Här är Malmös gröna åkeri: ”Handlar om mer än bara miljöfrågan” | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

Här är Malmös gröna åkeri: ”Handlar om mer än bara miljöfrågan”

Bland bullrande lastbilar i Malmö finns det ett transportföretag som sticker ut. Med muskelkraft transporterar de gods i Malmö. Det här ett av få företag i Malmö som drömmer om konkurrens.

Gabriel Almlöf

Kl.18:42, 22 november, 2016

Här är Malmös gröna åkeri: ”Handlar om mer än bara miljöfrågan”
Grundarna Nils och Johan Wedin. Foto: Gabriel Almlöf

MOVEBYBiKE är succéföretaget som hände av en slump. Eller rättare sagt av en rad slumpmässiga händelser, som grundaren Johan Wedin beskriver det.

– Jag hade levt ett bilberoende liv uppe i Norrland. Men när jag flyttade till Malmö var det så mycket lättare att cykla, då märkte jag av bilen var jobbig så jag sålde den.

LÄS MER: Jalla Jalla – falafelhaket som blev en nattklubb

När han hade flyttat ner till Malmö började intresset för att arbeta med cyklar. Under en resa i Afrika köpte han loss en stort antal cyklar som han började att mecka med i Malmö. Cykelintresset fortsatte och när han var och samlade in cyklar i Malmö uppkom det första transportbehovet.

– När vi skulle transportera cyklarna började en tanke att gro. Vi tänkte att vi borde kunna transportera det med något typ av flak på en cykel. När jag Googlade runt lite hittade jag en tillverkare i USA och köpte två exemplar.

20140906_121836_753x344px

Där och då började MOVEBYBiKE, Malmös gröna åkeri. Företaget transporterar gods inne i Malmö till storkunder som Malmö stad och MKB, men även till klimatsmarta privatpersoner. Under de fyra åren sedan de etablerades har de hyllats för sitt sätt att revolutionera transporterna i Malmö.

– Ju mer vi lär oss har vi märkt ju mer hur rätt vi var ute. Vi märkte snabbt att vi låg i framkant i något som många andra hade missat.

Det var dock inte miljön som var det viktigaste för Johan Wedin när han startade bolaget. Det var tanken om att kunna göra så mycket mer med cykeln.

– Även om miljöaspekten är väldigt viktig så var det inte drivkraften när vi startade. Det var istället tanken om att det går. Sedan fick vi positiv uppmärksamhet. Men det bakomliggande motivet var inte miljöfrågan. Vi drevs mer av att det går att göra på ett annat sätt.

Idag kör företaget allt från mat till några av kommunens förskolor till sophantering. Fördelen menar Wedin är att det är betydligt säkrare att röra sig runt barn på en cykel än i en stor lastbil.

– Det vi säljer till en kund som MKB är egentligen inte att flytta deras sopor. Det handlar om att göra området fritt från tung trafik. När vi kör omkring är det trångt och mycket folk. Många små barn och hundar som springer runt. För oss är det inget problem. Vi kör istället lugnt och fint, säkert och trevligt. På så sätt handlar vår verksamhet om så mycket mer än bara mindre utsläpp.

Lär mer: Grönt åkeri blev Årets Lyft i Skåne

Till skillnad från många andra branscher så drömmer han nu om en ökad konkurrens,

– För att det ska hända något i samhället behöver vi konkurrenter som gör samma sak. Vi vet att det krävs fler aktörer för att det ska bli någon förändring.

Men Johan Wedin har ett ess i rockärmen. En del i företagets verksamhet är att utveckla nya cyklar som är bättre lämpade för transporter än de som finns på marknaden idag.

– När våra konkurrenter kommer och cyklar ikapp oss får de gärna cykla på våra cyklar, säger Johan Wedin.

Fakta



Move by Bike
Affärsidé: 
Att erbjuda miljövänliga, billiga och citysmarta transporter med cykel och vagn.
Grundades: 2012
Antal anställda:
7

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Prylkedjan stänger sin butik i Malmö

Försäljningsraset tvingar butikskedjan att stänga samtliga fysiska butiker.

Robin Östberg

Kl.20:57, 23 maj, 2018

KLART: Prylkedjan stänger sin butik i Malmö
Foto: Mostphotos.

För butikskedjan Hobbex sjönk försäljningen med drygt 50 miljoner kronor kronor det senaste räkenskapsåret. Därför har bolagsledningen bestämt att alla fysiska butiker ska stängas, inklusive den i Emporia Shoppingcenter.

– Det nuvarande butikskonceptet fungerar inte för den här typen av försäljning. Det kan vi se på siffrorna, säger delägaren Johan Gustavsson, till Market.

Hobbex har nu inlett en total omvandling av bolaget för att skapa en modell som är hållbar på fem års sikt, där fokus ska ligga på e-handeln.

I dagsläget finns finns 14 butiker kvar inklusive lagerbutiken i Borås. Klart är att butiken i Umeå stänger efter sommaren och med övriga butiker förs en dialog med berörda fastighetsägare.

Johan Gustavsson utesluter dock inte att kedjan även i framtiden kommer att ha en fysisk närvaro.

– Det krävs något annat och jag har mina idéer. Men det får vi prata om senare, säger han till sajten.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

4 000 Malmöungdomar ska få sommarpraktik

Projektet Ung i sommar fortsätter att växa.

Gabriel Almlöf

Kl.11:00, 21 maj, 2018

4 000 Malmöungdomar ska få sommarpraktik
Foto: MostPhotos

Projektet Ung i sommar har varit ett sätt för unga Malmöbor att komma in på arbetsmarknaden genom praktikplatser. I år ökar antalet praktikplatser från 3 000 till 4 000. Bland annat är det möjlighet att praktisera som projektledare, designer, installatör och undersköterska.

— För oss arbetsgivare är det en fantastisk möjlighet att visa sin verksamhet för Malmös ungdomar och förstås även möta eventuella nya medarbetare, säger Henrik Drakhed, sektionschef på Praktik Malmö, arbetsmarknads- och socialförvaltningen.

En av alla arbetsgivare som hoppat på tåget är FEW Agency i Malmö.

— Vi som arbetar med kommunikation har stor nytta av att få in nya talanger med större mångfald i branschen, som speglar samhället vi verkar i. Vi tyckte att det gick så bra förra året att vi självklart vill driva detta vidare i år igen och hoppas på att fler reklambyråer ansluter sig, säger Jonna Åkesson, som är produktionsledare på FEW Agency.

I år fyller Ung i sommar 25 år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030

Kontanter kan snart vara ett minne blott. Redan om 12 år spås Skåne vara helt kontantfritt.

Gabriel Almlöf

Kl.08:04, 19 maj, 2018

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030
Foto: Robert Kneschke / MostPhotos

Företaget ST1 har tillsammans med SIFO undersökt svenskarnas inställning till kontantfri betalning. Undersökningen visade att 79 procent var positivt inställda och att de använder betalning via mobilen minst en gång i månaden.

34 procent av dem som inte använder mobil betalning, gör det inte eftersom de anser att för få butiker erbjuder möjligheter att betala med mobilen.

Men snart kan det bli ändring på det. Malmö Stads näringslivsdirektör Pehr Andersson säger att kontantfria betallösningar kommer ta över allt mer.

– Stora delar av Skåne är så kallade early adopters som tar till sig ny teknik och nya trender väldigt snabbt. Jag tror många som redan testat Swish eller att betala parkering med mobilappar är mycket nöjda och har insett hur bra den typen av betalning fungerar. Då finns ingen anledning att backa utan man välkomnar istället fler betallösningar av sådant slag.

– Ett utökat utbud av mobilbetalning blir win-win för båda sidor. Konsumenten slipper bära med sig en plånbok med växelpengar. Handlaren slipper i sin tur dyr kontanthantering och kan fokusera på att stärka kundupplevelsen. Dessutom är mobilbetalning säkrare för båda parter. Jag tror utvecklingen kommer gå fort och skulle gissa på att Skåne är kontantfritt redan år 2030.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Malmö Food Truck Festival laddar för ny succé: ”Blir större i år”

I år blir Malmö Food Truck Festival en tredagarsfestival med mängder av nya aktörer. "Evenemanget kommer bli 50 procent större jämfört med förra året" säger projektledaren Rodrigo Lopez Calderon.

Gabriel Almlöf

Kl.18:03, 17 maj, 2018

Malmö Food Truck Festival laddar för ny succé: ”Blir större i år”
Fotograf: Pierre Ekman

I fjol var det premiär för Malmö Food Truck Festival. Snart är det dags igen och årets evenemang kommer bli ännu större.

– Evenemanget kommer bli 50 procent större jämfört med förra året. Vi kommer att köra en extra dag, så i år blir det fredag, lördag och söndag. Vi har fått in 14 helt nya aktörer, varav många aldrig varit i Malmö tidigare. Det rör bland annat om foodtrucks från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, säger projektledaren Rodrigo Lopez Calderon och fortsätter.

– Vi kommer även att ha några foodbikes på plats. Det är en slags lådcykel som man gjort om till en försäljningsvagn. Det kommer att bli jättehäftigt att få in dem i mixen.

Festivalen kommer att innehålla något för alla smaklökar, eftersom mat från cirka 15 länder kommer att finnas representerade.

– Det blir en helt annan känsla när vi skapar en festival om man jämför med att ha de utspridda över hela staden. Jag tror det kommer bli en härlig stämning och så klart massa god mat.

Malmö Food Truck Festival arrangeras 25-27 maj i Magistratsparken.

Se årets deltagare i faktarutan. 

Fakta



Årets deltagare med hemstad i parantes

Argentine Street Food (Köpenhamn)
Baristakollektivet (Malmö)
Bike and Bake (Köpenhamn)
Boho Bar (Göteborg)
Carne & Taco Streetfood (Köpenhamn)
Casseroll (Malmö)
Crepes A La Carte (Köpenhamn)
Fisky Business (Malmö)
Gaston & Vega (Kristianstad)
Green Fries (Malmö)
Indian Grill (Stockholm)
Ismobilen (Köpenhamn)
Jeffrey's Food Truck (Stockholm)
Kafferista (Malmö)
Korrito (Malmö)
Meal on Wheels (Malmö)
Noi's Café och Deli (Malmö)
Nordic Street Food (Malmö)
Operagrillen (Malmö)
Papas Folkölsbar (Malmö)
Poké & Sunt (Göteborg)
Reggae Juice (Stockholm)
Ristet Rug (Köpenhamn)
Rosa Husvagnen (Stockholm)
Simple Food Truck (Malmö)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Malmöföretaget slår försäljningsrekord: ”Början på något mycket större”

Företaget Hövding har skapat en airbag för cyklister. Efter en stor försäljningssuccé på hemmaplan börjar företaget nu också få in stora försäljningssiffror från utlandet.

Gabriel Almlöf

Kl.10:53, 17 maj, 2018

Malmöföretaget slår försäljningsrekord: ”Början på något mycket större”
Fredrik Carling på Hövdin. Foto: Pressbild

Malmöföretaget Hövding gör succé med sin airbag för cyklister. Under torsdagsmorgonen meddelade företaget att man nu sålt 100 000 enheter.

– Sedan årsskiftet 2017 har vi sålt lika många Hövdingar som vi gjort de senaste fem åren. Att det nu är över 100 000 cyklister som är skyddade tack vare Hövdings unika airbagteknologi är något som gör oss glada och stolta, säger Hövdings VD Fredrik Carling i ett pressmeddelande.

Nu tror företaget att försäljningskurvan kommer att gå upp ännu mer. Inte minst eftersom de nu säljs på 15 marknader i Europa, samt Japan.

– Vi ser detta som en början på något mycket större och jag är övertygad om att de nästa 100 000 kommer säljas på mycket kortare tid. Precis som när man cyklar gäller det att få hjulen i rullning, sedan kommer farten. Hövding börjar bli en etablerad produkt som fler och fler känner till på vår hemmamarknad. Vi siktar på att använda de erfarenheterna för att nå framgång även internationellt, säger Fredrik Carling.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng