Rebecca om drömjobbet: ”Solen lyser alltid”

22-åriga Rebecca Wikström berättar om sitt spännande yrke. "Blir en jättebra människokännare".

Matilda Larsson

Kl.12:58, 2 december, 2017

3 bilder
  • Foto: Matilda Larsson.
    Foto: Matilda Larsson.
  • Piloterna och flygvärdinnorna går ut till planet för en säkerhetscheck.
    Piloterna och flygvärdinnorna går ut till planet för en säkerhetscheck.
  • Rebecca Wikström berättar att även under lediga dagar reser hon gärna bort.
    Rebecca Wikström berättar att även under lediga dagar reser hon gärna bort.

När vi träffas är 22-åriga Rebecca Wikström, flygvärdinna på BRA, iklädd sin gråa uniform, komplett med rött läppstift och en färgglad scarf runt halsen.

– Jag har fått en helt annan förståelse för yrket som flygvärdinna. När jag började jobba insåg jag att det är så mycket mer än att bara servera, säger Rebecca Wikström.

Braathens Regional Airlines, BRA, har sitt nav i Stockholm men flyger till tolv inrikes destinationer, bland annat MalmöKalmarHalmstad och Göteborg.

Att Rebecca Wikström skulle börja arbeta som flygvärdinna var inget hon hade planerat.

– Jag började här i februari 2016 eftersom det var en nära vän till mig som jobbade här. Det var egentligen inte så jätteplanerat, jag hade inte tänkt att ”det här vill jag bli”, säger Rebecca Wikström.

Rebecca tycker att hon har hamnat helt rätt på BRA.

– Jag älskar mitt jobb. Jag har hamnat på rätt ställe, säger Rebecca Wikström och ler.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Känslan att det är så många olika roller i yrket, det är väldigt varierande. Det är ett yrke som går under många rutiner och regler men när man är uppe i luften är det kreativt. Det känns som en frihet att komma ovanför molnen. Där lyser alltid solen.

Finns det något som är mindre roligt med ditt jobb?
– Passagerare som är lite otrevliga men det är något man måste lära sig att handskas med. Det kan vara att personen är flygrädd, haft strul i gaten eller en dålig dag innan. Oftast är folk väldigt trevliga. Man blir en väldigt bra människokännare, säger Rebecca Wikström.

Vanligtvis har Rebecca fyra inrikesflygningar per arbetsdag.

– Det är skönt, det händer mer och man träffar fler människor under kortare flighter.

En vanlig arbetsdag börjar med att Rebecca kontrollerar sitt schema över passagerare och rutt för dagen. Sedan är det dags för kapten, styrman och flygvärdinnorna att träffas för ett möte där de diskuterar vädret och hur de mår.

Arbetet som flygvärdinna innebär stort fokus på säkerhet och alla flygvärdinnor går teoretiska utbildningar under flera månader.

– Vi får lära oss att hantera många olika situationer: Nödlanda på vatten och på land, hur man ska hantera bränder, passagerare och inte minst det sociala. Det är väldigt uppskattat när vi bjuder på kanelbullar. Det är smågrejer som att det luktar kanelbullar och att korgen som bullarna ligger i är flätad, som gör att man känner sig som hemma.

Efter mötet är det dags att gå ut till flygplanet och göra en första, större säkerhetscheck.

Rebecca Wikström står i bakre delen av planet med en lång säkerhetslista. Hon öppnar alla lådor och fack för att kontrollera så att som behövs finns på plats. I dag har Rebecca knappt tio minuter på sig tills passagerarna ska gå ombord planet.

Det har hunnit bli mörkt ute och regnet öser ner när jag möter passagerarna som är på väg ut till Rebeccas flygplan. Om ett par minuter är de på väg upp ovanför molnen, där solen alltid lyser.

Fakta



Rebecca Wikström:
Ålder: 22 år.
Bor: Kalmar.
Familj: Mamma och pappa.
Intressen: Dans, inredning, resor, umgås med familj och vänner.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Dödlig mygga upptäckt på populära semesterön

Insekten är en smittospridare av bland annat gula febern och zikaviruset.

Matilda Larsson

Kl.14:49, 20 januari, 2018

Dödlig mygga upptäckt på populära semesterön
Foto: Wikipedia.

Myggarten Aedes aegypti, även kallad Gulafebernmyggan, är en smittospridare av bland annat gula febern, denguefeber och zikaviruset.

Enligt tidningen La Provincia har den potentiellt farliga arten spanats på det mycket populära resmålet Fuerteventura, en kanarieö i Spanien.

Inga av de myggor som har upptäckt hittills har burit på smittan, men myndigheter har gått ut med information om möjliga åtgärder, enligt TT.

Boende på ön uppmanas bland annat att spraya sitt fordon med insektsspray en halvtimme innan man eventuellt ska ut och köra bil.

Myndigheterna undersöker även hur mycket myggan har hunnit sprida sig för att kunna veta hur omfattande åtgärder man måste vidta för att kunna bekämpa den.

Virusen som myggan sprider har tidigare drabbat tusentals människor och myndigheter i flera länder arbetar aktivt med att se till att arten förintas.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Efterfrågan på flygresor fortsatte att öka 2017

Tiotals miljoner valde flyget förra året. "En förutsättning för att människor ska kunna transportera sig över längre avstånd".

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.16:10, 17 januari, 2018

Efterfrågan på flygresor fortsatte att öka 2017
Foto: Arkiv.

Under 2017 ankom och avreste närmare 47 miljoner människor vid svenska flygplatser, vilket är är sex procent fler än under 2016.

– Efterfrågan på flygresor visar än en gång hur viktigt flyget är för tillgängligheten inom samt till och från Sverige. Flyget är långväga kollektivtrafik och en förutsättning för att människor ska kunna transportera sig över längre avstånd, säger Svenskt Flygs generalsekreterare Henrik Littorin.

Antalet starter och landningar ökade med tre procent och är färre nu än vad de var för 20 år sedan. Större flygplansmodeller och högre beläggningsgrad är några av förklaringarna.

I kombination med energieffektivisering, gör att utsläppen ligger kvar på samma nivå som för tio år sedan, trots att antalet passagerare växt med mer än 12 procent under samma period.

Flygresenärerna betalar dessutom fullt ut för flygets infrastruktur via biljettpriset, till skillnad från bland annat järnvägen som får infrastrukturen till största delen betald av staten.

– Flyget gör att hela Sverige kan leva och är en av förutsättningarna för att Sverige ska fortsätta att vara ett av världens mest exportberoende länder. Detta dessutom utan att belasta statsbudgeten. Flyget står nu inför en övergång till hållbart fossilfritt bränsle, säger Henrik Littorin.

Sverige har cirka 40 flygplatser med kommersiell flygtrafik. Vid dessa flygplatser ankom och avreste 30,9 miljoner utrikesresenärer och 15,8 miljoner inrikesresenärer förra året.

Antalet starter och landningar i kommersiell trafik uppgick till ca 267 000.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Forskning: Släpa inte med småbarnen på resan

Psykologen Amanda Gummer rekommenderar att de yngsta stannar hemma.

Matilda Larsson

Kl.14:03, 14 januari, 2018

Forskning: Släpa inte med småbarnen på resan
Foto: Lars Plougmann.

Föräldrar som ska resa bör vänta med att ta med sina barn tills de är minst fem år gamla. Det skriver Telegraph Travel.

Anledningen är att barnen inte minns resan om de är för unga, enligt Amanda Gummer, psykolog och expert på barnutveckling i Storbritannien,

– Fem till åtta år är en bra ålder att börja resa, för då kan barnen verkligen uppskatta upplevelserna. Barn som är under fem år gamla kommer troligtvis inte att minnas semestern, säger Amanda Gummer.

En studie som nyligen gjordes av resebyrån Florida4Less, visade också på att femårsåldern var den vanligaste åldern för barn att börja minnas resor, oavsett om barnen hade rest när de var yngre än fem år eller inte.

Ungefär var femte person började minnas sina resor från femårsåldern. För majoriteten av dessa var det första reseminnet när de befann sig på flygplanet, flygplatsen, simmade i poolen eller i havet, enligt studien.

– Femårsåldern är den gyllene åldern eftersom det sammanfaller med skolstarten, så det finns en chans att barnet kan ha berättat för sina klasskamrater om resan, vilket gör det troligare att barnet senare minns resan i vuxen ålder, säger Amanda Gummer.

Det är också en ålder då barn kan interagera väl med andra.

– Vid den här åldern är barnens språk ofta väldigt välutvecklat så att de kan fråga frågor och prata om resan, vilket hjälper dem att behålla minnet senare i livet, fortsätter Gummer.

Men Gummer påpekar också att bara för att man minns någonting, betyder det inte att det var en bra upplevelse.

– Känslor och njutning är basen i att skapa minnen, så om ett barn gör något för första gången och känner sig exalterad och kanske till och med lite rädd, är det troligare att de kommer ihåg upplevelsen.

Enligt Telegraph Travel är kostnaden ytterligare ett argument för att inte ta med småbarn på semestern.

Erica Reisher arbetar som psykolog i Kalifornien. Hon anser istället att resande är ett bra sätt att uppfostra sina barn.

– Resande är ett jättebra sätt att lära barnen livskunskaper som du inte kan lära dem hemma. Till exempel hur man hanterar okända miljöer, hur man frågar om hjälp, hur man lär sig att interagera med okända människor, säger Erica Reisher.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Instagram avgörande när unga väljer resmål

Att välja destination baserat enbart på hur bra bilderna blir på sociala medier blir allt vanligare.

Matilda Larsson

Kl.19:37, 13 januari, 2018

Instagram avgörande när unga väljer resmål
Foto: Genrebild.

Det viktigaste när unga ska välja resmål är inte billig alkohol, kul aktiviteter eller kulturella upplevelser.

Enligt Expedias undersökning är det istället hur Instagram-vänligt resmålet är som spelar störst roll.

Unga mellan 18-34 år brukar undersöka hur bra en destination kommer att se ut på deras Instagramfoton, innan de bokar resan, enligt undersökningen.

Två tredjedelar av de tillfrågade anser till och med att Instagram-vänligheten är den viktigaste faktorn för resmålet.

Enligt Expedia är det också vanligare att män åker till ett resmål enbart baserat på Instagram-vänligheten.

The Independent skriver att så kallade ”social media influencers”, människor som får betalt för att resa till exotiska platser för att publicera avundsvärda bilder, ökar.

Det är framförallt dessa bilder från inflytelserika personer som inspirerar unga att resa, då en av fyra unga bokar resor till en destination efter att ha sett bilden på sociala medier.

Den huvudsakliga anledningen till Instagrambilderna är dock inte att ta en bild på vackra solnedgångar, utan att skapa avundsjuka bland vänner och familj, enligt undersökningen.

Hela 40 procent av männen och 20 procent av kvinnorna erkände att de skulle kunna tänka sig att gå så långt som att publicera fejkade semesterbilder på sociala medier.

Samtidigt blir många besvikna på destinationen, enligt undersökningen. En av fem tillfrågade tyckte att verkligheten inte var lika fantastisk som de hade sett på bilder – särskilt ikoniska landmärken.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygbolagens okända miljonskuld till Malmöborna

Är du en av dem som har gått miste om dina EC261-pengar?

Matilda Larsson

Kl.15:27, 13 januari, 2018

Flygbolagens okända miljonskuld till Malmöborna
Foto: Wikimedia Commons.

Under 2017 drabbades cirka 200 000 resenärer på svenska flygplatser av förseningar.

Antalet försenade resenärer var hela 50 000 fler än under 2015 och är ett mindre smickrande rekord, uppger företaget Airhelp.

Det många resenärer som inte är medvetna om är rätten till så kallad EC621-ersättning. Beroende på hur pass kraftigt försenat ditt flyg är kan du få tillbaka upp till 600 euro – cirka 5 900 kronor.

– Den uppåtgående trenden är tydlig. Men trots att allt fler svenskar drabbas av flygförseningar är det relativt få som känner till sina rättigheter till ekonomisk kompensation från flygbolagen, säger Andreas Hermansson, Sverigechef på Airhelp.

Enligt statistik som företaget har tagit del av gick flygresenärer i Sverige miste om cirka 605 miljoner kronor i utebliven ersättning under 2017. Motsvarande siffra för resenärer från Malmö Airport är 18,7 miljoner kronor.

Trots de 18,7 miljoner kronorna visar statistiken att Malmö Airport är den flygplats i Sverige med de elfte mest punktliga avgångarna. Strax över 87 procent av avgångarna lämnar flygplatsen i tid.

Förseningar på svenska flygplatser:

2015
Antal EC261-förseningar: 1 800
Antal drabbade passagerare: cirka 150 000
Ersättningsvärde: cirka 433 miljoner kronor

2016
Antal EC261-förseningar: cirka 1 900
Antal drabbade passagerare: cirka 170 000
Ersättningsvärde: cirka 497 miljoner kronor

2017 (1 januari-10 december)
Antal EC261-förseningar: 2 000
Antal drabbade passagerare: cirka 200 000
Beräknat ersättningsvärde: cirka 605 miljoner kronor

Försenade passagerare på Malmö Airport:

2015
Cirka 8 800 passagerare
Ersättningsvärde 23,6 miljoner kronor

2016
Cirka 6 900 passagerare
Ersättningsvärde 17,7 miljoner kronor

2017 (1 januari till 10 december)
Cirka 7 300 passagerare
Ersättningsvärde 18,7 miljoner kronor

Sveriges mest punktliga flygplatser 2017:
1. Gällivare, 100 procent
2. Trollhättan, 92 procent
3. Kristianstad, 91,8 procent
4. Västerås, 90,5 procent
5. Växjö, 90 procent
6. Jönköping, 89,6 procent
7. Skavsta, 88,9 procent
8. Kalmar, 88,1 procent
9. Sveg, 87,9 procent
10. Örebro, 87,8 procent
11. Malmö, 87,1 procent

Fakta



EC621:


Är en europeisk lag som kräver att flygbolag kompenserar sina passagerare för långvariga flygförseningar, inställda flygningar och i situationer där de nekas ombordstigning. Passagerare på EU-flygningar som är berättigade enligt EG 261 kan få upp till 600 euro som kompensation för flygförseningar som är längre än 3 timmar.

Källa: Airhelp.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng