Veckans Företag

Han gör succé med unika glassar: ”Pressar komfortzonen”

På glassföretaget Köld är det möjligt att äta glass gjord på allt från Earl Grey till Gorgonzola. "Vi tar ut svängarna lite" säger företagets grundare Peter Svanberg.

Gabriel Almlöf

Gabriel Almlöf

Kl.15:17, 20 december, 2016

Han gör succé med unika glassar: ”Pressar komfortzonen”
Peter Svanberg driver glassföretaget Köld på Möllan. Foto: Gabriel Almlöf

Vad som ser ut som en helt vanlig glasskiosk inne i food courten på Mitt Möllan, kan mycket väl bli nästa världssuccé. Glassföretaget Köld som drivs av Peter Svanberg, skapar unika glassorter som inte görs någon annanstans.

Just nu visar han stolt upp glassar med smak av Earl Grey te, Lager-öl och gorgonzola. Den sistnämnda kom från att de hade läst om en ostglass i USA och bestämde sig för att prova. Även om smaken låter udda så har den blivit en succé bland besökarna.

– Många italienare går till min granne här inne. Ibland stannar de till och tycker jag är märklig som har gorgonzolaglass. I Italien är det så klassiskt med vanilj och choklad. Men när de får smaka, så ändrar de sig. Vissa ropar till och med att jag ska ta den till Italien, säger Peter Svanberg.

img_0976

Intresset för udda glassmaker kom efter en lång tid som affärsutvecklare i bland annat USA. Medan andra branscher som läsk, te och godis experimenterade stod glassbranschen kvar på sin traditionella grund, med begränsat urval. Där såg Peter Svanberg och hans kollega Alex Wesolowski en lucka som de bestämde sig för att fylla och dagligt testande av nya smaker gjorde succén till ett faktum. Varje dag har företaget två mer extrema sorter, för dagen gorgonzola och cherry bomb. De två är till för att överraska och utmana kunden.

– Låt säga att vi har tio kunder. På våra unika glassar kommer 6 eller 7 säga att det var riktigt gott, en eller två kommer säga att det inte var deras grej. En person kommer att säga fy vad äckligt. Vi tar ut svängarna lite. Vi ska vara lite nyskapande och spränga lite gränser.

Han menar dock att det är viktigt att inte alla älskar de mer extrema smakerna, för då är den för vanlig.

– Om alla skulle säga att det är de bästa som de ätit, då har vi blivit för fega. Vi försöker att pressa komfortzonen lite. Men för de vanliga glassarna, vill vi så klart att alla ska älska dem.

img_0977

Företaget gör nu även en storsatsning på att skapa sockerfria glassar. Peter vill erbjuda reportern ett blindtest för se om han klarar av att veta vilken som är sockerfri och inte. Efter att ha smakat på båda och funderat en stund gör jag ett val.

– Du har rätt, men bara det att du tvekade och började fundera på om det verkligen var rätt, det är svar nog för mig. Våra sockerfria alternativ ska vara tillräckligt bra för att man inte ska vara hundra procent säker. Det är inte de sockerfria alternativen på marknaden idag.

Nu väntar en nysatsning för företaget som vill bli internationella. Första steget är en kund med flera restauranger i Köpenhamn innan man vill ta sin glass till bland annat Berlin och Amsterdam.

Och den stora frågan om hur gorgonzolaglass smakar? Förvånansvärt god, trots att man känner tydlig smak av osten.

Fakta



Köld
Grundades: 2015
Affärsidé: Att utveckla och producera nytida glass som även ifrågasätter traditioner och tänjer på gränser. 
Antal anställda:
2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel