Veckans Företag

Här är Malmös gröna åkeri: ”Handlar om mer än bara miljöfrågan”

Bland bullrande lastbilar i Malmö finns det ett transportföretag som sticker ut. Med muskelkraft transporterar de gods i Malmö. Det här ett av få företag i Malmö som drömmer om konkurrens.

Gabriel Almlöf

Gabriel Almlöf

Kl.18:42, 22 november, 2016

Här är Malmös gröna åkeri: ”Handlar om mer än bara miljöfrågan”
Grundarna Nils och Johan Wedin. Foto: Gabriel Almlöf

MOVEBYBiKE är succéföretaget som hände av en slump. Eller rättare sagt av en rad slumpmässiga händelser, som grundaren Johan Wedin beskriver det.

– Jag hade levt ett bilberoende liv uppe i Norrland. Men när jag flyttade till Malmö var det så mycket lättare att cykla, då märkte jag av bilen var jobbig så jag sålde den.

LÄS MER: Jalla Jalla – falafelhaket som blev en nattklubb

När han hade flyttat ner till Malmö började intresset för att arbeta med cyklar. Under en resa i Afrika köpte han loss en stort antal cyklar som han började att mecka med i Malmö. Cykelintresset fortsatte och när han var och samlade in cyklar i Malmö uppkom det första transportbehovet.

– När vi skulle transportera cyklarna började en tanke att gro. Vi tänkte att vi borde kunna transportera det med något typ av flak på en cykel. När jag Googlade runt lite hittade jag en tillverkare i USA och köpte två exemplar.

20140906_121836_753x344px

Där och då började MOVEBYBiKE, Malmös gröna åkeri. Företaget transporterar gods inne i Malmö till storkunder som Malmö stad och MKB, men även till klimatsmarta privatpersoner. Under de fyra åren sedan de etablerades har de hyllats för sitt sätt att revolutionera transporterna i Malmö.

– Ju mer vi lär oss har vi märkt ju mer hur rätt vi var ute. Vi märkte snabbt att vi låg i framkant i något som många andra hade missat.

Det var dock inte miljön som var det viktigaste för Johan Wedin när han startade bolaget. Det var tanken om att kunna göra så mycket mer med cykeln.

– Även om miljöaspekten är väldigt viktig så var det inte drivkraften när vi startade. Det var istället tanken om att det går. Sedan fick vi positiv uppmärksamhet. Men det bakomliggande motivet var inte miljöfrågan. Vi drevs mer av att det går att göra på ett annat sätt.

Idag kör företaget allt från mat till några av kommunens förskolor till sophantering. Fördelen menar Wedin är att det är betydligt säkrare att röra sig runt barn på en cykel än i en stor lastbil.

– Det vi säljer till en kund som MKB är egentligen inte att flytta deras sopor. Det handlar om att göra området fritt från tung trafik. När vi kör omkring är det trångt och mycket folk. Många små barn och hundar som springer runt. För oss är det inget problem. Vi kör istället lugnt och fint, säkert och trevligt. På så sätt handlar vår verksamhet om så mycket mer än bara mindre utsläpp.

Lär mer: Grönt åkeri blev Årets Lyft i Skåne

Till skillnad från många andra branscher så drömmer han nu om en ökad konkurrens,

– För att det ska hända något i samhället behöver vi konkurrenter som gör samma sak. Vi vet att det krävs fler aktörer för att det ska bli någon förändring.

Men Johan Wedin har ett ess i rockärmen. En del i företagets verksamhet är att utveckla nya cyklar som är bättre lämpade för transporter än de som finns på marknaden idag.

– När våra konkurrenter kommer och cyklar ikapp oss får de gärna cykla på våra cyklar, säger Johan Wedin.

Fakta



Move by Bike
Affärsidé: 
Att erbjuda miljövänliga, billiga och citysmarta transporter med cykel och vagn.
Grundades: 2012
Antal anställda:
7

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Godisgiganten vill öppna i Malmö

Den expansiva godiskedjan bekräftar intresset för en etablering i Malmö.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.17:59, 17 december, 2017

EXTRA: Godisgiganten vill öppna i Malmö
Foto: Arkiv

Godisjätten Kandy´z driver butiker i bland annat Stockholm, Gävle och Mjölby. Med sitt enorma godissortiment vill man nu fortsätta slå sig in i städer runt om i landet. Andreas Östergren är verksamhetscontroller och en av de som arbetar med nyetableringar för kedjan. Han berättar att man vill expandera kraftigt de kommande åren.

– Vi har tio butiker öppna idag varav tre öppnat i år. Vi har som mål att växa med fem nya butiker varje år de kommande fem åren. Kanske kan det till och med bli fler, säger han.

En av dessa butiker kan mycket väl hamna i Malmö.  

– Malmö är en stad som vi har ögonen på även om vi idag riktar ett större fokus mot en etablering i Göteborg. Men Malmö är intressant om vi hittar en bra lokal och en bra franchisetagare, absolut, säger Östergren.

Hur lyder ert koncept?

– Vi säljer godis och vill erbjuda en godisupplevelse för våra kunder. Vi har stora välfyllda butiker. När vi nu etablerar oss framöver tittar vi efter lokaler om cirka 250-500 kvadratmeter.

Upplever du att det är svårt att hitta rätt?

– Jag skulle säga att det är lite 50-50 när det kommer till franchisetagare och lokal. Ibland är det ena svårare än det andra. Vi får väldigt mycket förfrågningar om etableringar och lyssnar på alla.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gigantisk trampolinpark öppnar i Köpenhamn

Då öppnar de upp på andra sidan sundet.

Filip Beijer

Filip Beijer

Kl.14:01, 15 december, 2017

Gigantisk trampolinpark öppnar i Köpenhamn
Foto: Bildbyrån

Trampolinparken Bounce tar sig utomlands och öppnar den första parken i Köpenhamn. Invigningen väntas ske till våren och sommaren och parken kommer att husera i köpcentrumet Fields lokaler.

– Det byggs allt fler köpcentrum och handelsplatser i Norden och konkurrensen om kunderna hårdnar. Att även erbjuda upplevelser blir allt viktigare. Bounce Scandinavia jobbar nära fastighetsägare för att ge nytt hopp om jakten på publik genom vårt internationella koncept. Vi är mycket glada över vårt samarbete med Field’s som är erkänt duktiga på att kombinera shopping, upplevelser och restaurangutbud under ett och samma tak, säger Daniel Dersén, vd för Bounce Scandinavia.

Fields ligger beläget i Örestad, vilket är den första anhalten med tåg efter Köpenhamns flygplats Kastrup för resenärer som kommer med tåg från Malmö.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Bakom kulisserna på Tesla – då öppnar nya butiken

Om bara några dagar öppnar Tesla nytt i Malmö och vi fick ta oss en titt inne bland det allra heligaste, serviceverkstaden.

André Kvist

André Kvist

Kl.19:42, 8 december, 2017

8 bilder
  • Teslas nya butik i Malmö öppnar måndagen den 11 december. Foto: Tesla.
    Teslas nya butik i Malmö öppnar måndagen den 11 december. Foto: Tesla.
  • Foto: Tesla.
    Foto: Tesla.
  • Foto: Tesla.
    Foto: Tesla.
  • Foto: Tesla.
    Foto: Tesla.
  • Foto: Tesla.
    Foto: Tesla.
  • Foto: Tesla.
    Foto: Tesla.
  • Foto: Tesla.
    Foto: Tesla.
  • Foto: Tesla.
    Foto: Tesla.

Tidigare har 24Malmö rapporterat att Tesla kommer att öppna nytt i Malmö. Nu kan vi bekräfta att invigningen sker på måndagen den 11 december klockan 08:00.

De nya lokalerna på Boplatsgatan vid Jägersro har just färdigställts. Till skillnad från butiken på Emporia kommer här även att finnas en serviceverkstad och en leveranslokal. Allt för att företaget vill påskynda Sveriges övergång till hållbara transporter oh energilösningar men även för att elbilar har blivit mer populärt.

LÄS MER: EXTRA: Snart öppnar Tesla nytt i Malmö

– Det finns ett stort intresse för elbilar i regionen vilket vi möter varje dag i vår butik i Emporia, säger Tesla.

Detta är den den femte butiken i Sverige som Tesla öppnar och det tredje servicecentret, de övriga två ligger i Göteborg och Stockholm. Även i Köpenhamn finns det en.

Teslas nya butik på Foto: Tesla.

Teslas nya butik på Boplatsgatan. Foto: Tesla.

Teslas nya lokaler är inte som andra bilfirmor. Här finns inga dofter från avgaser trots att bilarna startas inomhus, ljudnivån åtminstone från bilarna är frånvarande och mekanikerna är inte mekaniker. De är tekniker och klanderfritt rena från smuts och olja.

– Kundernas önskemål om en tystare och renare miljö leder utvecklingen för elbilar starkt framåt, samt regeringens mål att uppnå ett fossilfritt Sverige 2030 hjälper till att snabba på utvecklingen.

Fordonen är som tagna från en science-fiction film. De drivs av 700 kilogram litiumjonbatterier som ligger som en matta närmast asfalten vilket medför en låg tyngdpunkt. Två motorer mellan vardera hjulpar genererar kraften och tekniken i bilen är mer avancerad än undertecknads dator, mobil och läsplatta tillsammans.

Hårdvaran för autonom körning är nu även standard i samtliga bilar, med radar och kameror kör bilen utan hjälp av människan bakom ratten. Det enda hindret är de regleringarna som finns mot självkörande fordon.

– Model S är den första helelektriska familje- och tjänstebilen på marknaden med en räckvidd på 632 kilometer, enligt EU-körcykeln. Revolutionen är att bidra till att påskynda Sveriges övergång till hållbara transporter och energilösningar.

Datorskärmen är bilens hjärta, här styrs allt från musik till fjädring. Foto: André Kvist/24Malmö.

Datorskärmen är bilens hjärta, här styrs allt från musik till fjädring. Foto: André Kvist/24Malmö.

Tesla är just i begrepp att gå in i den tredje och sista fasen i sin så kallade ”Master plan”. Den inleddes med lanseringen av sportbilen Roadster 2008. De två bilarna Model X och Model S som just nu är på marknaden var steg två då man vände sig till en bredare publik.

I andra hälften av nästa år lanserar så steg tre, med Model 3. En bil som ska kosta drygt 35 000 dollar och vänder sig till i princip alla människor.

Tesla själva säger att de ”leder en revolution” men uppskattar samtidigt draghjälp från andra biltillverkare. Vad man vill är att sätta fokus på hållbarhet och klimatsäkra alternativ med kunskap och få människor att tänka därefter.

Elbilarna är bara en del i det hela med tanke på att transportsektorn står för drygt 23 procent av människans koldioxidutsläpp. De övriga fokusområdena för Tesla är energi i form av sol- eller vindkraft. Samt lagringen av denna energin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

IKEA-bluff på Instagram lurar dig på pengar

Falskt erbjudande sprids i sociala medier. Här är IKEA-bluffen du inte ska gå på.

Filip Beijer

Filip Beijer

Kl.16:54, 7 december, 2017

IKEA-bluff på Instagram lurar dig på pengar
Foto: Bildbyrån

Annonsen som i dagsläget finns på Instagram påstås sälja billiga presentkort på Ikea inför julen. Men annonsen är falsk och presentkorten finns inte. Hur många svenskar som lurats av den falska marknadsföringen är okänt.

Sydsvenskan, som varit i kontakt med IKEA, skrev först om presentkortsbluffen på onsdagen.

– Vi tar det här väldigt allvarligt. Vi jobbar så intensivt som vi kan för att släcka ner bluffkampanj efter bluffkampanj. Men det är ett arbete i motvind – så fort vi, med hjälp av polisen, släcker ner en bluffkampanj så dyker två nya upp. Men vi ser allvarlig på att människor luras på det här sättet, säger Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea till tidningen.

Och det är inte första gången som möbelvaruhuset drabbas av bedragare. Under 2016 skrev 24Malmö.se om att det spreds ett liknande blufferbjudande via mail.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: De tjänar mest i Malmö

Så mycket tjänar Malmös mest förmögna.

Filip Beijer

Filip Beijer

Kl.17:44, 6 december, 2017

LISTA: De tjänar mest i Malmö
Foto: Bildbyrån/Montage

Den genomsnittlige svensken tjänar 290 000 kronor om året. I listan nedan, som tagits fram av Expressen, ligger personerna en bra bit över när det gäller årslönen.

– De som ligger högst brukar ha en bra nivå på grundlönen men även en möjlighet att få bonus, säger Maria Landeborn, sparekonom hos Skandia till tidningen.

LÄS MER: Malmö FF-pampen bland de mest välbetalda i staden

24Malmö.se har tagit fram siffrorna för de tio mest välbetalda i Malmö. Se listan i faktarutan.

 

Fakta



De tjänar mest i Malmö: 

  1. Bengt Seger, 59
    39 114 800

  2. Lars Nicklasson, 51
    12 681 600

  3. Aksel Kristen Ringvold, 44
    11 872 300

  4. Magnus Welander, 51
    10 574 600

  5. Kerstin Lindell, 50
    10 560 500

  6. Håkan Jepsson, 56
    9 598 400

  7. Ray Mauritsson, 55
    8 444 400

  8. Johan Tollgerdt, 38
    8 054 700

  9. Ingvar Vigstrand, 73
    7 409 100

  10. Annika Andersson, 61
    7 270 900

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng