Hans Facebook-grupper hjälper en miljon personer att hitta jobb och bostad

Sociala medier har blivit ett allt mer viktigare verktyg i jakten på jobb och bostad. Johannes Bathily driver Facebookgrupperna där hundratusentals delar med sig av sina tips.

Filip Beijer

Filip Beijer

Kl.21:07, 12 oktober, 2017

Hans Facebook-grupper hjälper en miljon personer att hitta jobb och bostad
Foto: Henrik Nordell

 

Sociala medier blir ett allt viktigare verktyg för att skapa kontakter och att öka sina möjligheter att hitta jobb och bostad. Johannes Bathily från Malmö är en av dem som har gjort den processen enklare.

År 2011 startade han sina första Facebookgrupp, där medlemmar kan tipsa varandra om lägenheter och arbetstillfällen. Sedan dess har det formligen exploderat.

– Vi har nu 220 Facebookgrupper i hela organisationen med totalt 1,1 miljoner medlemmar. Jag ville hjälpa till att göra det enklare och mer tillgängligt att söka jobb och lägenheter, säger Johannes Bathily.

Två av de grupper som han driver är ”Jobb i Kristianstad” och ”Lägenheter i Kristianstad”. Tillsammans har de över 17 000 medlemmar. I den förstnämnda gruppen delar folk med sig om tips på företag som behöver anställa. Många gör också personliga presentationer där de söker jobb.

– Alla vet hur arbetsmarknaden ser ut. Jag tror på den svenska modellen att skapa kontakt mellan arbetsgivare och arbetstagare utan inblandning av någon tredje part. Sociala medier är framtiden och vi gör det oroligt lätt att bygga nätverk, säger Johannes Bathily.

Får du någon respons från medlemmarna?
– Vi får respons i princip varje dag. Många är tacksamma över att ha hittat ett jobb. Det är kul att man ställer upp för varandra i sökandet efter ett arbete. Det är också många som har hittat sin drömlägenhet via grupperna.

Facebookgrupperna sköter han på fritiden, men har hjälp från ett stort antal personer. Det krävs för att kunna sköta all administration. Ständigt kommer där nya inlägg.

– Lyckligtvis har jag ett stort team på cirka 125 medlemmar som hjälper till att driva det framåt. Utan dem hade det inte varit möjligt, säger Johannes Bathily.

 

Fakta



Så söker du jobb via sociala medier:

1. Fyll i din meritlista/CV på Facebook. Det kan då hända att någon taggar dig i en jobbannons och att att rekryterare hittar dig via den vägen.

2. Gå med i grupper. Det finns många grupper på Facebook där det finns tips på arbetstillfällen. Exempelvis Jobb i Kristianstad. Där brukar det blandas inofficiella efterlysningar med annonser från rekryterare.

3. Be om hjälp. Säg till dina vänner och släktingar att du söker jobb och be dem tagga dig ifall de hittar något intressant. Berätta också i sociala medier att du söker efter ett nytt arbete.

4. Följ de företag eller varumärken som du är intresserad av. Du kan även skicka dem meddelande där du berättar om ett positivt intryck du fått av dem. Då finns en möjlighet att de kollar din profil och har dig i åtanke ifall ett jobb dyker upp

Källa: Metrojobb

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Jultomten byts ut mot kända kvinnor

Den kända konstnären byter ut julgranspyntet i år.

Matilda Larsson

Kl.15:35, 8 december, 2017

Jultomten byts ut mot kända kvinnor
Foto: Pressbild

Årets kanske viktigaste juldekorationer föreställer kvinnor som förändrat världen till det bättre.

Dekorationerna är framtagna av Stina Persson, internationellt känd illustratör och konstnär, på uppdrag av den ideella organisationen Hungerprojektet.

Hungerprojektet skriver i ett pressmeddelande att de är övertygade om att all förändring börjar med kvinnor och önskar i år byta ut jultomten mot starka kvinnor att inspireras av.

– Vi är övertygade om att all förändring börjar med kvinnor, för vi vet att när kvinnor stärks så skapar de en långsiktig och hållbar förändring i samhällena de lever i, säger Helena Norder, tillförordnad vd på Hungerprojektet.

Om kvinnliga jordbrukare till exempel skulle få samma förutsättningar som män skulle antalet hungriga minska med upp till 150 miljoner människor, enligt Hungerprojektet.

– Så istället för att fylla granen med skäggiga gubbar vill vi fylla den med kvinnor som har förändrat historien och som förhoppningsvis inspirerar kommande generationer, säger Helena Norder.

2017 års dekorationer föreställer: Marie Curie, Harriet Tubman, Wendela Hebbe, Henrietta Leavitt och Geeta Rao som alla på ett eller annat sätt förändrat världen till det bättre.

Dekorationerna skickas som tack för gåvor som skänkts till Hungerprojektet under december månad.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Här är svenskarna mest nöjda med boendet

Länen där svenskarna trivs bäst – och sämst.

Matilda Larsson

Kl.15:52, 7 december, 2017

LISTA: Här är svenskarna mest nöjda med boendet
Foto: Genrebild / Pixabay.

Arbetsmöjligheter, familj och ekonomi har stor påverkan på var och hur vi väljer att bo.

På uppdrag av Landshypotek har Sifo undersökt vart i landet man är mest nöjd med sitt boende.

Det visar sig att personer som bor i Hallands län är nöjdast i Sverige gällande deras boende. Näst mest nöjda är människorna som bor i Kalmar län och på en delad tredjeplats kommer Jämtland och Gotland. 

De som istället är allra minst nöjda med sitt boende i Sverige är de som bor i Uppsala län. Där är endast fyra av tio nöjda med sitt boende.

Enligt undersökningen vill flest som bor i hus, bo på landsbygden men var sjätte föredrar istället att bo i villa nära en storstad.

Landshypotek tog också reda på hur svenskarna faktiskt bor jämfört med hur de skulle vilja bo.

Bara hälften av svenskarna bor som de drömmer om. Tre av fyra drömmer om att bo i villa men i dag är det varannan som gör det, enligt undersökningen.

Generellt sett är landsbygdsborna mer nöjda med sitt boende än de som bor i storstäder och de viktigaste faktorerna för att välja bostad i alla län är att det är ett lugnt område, nära till fritidsintressen och naturen.

Fakta



Topplista – Så här många procent trivs där de bor i dag:

1. Halland, 65 procent.
2. Kalmar, 61 procent.
3. Jämtland, 59 procent.
3. Gotland, 59 procent.
5. Blekinge, 58 procent.
6. Örebro, 57 procent.
7. Kronoberg, 56 procent.
8. Dalarna, 55 procent.
8. Gävleborg, 55 procent.
8. Skåne, 55 procent.
11. Västernorrland, 50 procent.
12. Värmland, 49 procent.
13. Norrbotten, 47 procent.
14. Östergötland, 46 procent.
14. Västerbotten, 46 procent.
16. Södermanland, 45 procent.
17. Stockholm, 44 procent.
18. Västmanland, 43 procent.
18. Jönköping, 43 procent.
20. Västra Götaland, 42 procent.
21. Uppsala, 41 procent.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Snart kan du sälja bostaden på Instagram

Lösningen kommer att underlätta. "Självklara faktorer för den framtida bostadssäljaren".

Matilda Larsson

Kl.13:43, 5 december, 2017

Snart kan du sälja bostaden på Instagram
Foto: Pexels.

Bostadsportalen Bovision har nyligen ingått i ett samarbete med SpiderAds som arbetar med ett mjukvaruprogram för helautomatiserad annonsering.

Det nya samarbetet innebär att kunder som vill sälja sin bostad nu kommer att kunna att få sin annons överförd till andra medier som Instagram, Facebook, Google Display Network och svensk nyhets/funktionsmedia.

– Vi är väldigt glada över att vi till mäklarna nu kan erbjuda en helhetslösning för målgruppstyrd bostadsannonsering som sträcker sig långt utöver vad dagens övriga bostadsplattformar erbjuder säger Peter Rydås, vd för Bovision.

Enligt Bovision kommer systemet att kunna spara tid för mäklaren som bara behöver bestämma vilken mediabudget som skall läggas på varje nytt säljuppdrag, sedan sköter SpiderAds annons- och optimeringsprocessen utan mänsklig inblandning.

– Att låta en mjukvara i realtid välja vilka medier som fungerar bäst för en unik bostadsannons och ett AI som automatiskt optimerar resultatet kommer bli självklara faktorer för den framtida bostadssäljaren, säger Andreas Wallenberg, vd på SpiderAds.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Elbolagen med flest missnöjda kunder

Här är listan på de elbolag som får bottenbetyg av sina kunder.

Matilda Larsson

Kl.14:00, 3 december, 2017

3 bilder
  • Foto: Pxhere.
    Foto: Pxhere.
  • Källa: SKI.
    Källa: SKI.
  • Källa: SKI.
    Källa: SKI.

Under 2017 har elcykeln utsetts till årets julklapp och försäljningen av elbilar har börjat ta fart.

Samtidigt har flera av Sveriges största elbolag höjt avgifterna för sina kunder de senaste åren vilket har lett till många upprörda kunder.

Svenskt kvalitetsindex, SKI, som varje år mäter vad kunderna tycker om energibranschen, visar i en ny undersökning att energijättarna får bottenbetyg av svenskarna.

Framförallt är det tidigare Fortum-ägda Ellevio som ligger illa till när kunderna fick säga sitt om elnätet. På privatmarknaden fick Ellevio endast 44,9 poäng av 100 och 53 poäng av 100 på företagsmarknaden vilket placerar dem i botten av listan.

Långt ner på listan ligger också jättarna Eon, Vattenfall men även Mölndal Energi och SverigesEnergi.

Enligt SKI har generellt sett har branscher och företag som erhåller betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Att betyget är så lågt för energijättarna tror Johan Parmler, vd för SKI, beror på jättarnas monopol på sin lokala marknad. Som helhet får branschen ett underkänd betyg på knappt 60 poäng gällande elnätet, vilket hade inneburit en risk för kundflykt om de inte hade haft monopol på marknaden.

– Det är uppenbart att man inte har varit framgångsrik i att motivera varför priset måste höjas. Nu måste elnätsbolagen lyfta bort locket och våga vara helt transparenta, sa Johan Parmler till Svenska Dagbladet.

För elhandeln toppar Utellus (tidigare OX2 Vindel), Upplands Energi och Falkenberg Energi kundnöjdheten på privatmarknaden och Dalakraft, Skellefteå Kraft och Varberg Energi bland företagskunderna.

För att se hela topplistan, bläddra i bildspelet högt upp på sidan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tio vanligaste frågorna till Hyresgästföreningen

Störande grannar, trasiga saker och temperaturen inomhus. Det här frågar vi oftast Hyresgästföreningen om.

Matilda Larsson

Kl.12:59, 3 december, 2017

Tio vanligaste frågorna till Hyresgästföreningen
Foto: Arkiv / Genrebild.

Som medlem i Hyregästföreningen har du rätt att få gratis rådgivning och juridiskt stöd om ditt boende.

Det är i dag 535 876 hushålls som är medlemmar i Hyresgästföreningen, enligt deras hemsida. Varje år får Hyresgästföreningen därför svara på tusentals frågor.

– Varje dag pratar vi med medlemmar som har olika typer av problem i sina lägenheter. Det kan handla om allt från frågor om vad som gäller om man vill tapetsera om, till att få hjälp i domstol efter att ha blivit uppsagd, säger Ingrid Buskas, jurist på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen har nu sammanställt svaren till de tio vanligaste frågorna de får varje år när boende ringer till dem, utan inbördes ordning:

Trasiga saker i lägenheten
Hyresvärden är skyldig att laga det som gått sönder i lägenheten. Så länge du inte har orsakat skadan själv, ska det inte kosta något.

Slitna tapeter
Hyresvärden är skyldig att underhålla lägenheten och tapetsera om och liknande när det blir för slitet. Det gäller så länge du inte själv skadat tapeten.

Störande grannar
Det är hyresvärdens uppgift att se till att du inte blir störd av dina grannar. Vissa ljudstörningar går dock inte att undvika när man bor i flerfamiljshus.

Varmt/kallt inne
Enligt Folkhälsomyndigheten bör det vara mellan 20 och 23 grader inomhus. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26–28 grader på sommaren.

Måla/tapetsera själv
Du har rätt att måla, tapetsera och göra liknande förändringar i lägenheten, så länge resultatet blir snyggt och färger eller material hör till vad som anses vara normal smak.

Uppsägning
Som hyresgäst har du besittningsskydd. Det innebär att du har rätt att bo kvar, även om värden försöker säga upp hyresavtalet. Du får alltså inte kastas ut ur din bostad hur som helst, så länge du betalar hyran och följer reglerna.

Uppsägningstid
Som hyresgäst har du alltid max tre månaders uppsägningstid på din lägenhet, även om det står längre tid i kontraktet.

Hyra ut i andra hand
Du måste ha hyresvärdens tillstånd för att hyra ut i andra hand. Om din värd säger nej kan du ansöka om tillstånd i hyresnämnden. Du måste då ha ett godtagbart skäl att hyra ut lägenheten.

Utomhusskötsel
Hyresvärden ska se till att även miljön runt om huset sköts, att gräsmattor klipps och snö röjs bort etcetera.

Faktura efter utflytt
Om du förstör något i lägenheten eller inte städar ordentligt innan du flyttar, kan hyresvärden skicka en faktura. Om du inte håller med om hyresvärdens krav har du alltid rätt att bestrida fakturan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng