Klassiska hamnkrogen säljs: ”Ett fantastiskt ställe” | Nyheter i Malmö – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Klassiska hamnkrogen säljs: ”Ett fantastiskt ställe”

Krögaren Anders Hansson säljer barbequerestaurangen Hamnmästaren efter fem år. "Tiden räcker inte till", säger han.

Gustav Wirten

Kl.17:11, 16 november, 2016

Klassiska hamnkrogen säljs: ”Ett fantastiskt ställe”
Foto: Anders Hansson.

När Anders Hansson öppnade Hamnmästaren för fem år sedan ville han starta Malmös första ölträdgård. Invigningen blev ett år försenad efter att kommunen var tvungen att tillfälligt flytta på huset för att bygga ett underjordiskt garage. Men i oktober 2011 var huset på plats igen och Anders Hansson kunde inreda sin ”biergarten”.

Sedan dess har han också startat upp ölhallen Malmö Brewing CoBergsgatan. Nu känner han att han inte har tid att driva båda krogarna.

– För att driva krog måste man vara på plats mycket, det är min filosofi. Nu känner jag inte att tiden räcker till för båda krogarna, säger Anders Hansson.

Därför ligger Hamnmästaren ute till försäljning. Ett beslut som var vemodigt att fatta.

– Det är ett fantastiskt ställe. En otrolig miljö att vara i, särskilt på sommaren, säger Anders Hansson.

De nya ägarna får göra vad de vill med lokalen. Men Anders Hansson hoppas att passionen för öl kan leva vidare i huset.

– De får gärna fortsätta med draught beer. Jag vill att malmöborna ska dricka mer bra öl, det är det det handlar om, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Reklamskylten i Malmö har blivit en internationell snackis

Företaget Sioo:x har skapat världens tråkigaste billboard. Nu får man uppmärksamhet över hela världen.

Gabriel Almlöf

Kl.18:32, 26 maj, 2018

Reklamskylten i Malmö har blivit en internationell snackis
Foto: Pressbild

Företaget Sioo:x har lyckats skapa uppmärksamhet genom att vara tråkiga. Det var i alla fall planen när man skapade världens tråkigaste billboard.

Bolaget har nämligen satt upp ett antal plankor på en reklamskylt utanför Coop på Stadiongatan. Sedan har man behandlat trät med en av sina produkter. Syftet med reklamkampanjen är att visa hur tåligt det är. På skylten har man sedan skrivit ”This is the world’s most boring billboard”.

– Det är så mycket Photoshop och andra grejer i dagens reklam, så ville göra något helt annorlunda. Så jag tog upp några träplankor från min altan och satte upp dem där. Det är en markering för hållbarhet, båda vad gäller produkten och för reklamen. Tanken är att reklamskylten ska sitta där i tolv år, säger Herje Boström som är VD på Sioo:x.

Så nu ska de sitta där till 2030?
– Ja, så blir det! Jag tycker det är viktigt att alla får se hur produkten håller sig i verkligheten. Jag är så säker på att våra grejer funkar, så nu ville jag bevisa det också.

Den udda reklamkampanjen har hyllats över hela världen. Bland annat har den synts i spanska talkshows och i branschmedia i USA.

– Det är helt fantastiskt att det blivit så här stort. Vi kallar den för världens tråkigaste billboard, men det är för att det som definieras som roligt ofta ska ha massa extra finesser. Vi väljer att visa kvalité.

Vad fick du för reaktioner när du sa att du ville boka platsen i tolv år?
– De tyckte det var en rolig idé och var snabbt med på tåget. Det här hör nog inte till vanligheterna, säger Herje Boström med ett skratt.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Aktivitetscenter flyttar in på Entré

En ny aktör med flera roliga aktiviteter kommer att öppna på köpcentret Entré.

Gabriel Almlöf

Kl.15:55, 26 maj, 2018

Aktivitetscenter flyttar in på Entré
Foto: Jorchr / Wikimedia Commons

Köpcentret Entré på Värnhem har under en lång tid haft svårt att hitta hyresgäster. Men efter att Trianon köpte fastigheten har det börjat hända grejer. Nu rapporterar Sydsvenskan om att en ny aktör tecknat kontrakt om att hyra stora delar av köpcentret. Det kommer inte bli några affärer utan en verksamhet för roliga aktiviteter.

Enligt tidningen ska verksamheten erbjuda laserdome, virtual reality, boule och glowgolf. Även en tapasbar och en temarestaurang ska öppna.

Entré vill dock inte avslöja vilken aktör det rör sig om eller när den nya satsningen kan öppna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Prylkedjan stänger sin butik i Malmö

Försäljningsraset tvingar butikskedjan att stänga samtliga fysiska butiker.

Robin Östberg

Kl.20:57, 23 maj, 2018

KLART: Prylkedjan stänger sin butik i Malmö
Foto: Mostphotos.

För butikskedjan Hobbex sjönk försäljningen med drygt 50 miljoner kronor kronor det senaste räkenskapsåret. Därför har bolagsledningen bestämt att alla fysiska butiker ska stängas, inklusive den i Emporia Shoppingcenter.

– Det nuvarande butikskonceptet fungerar inte för den här typen av försäljning. Det kan vi se på siffrorna, säger delägaren Johan Gustavsson, till Market.

Hobbex har nu inlett en total omvandling av bolaget för att skapa en modell som är hållbar på fem års sikt, där fokus ska ligga på e-handeln.

I dagsläget finns finns 14 butiker kvar inklusive lagerbutiken i Borås. Klart är att butiken i Umeå stänger efter sommaren och med övriga butiker förs en dialog med berörda fastighetsägare.

Johan Gustavsson utesluter dock inte att kedjan även i framtiden kommer att ha en fysisk närvaro.

– Det krävs något annat och jag har mina idéer. Men det får vi prata om senare, säger han till sajten.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

4 000 Malmöungdomar ska få sommarpraktik

Projektet Ung i sommar fortsätter att växa.

Gabriel Almlöf

Kl.11:00, 21 maj, 2018

4 000 Malmöungdomar ska få sommarpraktik
Foto: MostPhotos

Projektet Ung i sommar har varit ett sätt för unga Malmöbor att komma in på arbetsmarknaden genom praktikplatser. I år ökar antalet praktikplatser från 3 000 till 4 000. Bland annat är det möjlighet att praktisera som projektledare, designer, installatör och undersköterska.

— För oss arbetsgivare är det en fantastisk möjlighet att visa sin verksamhet för Malmös ungdomar och förstås även möta eventuella nya medarbetare, säger Henrik Drakhed, sektionschef på Praktik Malmö, arbetsmarknads- och socialförvaltningen.

En av alla arbetsgivare som hoppat på tåget är FEW Agency i Malmö.

— Vi som arbetar med kommunikation har stor nytta av att få in nya talanger med större mångfald i branschen, som speglar samhället vi verkar i. Vi tyckte att det gick så bra förra året att vi självklart vill driva detta vidare i år igen och hoppas på att fler reklambyråer ansluter sig, säger Jonna Åkesson, som är produktionsledare på FEW Agency.

I år fyller Ung i sommar 25 år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030

Kontanter kan snart vara ett minne blott. Redan om 12 år spås Skåne vara helt kontantfritt.

Gabriel Almlöf

Kl.08:04, 19 maj, 2018

Skåne kan bli helt kontantfritt redan 2030
Foto: Robert Kneschke / MostPhotos

Företaget ST1 har tillsammans med SIFO undersökt svenskarnas inställning till kontantfri betalning. Undersökningen visade att 79 procent var positivt inställda och att de använder betalning via mobilen minst en gång i månaden.

34 procent av dem som inte använder mobil betalning, gör det inte eftersom de anser att för få butiker erbjuder möjligheter att betala med mobilen.

Men snart kan det bli ändring på det. Malmö Stads näringslivsdirektör Pehr Andersson säger att kontantfria betallösningar kommer ta över allt mer.

– Stora delar av Skåne är så kallade early adopters som tar till sig ny teknik och nya trender väldigt snabbt. Jag tror många som redan testat Swish eller att betala parkering med mobilappar är mycket nöjda och har insett hur bra den typen av betalning fungerar. Då finns ingen anledning att backa utan man välkomnar istället fler betallösningar av sådant slag.

– Ett utökat utbud av mobilbetalning blir win-win för båda sidor. Konsumenten slipper bära med sig en plånbok med växelpengar. Handlaren slipper i sin tur dyr kontanthantering och kan fokusera på att stärka kundupplevelsen. Dessutom är mobilbetalning säkrare för båda parter. Jag tror utvecklingen kommer gå fort och skulle gissa på att Skåne är kontantfritt redan år 2030.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng