TV: Här dyker räven upp – mitt under promenaden

Promenaden fick en oväntad vändning och läsaren fångade allt på film.

Filip Beijer

Filip Beijer

Kl.10:00, 22 juni, 2017

24Malmö.se fick in en läsarfilm sent under onsdagskvällen där en läsare var ute och gick med hunden när han plötsligt fick en naturupplevelse som inte tillhör vardagen för den som bor i Malmö.

Plötsligt dök en räv upp några meter framför honom, något som enligt naturfilmaren och biologen Hans Berggren ser ut att bli vanligare och vanligare.

– Det blir vanligare och vanligare kan man nog säga. Utomlands har man gjort dokumentärer om det här. Framförallt i London finns det en stor rävpopulation. Det finns många soptunnor och råtter att ta hand om, säger Hans Berggren.

Hur vanligt är det i de svenska städerna idag?

– Det tillhör ju inte vardagen men är inte heller unikt, så långt skulle jag nog sträcka mig.

När städerna breder ut sig på djurens bekostnad, får stadsbon räkna med att få nya grannar, förklarar han.

Men är inte rävar väldigt skygga djur? 

– Jo, det stämmer. I vissa situationer är de extremt rädda, men de vänjer sig. Vad som styr det är väldigt svårt att säga men det kan vara så att de av en slump upptäcker att det finns gott om käk och då stannar de, säger Hans Berggren.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Match

IFK Malmö förlorade mot Berga på konstgräset

Då Bergaviks IP hade blivit vattensjuk togs beslut att spela matchen på Gastens konstgräs vilken skulle visa sig va gynnsamt för hemmalaget. Matchen drog igång ca 15 minuter senare på grund av ett skyfall som kom in lite innan matchstart. Matchen var en jämn och chansfattig tillställning som IFK Berga kunde gå segrande ur mot IFK Malmö. Se målen och höjdpunkterna i 24 Play.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.20:59, 16 september, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Familjefys med Emelie

TV: Så får du tid till träningen: ”Sätt inte ribban så högt”

24Sveriges nya träningsskribent Emelie Elmes tipsar om hur du hinner med träningen i din vardag. Hon visar även upp ett kort och effektivt träningspass.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.20:00, 14 september, 2017

Att träning är bra, det vet vi. Att det gör oss piggare, friskare, gladare och att det förmodligen kommer leda till ett längre liv, det vet vi också. Trots detta är det många som har svårt att få in träning som en naturlig del av vardagen.

En av de vanligaste förklaringarna jag hör är bristen på tid. Tid har vi alla. Det är däremot i slutändan vi själva som väljer hur vi ska prioritera den.

Användare av sociala medier sitter i genomsnitt och scrollar i över en timme om dagen. (!?)

Sätt inte ribban så högt. Tränar du nio minuter idag så är det mer än vad de som inte tränar alls gör. Här kommer fyra övningar du kan köra precis vart som helst. För DU har väl nio minuter över till träning idag? Idag kan vara dagen du tar tag i det!

Jobba 30 sek per övning, vila 15 sek. 3 varv!

Knäböj/squats

Här tränar du främst: framsida lår, baksida lår och rumpa

Så gör du: Stå höftbrett isär, pressa knäna lite utåt så att de inte faller inåt. Brösta upp dig och håll ryggen rak med lätt svank. Tighta till mage och bål och håll den spänningen hela tiden. Håll tyngden på hälarna och sätt dig så djupt som din rörlighet tillåter. Krummar du ryggen har du gått för djupt.

Dips

Här tränar du främst: triceps, baksidan av armen (Eller gäddhänget, kärt barn har många namn)

Så gör du: Dra bak och ned axlarna, se till att armbågarna går rakt bakåt genom hela övningen. Sträva efter att ha rumpan så nära stolen som möjligt. Böj armarna och sträck ut dem igen, Vill du ha det tuffare? Sträck på benen!

Superman

Här tränar du främst: rygg och balans

Så gör du: Stå på alla fyra. Fokus genom hela övningen på att ha höften stilla och höftbenen lika långt från golvet så att du inte tippar höften. Blicken i golvet och håll spänningen i bålen. Sträck diagonal arm och ben, håll kvar ett par sekunder innan du byter.

Plankan

Här tränar du främst: mage och core men precis hela kroppen är med och jobbar

Så gör du: Armbågarna under axlarna. Håll en naturlig svank, du känner direkt när du börjar tappa position. Det vanligaste misstaget är att hamna i  ”hängbron”. Kör bara så länge du orkar hålla en rak och fin planka.

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”.

Emelie Elmes

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Minicart en gokart med drift

Under tisdagen kunde man testa på minicart vid fontänen nere på Malmöfestivalen, en gokart i miniatyr där man kan drifta sig runt kurvor.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.16:11, 18 augusti, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Gigantisk uppblåsbar hinderbana på torget

Under Malmöfestivalen kan man få testa på The Beast helt gratis på Stortorget. The Beast är en stor hinderbana gjord av mängder med olika hoppborgar sammansatta till en lång bana.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.16:59, 16 augusti, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Så god är maten på Malmöfestivalen

För andra året i rad kör 24Malmö ett test av årets matstånd på festivalen – här är de fyra som fick högst betyg.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.20:04, 15 augusti, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng