TV: Tar lussebullen till en ny nivå

Ett recept för den som vill bryta normen och göra en kladdkaka istället.

Filip Beijer

Filip Beijer

Kl.07:35, 13 december, 2016

På Lucia säljs och bakas det lussebullar och i mängder men det kan, tro det eller ej, kanske bli för mycket lussebullar för vissa.

För den som tröttnat på de kringlande gula saffransbullarna finns här ett recept som utmanar – nämligen lussebulle-kladdkakan, som här görs av pyssel och bak-sajten fixasjalv.se

Se klippet ovan för att få fram receptet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Enkel mat till billig peng: ”Det skulle jag bjuda på”

Ska du bjuda hem polarna på skönt häng i helgen? Här är ett lättarbetat recept som kan göra succé.

Magnus Anderberg

Magnus Anderberg

Kl.18:47, 22 april, 2016

Enkel mat till billig peng: ”Det skulle jag bjuda på”
Foto: Pixabay

Det är löning först på måndag, men helgen står för dörren. Energiska av det fina vädret kan det vara upplagt för skönt häng med barndomsvänner eller bästa kompisarna från jobbet.

Vi ringde upp Niklas Wernerheim som är köksmästare på restaurangen Söder om Småland för att få lite tips om en trivsam maträtt till en överkomlig peng.

En hel grissida kokas i kastrull i 2-2,5 timme med salt, peppar, en morot, gul lök och lagerblad.

– Se till att den är mör när du plockar upp den ur kastrullen, säger Niklas.

Hacka därefter grissidan i kuber och stek den tillsammans med chili, ingefära och koriander.

Tillbehör: Strimlad vitkål, tillsammans med vinäger, olja, salt samt rivet skal och saften från en citron. Blanda ihop med en burk Crème Fraiche och låt det stå och dra i 20 minuter. Servera i mjukt bröd som pitabröd eller tortillabröd. Strö över hackad rödlök och koriander i samband med serveringen.

– Detta är ingen rätt som vi serverar på restaurangen, men om jag skulle bjuda hem mina kompisar i helgen hade jag bjudit på detta. Många av ingredienserna kan man hitta av fin kvalitet på någon torghandel.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tips: Så äter du nyttigt i påsk

Påsk innebär mat – som så många andra svenska högtider. Men hur bra är påskmaten och går den att göra nyttigare? 24Malmös träningsbloggare Sara Stridh har svaren.

Redaktionen 24malmö.se

Redaktionen 24malmö.se

Kl.08:09, 25 mars, 2016

Tips: Så äter du nyttigt i påsk

Sara om påskmaten:
Mycket av påskmaten är faktiskt väldigt nyttig. Oavsett hur nyttig mat, frukt eller kakor är bör man dock fortfarande äta med måtta. Att äta nyttig mat betyder inte att man kan äta dubbelt så mycket som vanlig mat.

För att undvika att överäta kan du se till att börja påskmiddagen med att dricka ett glas vatten, se till att äta upp dina grönsaker först och välj nyttiga efterrätter istället för påskgodis!

Allt om motion och hälsa – följ Sara Stridhs träningsblogg här

Här kommer Saras nyttiga tips till påskbordet:

Ägg: Innehåller folsyra, selen, D-vitamin, B12 och B2. Ägg är en fantastisk proteinkälla med bra fetter vilket gör att ägg är bra för hjärnan, nervsystemet och immunförsvaret. För att hålla nere kaloriintaget kan man skippa gulan.

Lax: Innehåller omega-3, D-vitamin och B-12. Detta gör lax bra för hjärtat och kan stärka både skelett, tänder och immunförsvaret.

Sill: Innehåller omega-3, D-vitamin, B-12 och selen. Precis som lax är sill bra för hjärnans funktioner och hjärtat. Dock kan den inläggningslagen innehålla oerhört mycket socker. Se till att försöka hälla av sillen innan servering eller köp sill inlagd i klar vätska.

Servera en nyttig efterrätt till påskmiddagen:
Servera fitness-kakor till efterrätt eller varför inte en frisk och mousse-liknande proteinfluff? Proteinfluff är helt klart min absoluta efterrättsfavorit. Det är en utsökt och lättlagad fitness-efterrätt som hjälper dig, och dina gäster, att hålla midjemåttet som tillagas på endast 10 minuter!

Skärmavbild 2016-03-25 kl. 07.52.22

Proteinfluff
1 skopa (30gram) proteinpulver – (hallon eller vit choklad är att föredra) 200-250 gram frysta hallon 30-50 gram lätt kvarg

Utförande: Mixa frysta bär i en mixer eller med en stavmixer i en bunke. Tillsätt proteinpulvret och kvarg. Vispa med elvispen tills du har fått önskad volym på din proteinfluff – ju länge du vispar desto mer fluff! Servera i två skålar och toppa gärna med några extra hallon ovanpå fluffen.

Näringsvärde: Kcal: 219 • Protein: 29g • Kolhydrater: 20g • Fett: 2,5g

Skärmavbild 2016-03-25 kl. 07.55.21

Oat Cookies
3 dl havregryn • 3 skopor proteinpulver (90g) • 4 st. äggvitor • 1 dl äppelmos lågkalori (Önos) • 1 msk flytande margarin • 1 tsk kanel

Utförande: Välj ut din proteinpulversmak till smeten. Använd gärna proteinpulver med vanilj- eller cookie dough-smak, personligen tycker jag de passar bäst till oat cookies. Rör ihop proteinpulvret med resterande ingredienser till en kletigt underbar kakdeg.  Fördela kaksmeten i valfri mängd kakor på en plåt klädd med bakplåtspapper. Jag rekommenderar att ni gör lite större kakor (ca 10cm i diameter), då dom är som godast när dom är lite mjuka inuti (enligt mig). Sätt in kakorna i ugnens mitt på 150C i 10-15 minuter, beroende på hur stora kakorna är.

Tips: Rör i russin, chokladflarn eller krossade nötter i din smet för att få en egen personligare smak.

Näringsvärde (hela smeten): Kcal: 939 • Protein: 100g • Kolhydrater: 84g • Fett: 20g

Skärmavbild 2016-03-25 kl. 07.58.43

Fitness Brownies
3 st. äggvitor, 2 skopor proteinpulver chokladsmak, ½ dl mandelmjöl • ½ dl kokosnötsmjölk, 1 dl kakao, 4 msk stevia, 2 msk vaniljsocker, 1 msk bakpulver, 1 dl lågkalori äpplemos (Önos), 1 dl grekisk yoghurt, 2,5 dl Philadelphia light

Utförande:
1. Förvärm ugnen till 160C.
2. Smörj en cirka 20x20cm ugnsform.
3. Rör ihop alla ingredienser till en jämn smet. Avsluta med att blanda ner Philadelphia i smeten manuellt.
4. (Tips. rör i krossade mandlar eller chokladknappar för en fylligare smak).
5. Häll smeten I den förberedda ugnsformen och baka i ugnen i 34-38 minuter.
6. Låt kakan svala minst 30 minuter efter ugnen.
7. Dela upp kakan i 16st jämnstora bitar

Tips: Hallonsås för extra lyx! Värm frysta hallon i en kastrull och låt puttra någon minut innan servering.

Näringsvärde (per brownie): Kcal: 108 • Protein: 5,6g • Kolhydrater: 4,3g • Fett: 6,4g

Allt om motion och hälsa – följ Sara Stridhs träningsblogg här

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel