Så blir du av med din söndagsångest

Är du en av alla de som har ångest av att måndagen närmar sig? Då är du inte ensam. Här får du tips om hur du blir av med ångesten.

Anton Unosson

Anton Unosson

Kl.09:47, 5 mars, 2017

Så blir du av med din söndagsångest
Foto: Maxpixel

Idag är det söndag, en dag som för många är förknippad med ångest. Tidningen Metro har pratat med de två psykologerna Caroline Kraus och Patrick Anderlind för att gå till botten med varför många har ångest på veckans sista dag.

– Sannolikt finns det en underliggande stresskänsla som är relaterad till arbetssituationen och som aktualiseras i samband med tanken på att återgå till jobbet på måndagen. Under helgen kopplar man av och stänger av oron, men på söndag kväll kommer tankarna på jobbet som en påminnelse om vardagen och den stress som väntar i morgon. Kontrasten kan vara stor mellan att känna sig lugn och avspänd med familjen och stressad inför att komma tillbaka till chefer och kollegor, säger psykologen Caroline Kraus till Metro.

Kollegan Patrick Anderlind håller med.

Att återgå till vardagssituationer som känns oattraktiva eller svåra att hantera på olika sätt är en orsak. Det kan handla om vantrivsel på jobbet, men också om att få ihop vardagspusslet. Oro inför barnens skolgång till exempel, säger Anderlind.

Patrick Anderlind menar att det inte bara är oro för den kommande veckan som orsakar ångesten. Det kan också handla om störda sömnrutiner eller att helgens förväntningar inte gick i uppfyllelse.

Trots att många känner samma ångest varje vecka så är det inte säkert att vi vänjer oss, menar Caroline Kraus och Patrick Anderlind.

– Om du känner dig stressad över din jobbsituation så finns oron såklart under hela veckan men den minskar något på helgen och ökar igen i samband med tanken på vardagens krav, säger Caroline Kraus.

Människor är vaneindivider och har lätt att göra som vi alltid gjort tidigare. Du kanske inte har någon förklaring till din problematik, eller att det finns någon egentlig anledning bakom din ångest, säger Patrick Anderlind.

Hur ska man då göra för att slippa ångesten?

 Försök föreställa dig hur din vardag skulle se ut om du själv fick bestämma över den. Sen kan du försöka få din vardag att närma sig dina önskningar, så mycket det går, säger Patrick Anderlind.

Bra sömn, vardagsmotion, närvaro i nuet och bra kost kan sänka stresskänslan. Du kan också försöka påverka din situation genom att prata med chefer och kollegor om hur du mår. Om inte det ger något resultat bör du nog acceptera att det vore bättre att arbeta någon annanstans.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel