TV: Här dyker räven upp – mitt under promenaden

Promenaden fick en oväntad vändning och läsaren fångade allt på film.

Filip Beijer

Filip Beijer

Kl.10:00, 22 juni, 2017

24Malmö.se fick in en läsarfilm sent under onsdagskvällen där en läsare var ute och gick med hunden när han plötsligt fick en naturupplevelse som inte tillhör vardagen för den som bor i Malmö.

Plötsligt dök en räv upp några meter framför honom, något som enligt naturfilmaren och biologen Hans Berggren ser ut att bli vanligare och vanligare.

– Det blir vanligare och vanligare kan man nog säga. Utomlands har man gjort dokumentärer om det här. Framförallt i London finns det en stor rävpopulation. Det finns många soptunnor och råtter att ta hand om, säger Hans Berggren.

Hur vanligt är det i de svenska städerna idag?

– Det tillhör ju inte vardagen men är inte heller unikt, så långt skulle jag nog sträcka mig.

När städerna breder ut sig på djurens bekostnad, får stadsbon räkna med att få nya grannar, förklarar han.

Men är inte rävar väldigt skygga djur? 

– Jo, det stämmer. I vissa situationer är de extremt rädda, men de vänjer sig. Vad som styr det är väldigt svårt att säga men det kan vara så att de av en slump upptäcker att det finns gott om käk och då stannar de, säger Hans Berggren.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Familjefys med Emelie

TV: Enkla tips – så förhindrar du gamnacken

24Sveriges Emelie Elmes vet hur du gör för att undvika nackbesvär.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:58, 25 november, 2017

I en tidigare artikel visade jag tre övningar för dig med stillasittande arbete. De gick ut på att behålla rörlighet i axlar och bröst och träna upp styrkan i ryggen.

En annan risk som kommer med stillasittandet är gamnacke. Detta ser vi även hos barn numera och det kallas då för ”paddanacke”. Detta kan med tiden ge skador som diskförslitning, migrän, spänningshuvudvärk och diskbråck.

LÄS MER: TV: Här är de bästa övningarna med pilatesboll

Det finns bra övningar som motverkar detta. Dessa övningar kan du göra hur ofta som helst. Ju oftare desto bättre.

1. Tryck nacken mot golvet
Gör såhär: Ligg på golvet. Pressa ner huvudet mot golvet samtidigt som du försöker skapa så många dubbelhakor du kan. Håll kvar några sekunder. Upprepa fem gånger.

2. Lutande tornet (med inspiration från Citynaprapaterna)
Gör såhär: Stå ungefär en fotlängds avstånd ifrån väggen. Luta dig och dra in hakan lite lätt. Släpp axlarna från väggen och ha ett stolt bröst. Nu har du endast huvudet kvar mot väggen. Håll kvar i några sekunder och släpp. Upprepa fem gånger.

3. Stretch för halsmuskulaturen
Gör såhär: Pressa ena handen ner mot golvet. Vrid huvudet åt motsatt sida, snett uppåt/bakåt tills du känner en stretch i halsen. Håll några sekunder och byt sida. Upprepa fem gånger.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Några andra tips för att undvika gamnacke är följande:

*Försök att inte sitta i samma arbetsställning för långa stunder. Variera dig!

*Arbetar du vid Ipad eller mobil, vila armarna på ett bord framför dig istället för att ha den i knät.

*Rör på dig ofta, upp och gå eller hoppa med jämna mellanrum.

TÄVLING! Vinn två månaders coaching i kost och träning. Gå in på instagramkontot Familjefys och klicka på inlägget där det står TÄVLING.

Vinnaren kommer att få hjälp med kost och träning under januari och februari genom onlinecoaching och telefonsamtal. Som extra push kommer vinnarens framsteg presenteras på alla 24-sajterna i mars.

Kickstarta ditt 2018 med Familjefys!

LYCKA TILL!

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Jackpott-vecka på Stryktipset – Så vinner du miljonerna

Här är Tipsarenans bästa tips till helgen stryktips.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.14:04, 24 november, 2017

Välkomna till ett nytt systemförslag från oss på Tipsarenan.se!

Förra veckan var vi nära 13 rätt igen med bara minuter kvar, men stolpe ut och “bara” 11 rätt till slut. 14 miljoner jackpott nu och vi chansar hårt!

Fler speltips hittar du hos Tipsarenan:

1.     Liverpool – Chelsea (1)

Ett dygns mer vila för Liverpool p.g.a Champions League, det i kombination med hemmaplan tror vi fäller avgörandet.

2.     Crystal Palace – Stoke (1)

Förra veckans drag växer till en av veckans spikar. Otur för Palace senast. 4 raka veckor London nu tror vi kan bidra till en ny efterlängtad seger.

3.     Manchester United – Brighton (1,X)

Vi jagar högre utdelning och gör det ingen annan gör. Garderar hemmalaget. Be en bön.

4.     Newcastle – Watford (1,X)

Önskar helgardering men streckar från vänster då det är det mest sannolika utfallet.

5.     Swansea – Bournemouth (1,2)

Det känns som det kan bli rally här när Swansea ska gå för 3 poäng, för det börjar verkligen bli dags att vinna nu. Vi tror på mål!

6.    Tottenham – West Bromwich   (1)

Wembley, Harry Kane och ett Spurs som vinner sin grupp i Champions League före självaste real Madrid, vi vill gå för pengarna men ändå spikar vi denna fina favorit.

7.       Aston VIlla – Ipswich (1,X)

Favorit i fara. Championship, Aston Villa har inte övertygat trots något blekare motstånd senare tid. Ipswich uppretat efter missad straff borta mot Hull senast (2-2).

8.       Fulham – Millwall (1,X)

Bör räcka in i mål. Millwall står i 4,5 ggr på sportmarknaden.

9.      Hull – Bristol City (1)

Upcoming mot downgoin. Vi tror hemmalaget ser sin chans här och tofflar in 2-1 sista kvarten. En fet chansspik eftersom Svensson helgarderar matchen alla dagar i veckan.

10.  Middlesbrough – Derby (1,X)

Bortalaget med skadeproblem ändå känns det lite oroligt. Veckans troligaste kryss?

11.  Norwich – Preston (1,2)

Svårt att sätta fingrarna på något av lagens status, vi utnyttjar matematiken och väljer de 2 troligaste utfallen.

12.  Reading – Sheffield W. (X,2)

Veckans jämnaste match enligt sportmarknaden. Vi väljer det mest formstarka laget, måste vara ett klokare val än det andra alternativet.

13. Wolverhampton – Bolton (1)

Det enda Championship-laget som sticker ut lite extra. Leder ligan. Ett hårt satsande hemmalag med mycket goda chanser att plocka 3 nya poäng. Vi spikar!

annons-tipsarenan

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Här är de bästa övningarna med pilatesboll

24Sveriges skribent Emelie Elmes tipsar om vilka övningar som ger bäst resultat.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:59, 18 november, 2017

Pilatesbollen är ett fantastiskt redskap. Förutom styrka så tränar du även balans, bålstabilitet och kroppskontroll. Eftersom du behöver hålla balansen på bollen involverar du fler muskler och bålen är med och arbetar hela tiden.

Det är dessutom ett billigt redskap, du får en bra boll för under 200 kronor. Det finns oändligt många övningar att välja på och träningen är skonsam. Ja du hör ju, det finns hur många fördelar som helst.

LÄS MER: TV: Effektiv träning för småbarnsföräldrar

Balans är en färskvara och när du väl börjar träna den kommer resultaten snabbt. Balansen är viktig att hålla vid liv. Inte minst inför ålderdomen för att undvika fall och skador.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Är du nybörjare och tycker att det är lite obehagligt med hela balansgrejen så kan du ha en vägg eller stol att ta tag i precis bredvid dig.

Viktigt! Utför samtliga övningar lugnt och kontrollerat. Håll en neutral position genom hela rörelsen och försök att inte spänna nacken. De flesta av övningarna är tuffa för magen. Kör hellre på knä om du känner att du inte orkar på tå.

Investera i en pilatesboll eller testa nästa gång du är på gymmet.

Här kommer mina 12 favoritövningar:

1. Sittande med en fot i golvet
Ta dig tid här och hitta den inre muskulaturen.

2. Sittande med båda fötterna i luften
Lite tuffare än övning 1. Vingla på! Det blir bara ännu bättre träning för magen.

3. Knäböj mot vägg
Detta är en riktigt bra övning för dig som vill träna benen men avlasta ryggen från belastning.

4. Bendrag + höftlyft
Denna sköna duoövning tar riktigt bra i hela baksida lår och rumpa.

5. Sågen på knä
Tuff magövning.

6. Sågen på tå
Ännu tuffare magövning.

7. Liggandes på rygg + benlyft
Stor utmaning för balansen.

8. Planka med benlyft

9. Crunch med dynamiska armar
Genom att kombinera en statisk övning med en dynamisk kommer du åt både yttre och inre muskulaturen.

10. Planka med steg till sidan

11. Sidoplanka med rotation
Tänk på att pressa upp höften mot taket.

12. Peak
En riktigt tuff och rolig övning, försök att inte runda ryggen i toppläget.

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: 10 extra miljoner – här är raden som kan nå hela vägen

Tipsarenan.se levererar ett nytt spännande systemförslag till helgen stryktips - där det är hela 10 miljoner kronor i jackpott.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.12:52, 17 november, 2017

Ny vecka och ett nytt systemförslag från Tipsarenan.se. 10 miljoner i jackpott och många fina matcher. Kupongen ser lätt ut men då kan det ju ge desto mer om det skräller till.

  1.     Manchester U – Newcastle (1)

Kanske har Lukaku hittat mål igen. Oavsett det ska det här vara en väldigt trygg spik.

  1.     Bournemouth – Huddersfield (1,2)

Vi tror på ettan men behöver flera skrällar på kupongen. Bortalaget inte chanslöst.

  1.     Burnley – Swansea (1,X)

Överstreckad etta men vi tror inte heller att bortalaget vinner denna match.Burnley sjukt starkt hemma hela förra säsongen. 2-2-1 i år men det kan släppa nu.

  1.     Crystal Palace – Everton (1,X)

Veckans drag. Ettan kan även chansspikas. Everton mitt i kaos och vinner inte mot ett revanschlystet Palace.

  1.     Leicester – Manchester City (2)

Förrförra årets PL-vinnare mot bästa klubbalget i världen just nu? Kanske även överdrift men man räcker gott och väl till för att enkelt vinna denna bortamatch. Ok streck%.

  1.     Liverpool – Southampton (1)

Relevanta skador i hemmalaget men också otroligt hård konkurrens. Bör vara en riktigt stabil spik.

  1.      West Bromwich – Chelsea (X2)

Favorit i fara. Bortalaget med anfallsproblem. Det stundar även jätteviktig bortamatch i CL efter denna. WBA har endast förlorat hemma mot M City i år (2-3). Även ettan borde med.

  1.      Birmingham – Nottingham (1,2)

Svag form mot god form. som vanligt svårt att sortera lagen i Championship och vi satsar hårt igen med 12:an.

  1.     Hull – Ipswich (1)

Innan uppehållet hade vi inte spikat ettan men här tror vi att Hull tar chansen till en nystart men det blir snävt. 1-0?

  1.  QPR – Aston Villa (X2)

Stark feeling för bortalaget men vågar inte plocka bort krysset.

  1.  Reading – Wolverhampton (2)

Hur ska vi kunna låta bli att spika det hårt satsande bortalaget? Klasskillnad.

  1.  Sheffield W. – Bristol C. (1,X)

Bortalaget gick starkt innan uppehållet men här tror vi det roliga tar slut.

  1. Sunderland – Millwall (1,2)

I ärlighetens namn en mycket svårtippad historia. Vi envisas med att välja båda sidorna och hoppas att flytet är med oss bättre denna vecka.

annons-tipsarenan

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Effektiv träning för småbarnsföräldrar

24Sveriges skribent Emelie Elmes tipsar om hur du kan kombinera promenaden med träning.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:53, 11 november, 2017

Många är vi småbarnsföräldrar som promenerar överallt. Barnen brukar vara nöjda när vagnen rullar och vi får motion = alla vinner! Jag kombinerar gärna promenaden med lite styrketräning. Hur skönt är det inte att träna i friska luften?

Förutom parkbänkar, backar och stränder så är faktiskt barnvagnen ett bra redskap. Har du en bebis som vaknar så fort vagnen står still så är detta ett extra hett tips då alla sex övningar utförs medan vagnen rullar.

LÄS MER: TV: Så får du en vältränad mage

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Bestäm upplägg innan promenaden! Många upplever att det är större chans att det blir av om du skriver upp vad du ska göra på en lapp.

Tre exempel:

* Vid varje parkbänk jag stannar vid så kör jag tio utfall på varje ben.

* När jag kommit till parken som ligger halvvägs hem så kör jag tio repetitioner av alla sex övningar som visas på filmen.

*Jag ska göra sex stopp under promenaden och utföra så många repetitioner jag orkar av utfallen på första stoppet, knäböjen på andra stoppet, superman på tredje stoppet och så vidare.

Ha en plan, se till att ha roligt och träna efter dina förutsättningar!

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng