identitet blir allt viktigare, för både minoriteter och majoriteter. 36 procent av Trumpväljarna ser sin vita identitet som ”mycket” eller ”extremt” viktig.

Men mer betoning av särart och skillnader leder knappast till mer tillit vare sig mellan medmänniskor eller till samhällsinstitutioner. Identitetspolitik kommer bli ett hett område under 2018.

7. Ingenting är vad det ser ut att vara
En av världens mest inflytelserika twittrare, Jenna Abrams, visade sig vara en produkt av Internet Research Agency i St Petersburg.

Vem och vad kan vi lita på i en digital värld? Text går att fejka. Bild går att manipulera. Inte ens filmklipp går säkra när man med hjälp av djupinlärning kan bygga exakta modeller av en persons munrörelser och därmed lägga vilka ord man önskar i dennes mun. 2018 går ingen sanning säker, enligt Mats Lindgren.

8. Dags att växa upp
#metoo-rörelsen har avslöjat många män som ansett sig stå över de vanliga spelreglerna. De senaste åren har det också blivit uppenbart att såväl startupbolag som etablerade plattformsjättar har tyckt sig leva i en etisk och moralisk frizon.

Under året har såväl Facebook som Google, Twitter och Uber ställts inför skranket. Vet-hut-tsunamin är på väg, 2018 är det dags att växa upp, skriver Kairos Future.

9. Bra att ha en slant på bank
Skenande livslängd och negativ ränta innebär att det blir allt svårare att spara sig ihop till en dräglig pension. Är man ung krävs rika föräldrar eller en tjock plånbok för att ens få tak över huvudet. Inte undra på att sparande kommit på modet, i Sverige liksom i andra delar av västvärlden, enligt rapporten.

10. Dags att dra vidare – till Mars
2018 blir året då rymden slår till på allvar, i långt större omfattning än under 1960-talets rymdera. SpaceX skickar två betalande turister runt månen, Virgin Galactic och Blue Origin genomför sina första rymdskutt för turister och fem team tävlar om att skicka obemannade farkoster till månen. Det är en ny tid, en ny värld. En värld där vi också kommer att vidga våra vyer och sänka kostnaderna för många vetenskapliga experiment rejält, avslutar rapporten.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng